دانلود و تماشای آنلاین فیلم سینمایی متری شیش و نیم سعید روستایی
متری شیش و نیم با تعقیب یک گروه پلیس به دنبال فروشندگان مواد مخدر و سکانی کوبنده آغاز می¬ شود که مخاطب را به درون قصه پرتاب میکند. حال ما با پلیسی (صمد با بازی پیمان معادی) طرفیم که در پی سردسته تولید و پخش کنندگان شیشه (ناصر پاکزاد با بازی نوید محمدزاده) است.

اگر روستایی در ابد و یک روز یک خانواده و محیط محدود اطراف آن را جامعه هدف خود قرار داد، در متری شیش و نیم جامعه هدف خود را گسترش داد تا به دنیای تقابل پلیس و خلافکارها (در این جا سوداگران مواد مخدر) برسد. این مسئله از این جهت حائز اهمیت است که روستایی با جاه طلبی بیش تری به سراغ فیلم جدید و سوژه اش رفته و خود را در چارچوب تنگ فیلمهای تک لوکیشن محدود نکرده. هر چند نباید از اراده سرمایه گذار فیلم (محمدصادق رنجکشان؛ مدیر مجموعه دلتابان) با تزریق بودجه ۷ میلیاردی برای محقق شدن این امر گذشت.
بیشتر بخوانید:
متری شیش و نیم با تعقیب یک گروه پلیس به دنبال فروشندگان مواد مخدر و سکانی کوبنده آغاز می شود که مخاطب را به درون قصه پرتاب میکند. حال ما با پلیسی (صمد با بازی پیمان معادی) طرفیم که در پی سردسته تولید و پخش کنندگان شیشه (ناصر پاکزاد با بازی نوید محمدزاده) است.
صمد -فرمانده گروه پلیس- یورش همه جانبهای را برای به دام انداختن ناصر پاکزاد آغاز میکند. از بازداشت فلهای معتادان کارتن خواب و خرده فروش ها، تا فروشندگان درشت تر. از طریق آنها پله پله پیش میرویم تا به پاکزاد نزدیک شویم. گام آخر هم از طریق نامزد سابق پاکزاد برمی داریم و پاکزاد میرسیم. تقریبن بدون مشکل خاصی. همه با تهدید و ارعاب سریع مقر میآیند.
ولی مشکل فیلم از جایی پررنگ میشود که عملا قصه با دستگیری ناصر پاکزاد متوقف میشود. کنشهای پس از دستگیری از منطق داستانی قابل توجهی برخوردار نیستند. پاکزاد از نقش یک قهرمان منفی مقتدر به یک ضد قهرمان منفی بدل میشود. منفعل، بی قدرت، پرخاشگر که فقط دست به دامان این و آن و تلفن زدن و تهدیدهای پوشالی است.
در حالی که میتوانست نبرد این دو بسیار جدیتر و سهمگینتر باشد، حتا اگر ناصر در بازداشت باشد. ولی ما با قهرمان منفی پوشالیای طرفیم که به شکل غیر منطقی ای، نامزد قبلیش مخفی گاه او را بلد است و از قضا همان موقع که پلیس سر میرسد، شش کیلو شیشه در خانه اش جاساز است!
از طرف دیگر روستایی با هوشمندی کاشتی را در سکانس ابتدایی فیلم انجام داد و یک خط فرعی داستانی را به وجود آورد. یک درگیری درون گروهی علاوه بر جدال با فروشندگان مواد، یقه پلیسها را گرفته و انگار بر سر پست ریاست، آنها را به جان هم انداخته است. مشکلی در پیش داستان برای صمد پیش آمده و حال برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، حاضر است دوست و همکارش را قربانی کند. اما او برای رهایی خودش از تهمت ناصر پاکزاد، سر و ته قضیه را هم میآورد تا همکارش رها شود، ولی همکار، بر علیه اش شهادت میدهد و صمد گیر میافتد.
اما باید از ریتم بسیار خوب و کارگردانی قابل قبول روستایی سخن به میان آورد. روستایی نشان داده که نبض مخاطب را بلد است و میتواند بینندهها را با سلیقههای متفاوت جذب کند. فروش بالای فیلم در میان انبوه آثار کمدی شکست خورده در گیشه، خود گواه این مطلب است. مخاطب با شخصیتهای لوده و تصمیمها و موقعیتهای آبکی رو به رو نیست و میتواند در مدت زمان تماشای فیلم، به اثری جدی با پرداختی جدی رو به رو شود.
از طرف دیگر ریسک تجربه در ژانر پلیسی در سینمای یکنواخت و شبیه به هم ایران، کار بزرگی است که روستایی آن را به جان خریده و با تمام کم و کاستی ها، آن را با موفقیتی نسبی پشت سر گذاشته. از این جهت او سزاوار تحسین است.
در مجموع متری شیش و نیم نسبت به اثر اول کارگردان -ابد و یک روز- گام رو به جلویی محسوب میشود. هر چند که ابد و یک روز چفت و بست و منطق داستانی و روایی محکم تری نسبت به متری شیش و نیم دارد، اما متری... به لحاظ فضاسازی و تاویل پذیری اثر درخورتری است؛ که در نهایت نوید این را میدهد که روستایی جسارتش را در آثار بعدی ادامه داده و خود را برای راه یابی به سینمای بین مللی آماده کند.