(عکس) اسامی عجیب در منوی رستورانها؛ «میکس فرهاد مجیدی» یا «باغوحش شیشهای»!

در حالی که به تازگی و بعد از تلاشهای فراوان، تحقیقات درباره تفاوت «موکا»، «اسپرسو»، «قهوه ترک» و «قهوه فرانسه» به پایان رسیده بود، با معضل جدیدی روبهرو شدم و آن «دمنوش دلبر»، «نوای سحرآمیز»، «باغوحش شیشهای»، «در انتظار گودو» و ... در منوهای جدید بعضی از کافیشاپها و رستورانهاست.
به گزارش خراسان، در حالی که به تازگی و بعد از تلاشهای فراوان، تحقیقات درباره تفاوت «موکا»، «اسپرسو»، «قهوه ترک» و «قهوه فرانسه» به پایان رسیده بود، با معضل جدیدی روبهرو شدم و آن «دمنوش دلبر»، «نوای سحرآمیز»، «باغوحش شیشهای»، «در انتظار گودو» و ... در منوهای جدید بعضی از کافیشاپها و رستورانهاست.
هرچند کم کم در حال عادی شدن است، اما دیدن اسامی عجیب و غریب در منوی کافیشاپها، هنوز هم باعث تعجب میشود و هراز گاهی در فضای مجازی هم پربازدید میشود. اسمهایی که هیچ ارتباطی با آن چه سِرو میشود، ندارد و شاید بتوان ادعا کرد که فقط اسامی زیبایی هستند. «باغ وحش شیشهای»، «دایره گچی قفقازی»، «عشق لرزه» و «بوفالوی آمریکایی» بخشی از این اسامی عجیب هستند که بر اساس سلیقه یک مدیر کافیشاپ به منو اضافه شده و شما باید حدس بزنید که «اون یکی گرم نوش» با «اسرار کمدی» چه تفاوتی دارد و جز حدس راه دیگری هم ندارید، چون در محیط شبه روشنفکرانه کافیشاپها، «ندانستن» اتفاقی بس شرمآور است!
«تلفن بیموقع»، دمنوش بهار نارنج است!
صاحب یکی از کافی شاپها به ما گفت: «مردم کمتر درباره اسم اینها میپرسند و ظاهرا ترجیح میدهند خودشان یک بار آنها را امتحان و سپس درباره سفارش دوبارهشان تصمیمگیری کنند.»
دمنوش «نمدنم چمه»!
یکی از کافهها هم دست به ابتکاری جالب زده و سه دمنوش با اسامی عجیب برای مشتریانش آماده کرده است که ظاهرا هم بدون مشتری نیست! اسم این سه دمنوش که مشتریها با خندهای ملیح، آنها را سفارش میدهند عبارت است از: دمنوش نمدنم چمه، وقتی بی حالم و وقتی غمگینم!
هولا هولا و کلداستاپ هم رسید!
در موردی دیگر به یکی از کافهکتابهای شهر رفتیم که باز هم با اسامی عجیب در منو مواجه شدیم. تعدادی از اسامی خیلی متفاوت بود و البته زیر آنها مواد تشکیل دهنده را نوشته بودند که کامل نبود! «هولا هولا»، «کلد استاپ»، «اس پی بی» و دیگر اسامی که اصلا به یک اسم طبیعی در یک منو شباهت نداشتند.
از صنعت خودرو تا کهکشان راه شیری!
در ادامه، اسامی محیرالعقولی که مدتی است در منوی رستورانها و فست فودها حسابی سر زبانها افتاده، باعث شد به سراغ رستورانهایی برویم که از این اسامی استفاده میکنند و نظر مردم و مشتریها را درباره این اسامی جویا شویم. این که «سانتافه برگر» در نقطهای از دنیا نوعی خاص از برگر است و با گوشت یا مواد خاصی تهیه میشود را نگارنده نمیداند، اما نکته مهم این است که این نام در ایران، ما را به یاد یک ماشین کرهای میاندازد!
غولهای نیممتری!
به تازگی در شهر فستفودهایی که ساندویچ با ابعاد بزرگ به مردم عرضه میکنند زیاد شده و غول نیممتری هم در منوی یکی از همین مغازهها وجود داشت. غولی که سه هات داگ و مقدار زیادی مواد غذایی دیگر را در خود جای داده بود و به خاطر قد ۵۰ سانتیاش شکل و شمایلی عجیب به خود گرفته بود.
میکس فرهاد مجیدی!
مدتی قبل منوی یک رستوران در فضای مجازی بسیار معروف شد. منویی که نه تنها از رنگ و لوگوی باشگاه استقلال استفاده کرده بود بلکه از نام بازیکنان و اسطورههای استقلالی هم برای تعدادی از غذاها، کمک گرفته بود. اتفاقی که در نگاه اول بانمک و خلاقانه است، اما شأن تاریخسازانی همچون ناصر حجازی و بازیکنان و مربیانی، چون مهدی رحمتی، فرهاد مجیدی و علی منصوریان را هم پایین میآورد.
