نامه دودآلود جهانگیری
دستور سرطان زای جهانگیری؛ فرمان بازگشت دود به ریه مردم!

معاون اول رییس جمهور در نامهای از وزیر صمت و رئیس سازمان محیط زیست کشور خواست تا با توقف الزام نصب فیلتر جذب ذرات معلق بر روی خودروهای دیزلی به خودروسازان همکاری کنند. اما کارشناسان محیط زیست میگویند عدم آگاهی جهانگیری از خطرات ناشی از حذف فیلتر دوده و نگاه منفعت جویانه این خودروساز موجب اتخاذ چنین تصمیمی شده است.
به گزارش فرارو؛ پس از کش وقوسهای فراوان، ایران خودرو دیزل بالاخره دولت را مجاب کرد تا عدم الزام نصب فیلتر جذب ذرات معلق بر روی خودروهای دیزلی را کلید بزند.
سال ۹۳ با حمایت سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صمت و دیگر نهادها طرح الزام نصب فیلتر جذب ذرات معلق بر روی خودروهای دیزلی کلید خورد و درنهایت که با وجود مخالفتهای گسترده خودروسازهای دخلی قانون "نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی" از مهرماه سال ۱۳۹۵، ابلاغ شد. دولت در نهایت خودروساران را مکلف کرد تا روی خودروهای دیزلی فیلتر دوده نصب کنند. ماده ۲ و ماده ۸ قانون هوای پاک نیز فشار بیشتری به خودروسازان وارد کرد تا وارد مرحله عملیاتی شوند.
علت نصب فیلتر دوده، حذف ذرات معلق خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی است که از سال ۱۹۹۴ میلادی در کل دنیا آغاز شد. فیلتر، ذرات آلاینده که عمدتا دوده ناشی از موتورهای دیزلی است را جذب میکند و در کاهش جرم و تعداد ذرات تا ۹۵ درصد اثرگذار است همچنین این قطعه هیدروکربنهای نسوخته را جذب میکند و حتی در جذب مونواکسیدکربن تا حد قابل توجهی اثرگذار است.

قیمت فیلتر دوده چند است؟

چرا ایران خودرو دیزل توانست، اما بقیه نتوانستند!
اما برخی منابع آگاه میگویند سعید لیلاز اقتصاد دان و قائم مقام ایران خودرو دیزل به دلیل ارتباط نزدیک با دولت و اسحاق جهانگیری توانسته است معاون اول رئیس جمهور را مجاب کند تا بدون در نظر گرفتن تبعات زیست محیطی توقف طرح، از وزیر صمت و رئیس سازمان محیط زیست بخواهد تا پایان تحریمها اجرای این مصوبه را متوقف کنند.
ایران خودرو دیزل مایل است با حذف الزام نصب فیلتر دوده علاوه بر تولید خودروهای دیزلی سنگین و غیر استاندارد که هنوز در بازار پرطرفدار هستند. قیمت تمام شده محصولات خود را پایین بیاورد.
واکنش سازمان محیط زیست چه بود؟
او ادامه میدهد: من واقعا گاهی اوقات میمانم که چرا برخی مسئولان همیشه راحتترین کارها را انتخاب میکنند و اقداماتی را انجام میدهند که با سلامت مردم درگیر است. براین اساس ما در سازمان محیطزیست باید به قانون عمل کنیم و برای سلامت مردم رعایت تمام این الزامات و قوانین ضروری است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور اضافه میکند: ما روشی را که صاحبان صنایع خودروسازی و موتورسیکلتسازان پیش گرفتهاند را نمیپسندیم، این افراد مواردی را که در قانون هوای پاک مصوب شده است را یکی یکی به بهانههای مختلف حذف میکنند. تمام این مسائلی که از سوی کارخانههای خودروسازی و موتورسیکلتسازی مطرح میشود، بهانه است. ما و وزارت بهداشت به عنوان مسئولان حفظ سلامت مردم با این بهانهها مقابله و مخالفت میکنیم. نمیشود که هر روز یک عده بگویند به بهانه تحریم نمیتوانند به تعهداتشان عمل کنند.

چرا فیلتر دوده لازم است؟
تجریشی ادامه میدهد: انواع بیماریها بر اثر این ذرات معلق ایجاد میشود و اینها موضوعات ثابت شده است و مستندات آنها در وزارت بهداشت و موجود است و نیازی نیست که من مردم را با اینها بترسانم، اما متاسفانه باز هم برخی این موارد دبلیو اچ را نمیپذیرند. خودروسازان نمیتوانند خودرو بدون ترمز تولید کنند، فیلتر دوده هم مانند یکی از قطعات ماشین است که اگر نباشد سلامت مردم را به خطر میاندازد.
تجربه دیگر کشورها چه میگوید؟
این تحقیقات نشان داد که ۷۰ درصد از سرطانها و بیمارهای ریوی در اثر ذرات معلق تولیدی خودروهای دیزلی بوده است. پس از اثبات این موضوع هیات بررسی منابع هوایی آمریکا در سال ۱۹۹۰ با تصویب مقررات سختگیرانه بر تولید خودروهای دیزلی و نصب فیلترهای استاندارد جذب ذرات معلق بر این خودروها توانست میزان مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا با ذرات معلق را تا میزان ۶۸ درصد کاهش دهد.
محققان گزارش داده اند که در دره سن جوآکین و در جنوب کالیفرنیا، موتورهای دیزل در کاهش دید نقش دارند. این کاهش دید در اثر پراکندگی و جذب نور خورشید توسط ذرات و گازهای موجود در انتشار دیزل ایجاد میشود. علاوه بر کاهش دید آلودکی هوا و دی اکسید کربن به عنوان دومین عامل تغییرات آب وهوایی وگرم شدن زمین شناخته شده اند
اگرچه طی یک دهه گذشته پیشرفتهایی در زمینه کاهش مواجهه با گازوئیل حاصل شده است، اما ذرات معلق اگزوز دیزل هنوز خطرات اساسی برای بهداشت عمومی و محیط زیست به شمار میرود. تلاش برای کاهش آلایندگی خودروهای دیزل از طریق استفاده از سوخت دیزل استاندارد، موتورهای مقاوم سازی شده با فیلترهای جذب ذرات معلق، معرفی فناوریهای جدید و پیشرفته که باعث کاهش انتشار ذرات و استفاده از سوختهای جایگزین میشود، رویکردهایی است که باید بیشتر مورد کاوش و اجرا قرار گیرد.