"عالیس" طلای سفید صداوسیما؛ ۱۸۶۳ میلیارد تومان تبلیغ در ماه!

با احتساب مدت زمان پخش تیزرهای عالیس به ۶۹۰ ثانیه میرسیم و با ضرب در حداقل دو بار پخش در شبانهروز، عدد ۱۳۸۰ ثانیه به دست میآید؛ یعنی ۲۳ دقیقه. رقمی که با محاسبه ۹ میلیون برای هر ثانیه به دست میآید، ۶۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان میشود. اگر این عدد را در ۳۱ روز ضرب کنیم، به عدد شگفتانگیز ۱,۸۶۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میرسیم.
خرید سهام یا مشارکت در فروش
بازار نوشیدنیها و مخصوصا دوغ در ایران از قدیم گرم و پررقابت بوده است. برندهای محلی یا صنعتی در این حوزه به شهرت رسیدهاند و همچنان میان مردم معروف هستند. این برندها حتی به کشورهای دیگر صادر هم میشوند. در چنین فضای رقابتی، صداوسیما با افزایش حمایت از یک برند و نادیده گرفتن برندهای مطرح دیگر در این حوزه باعث به وجود آمدن شایعاتی شده است؛ شایعاتی مانند اینکه یک صندوق در این سازمان، سهام عالیس را خریداری کرده است یا اینکه میگویند صداوسیما قرارداد مشارکتی با عالیس دارد که در قالب این قرارداد،
پاسخ عجیب عضو شورای نظارت
برای پیگیری آنچه بین عالیس و تلویزیون میگذرد، با غلامرضا کاتب، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفتگو کردیم. وی با بیان اینکه مشکلی در پخش تبلیغات شرکت عالیس نمیبینم، ادامه داد: «پولش را میدهند و مشکل قانونی در مسیر این تبلیغات نمیبینیم. روزنامه شما هم میتواند پول بدهد و تبلیغاتش از تلویزیون به همین اندازه پخش شود.»
او در پاسخ به شایعاتی نظیر اینکه بخشی از سهام شرکت عالیس توسط صداوسیما خریداری شده یا صداوسیما از فروش محصولات عالیس سود میبرد، گفت: «من از این اتفاق خبری ندارم و آن را تکذیب میکنم. بر فرض هم که صداوسیما ۱۰ درصد سهام داشته باشد، باید مابقی هزینهها را شرکت عالیس پرداخت کند.»
کاتب با بیان اینکه براساس گزارشهایی که میرسد، بر تبلیغات تلویزیونی نظارت میکنند، افزود: «ما که نمیتوانیم از صبح تا شب پای تلویزیون بنشینیم. اگر سازمان یا وزارتخانهای تبلیغی را ممنوع کند، ما پیگیری میکنیم تا تخلفی صورت نگیرد و تاکنون خبری مبنیبر تخلف عالیس یا صداوسیما به دستمان نرسیده است.»
میانگین هزینه برای هر ثانیه تبلیغ
تعرفه هزینههای تبلیغات در تلویزیون در سایت این سازمان و بخش آگهیها موجود است. جداولی که پیچیده است و حساب و کتابهایش متفاوت، اما میتوان حدودی به یکسری ارقام دست پیدا کرد. ماههای سال ضریب میخورند و ساعتهای پخش و شبکهها هم هرکدام ضریب خودشان را دارند. مثلا قبل، بعد و حین برنامههایی مانند «دورهمی»، «خندوانه»، «فوتبالهای زنده» یا «نود» (که دیگر پخش نمیشود) قیمتها بیشتر میشود.
قطعا این رقم بهصورت میانگین و تقریبی به دست آمده، اما مبنایش جداول خود سازمان صداوسیماست. این عدد نهایتا ممکن است ۵۰۰ هزار تومان تفاوت داشته باشد. برای اینکه جانب انصاف را رعایت کرده باشیم، عدد میانگین را ثانیهای ۹ میلیون تومان در نظر میگیریم.
پولش چقدر میشه
بر مبنای پنج شبکه تلویزیونی در هفتهای که گذشت، تعداد دقایق پخش تیزرها و هزینههای آنها را محاسبه میکنیم. تبلیغات عالیس از شبکههای مختلف تلویزیون پخش میشود، اما اینجا شبکههای ۱، ۲، ۳، ۵ و نسیم مورد استناد قرار گرفته است و حداقل دو بار پخش برای هر آگهی در نظر گرفتیم. با احتساب مدت زمان پخش تیزرهای عالیس به ۶۹۰ ثانیه میرسیم و با ضرب در حداقل دو بار پخش در شبانهروز، عدد ۱۳۸۰ ثانیه به دست میآید؛ یعنی ۲۳ دقیقه.
قطعا جای خوشحالی است که همزمان با سال رونق تولید، در کشورمان شرکتی وجود دارد که آنقدر درآمدزایی دارد که چنین رقمی را فقط برای تبلیغات هزینه میکند. با این ارقام البته باید ببینیم باز هم صداوسیما از نبود بودجه گله میکند یا خیر. منتظر توضیحات باجزئیات شرکت عالیس و سازمان صداوسیما هستیم تا اگر واقعیت غیر از اعداد گزارش ماست، اصلاح و اطلاعرسانی شود.