منوهایی که تقریبا هیچکدام قیمت ندارد
اگر اسامی عجیب و غریب را فراموش کنیم، بحران قیمت در چنین مواقعی قابل فراموشی نیست! تقریبا همه منوهای عجیب و غریب بدون قیمت هستند و هیچ گمانی هم از قیمت احتمالی آنها وجود ندارد و شما نمیدانید برای یک لیوان آب جوش و یک چای کیسهای سبز که نامش در «انتظار گودو» ست، با چه عددی روبه رو میشوید؟ یا «دمنوش دلبر» تا چه اندازه با قیمتش «دل میبرد!» بنابراین علاوه بر اینکه نمیدانیم چه چیزی سفارش دادهایم، نمیدانیم چقدر پول باید بابت سفارش پرداخت کنیم.
بیشتریها مخالف و چند نفری هم موافق!
نظر مردم را بعد از دیدن چنین منوهایی و احتمالا امتحان کردن چنین غذاها یا نوشیدنیهایی جویا شدیم همزمان که برای امتحان غذاهایی با اسامی عجیب و غریب به مکانهای مختلف مراجعه کردیم، نظر مردم را نیز درباره منو جویا میشدیم و واکنشها هم جالب بود. مردم در درجه اول قیمت داشتن منو برایشان اهمیت بیشتری دارد تا اسامی غذا! آنها نظرشان بر این بود که از پرسیدن قیمت تک تک غذاها هیچ خجالت و ابایی ندارند، اما وقتی منو قیمت داشته باشد، انتخاب اصولی تری خواهند داشت و به همین دلیل معمولا جاهایی را انتخاب میکنند که بدانند با چه قیمتی روبهرو میشوند.
خطر سفارش را نمیپذیریم!
اما درباره اسامی عجیب منوها چند جوان که به یک فست فود آمده بودند، گفتند: «چند اسم مانند «کپلی برگر» با وجود عجیب بودنشان، مدتی است مصطلح شده و در بسیاری از منوها وجود دارد و با اینگونه اسامی که میدانیم چه مواد غذایی دارد، مشکلی نداریم، اما اسامی بداهه را که هیچ پیش فرضی به مشتری نمیدهد، اصلا دوست نداریم و هیچوقت هم خطر سفارششان را نمیپذیریم.»
چرا از تجربههای جدید میترسید؟
در این میان افرادی هم بودند که از اشتها و میلشان به غذا خوردن تعریف زیادی میکردند و میگفتند که بدون واهمه، اسامی عجیب را به شرط قیمت مناسب سفارش میدهند و برای میل به هیچ غذایی «نه» نمیگویند! خانمی که در حال انتخاب غذایی با اسم عجیب و غریب بود، میگوید: «چرا از تجربههای جدید میترسید؟ خسته نشدید از بس پیتزا گوشتوقارچ و ساندویچ خوراک خوردید؟
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان آب میوه، بستنی، فالوده و کافیشاپهای مشهد در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر منوها و اسامی عجیب آنها وجود دارد، میگوید: «همکاران ما هفتهای یک بار به کافیشاپها و آب میوه فروشیها مراجعه و بر کار آنها نظارت میکنند که بیشتر درباره مجوزها، بیحجابی و استفاده نکردن از موارد ممنوع مانند «قلیان» و «سیگار» است، اما تا به حال نام محصولات مورد بازرسی نبوده و شکایتی هم در این باره نداشتیم.
در این باره قانون خاصی نداریم
«سعید شریفزاده» با قبول اینکه بعضی از این اسامی گاهی جذاب و گاهی گیجکننده است، درباره وجود قانونی برای نامگذاری چنین محصولاتی میگوید: «در این باره قانون خاصی نداریم. البته به این معنی نیست که هیچ نظارتی هم نباشد، باید اسامی متعارف باشد. در یک اغذیه فروشی مشاهده کردم که در منو از اسامی فرنگی استفاده شده بود، اما با فونت کوچکتر توضیح داده بودند که مواد تشکیل دهنده این غذاها چیست که این کار معقول و مورد تایید است.»
نرخ نامههای ما سختگیرانه نیست!
رئیس اتحادیه کافی شاپها درباره اینکه بعضی فروشندگان برای اسامی عجیب، گاهی قیمتهای عجیب هم تعیین میکنند، میگوید: «اگر شکایتی از قیمت این محصولات وصول شود، حتما کارشناسی میشود.
محصولات ابداعی را واقعیت سنجی میکنیم
ممکن است شما هم وقتی با اسمی عجیب در منوی رستورانی مواجه شده اید این توضیح را شنیده باشید که غذا ابداع خود ماست و به همین دلیل هم اسمی غیر متداول و جدید دارد. شریفزاده در این باره میگوید: «سال گذشته مغازهای بر کیک خود قیمت زیادی گذاشته بود و مدعی هم بود که این کیک خاص است.