(عکس) بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی

با وجود برخورداری از ظاهری زیبا و جذاب، متاسفانه شاهد عملکردی نسبتا ناامیدکننده از سوی نیسان جوک ۲۰۲۰ هستیم که دلیل اصلی آن به کیفیت سواری ضعیف این کراس اوور شهری باز میگردد
پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تولد این کراساوور جمعوجور ژاپنی، نسل دوم نیسان جوک در سال ۲۰۲۰ میلادی پا به عرصه وجود نهاد و به دلیل بهرهمندی از ظاهر بسیار جذابتر و همچنین برخورداری از اِلمانهای جوانپسند در سبک طراحی خارجی، این خودروی جمع و جور برآمده از سرزمین آفتاب دوباره در کانون توجهات کارشناسان و مشتریان قرار گرفت. لطفا در ادامه با بخش خودرو خبرگزاری فرارو همراه باشید تا با هم نگاهی به شاخصههای ظاهری و فنی نیسان جوک ۲۰۲۰ بیندازیم.

طراحی و مهندسی نیسان جوک ۲۰۲۰
نیسان جوک ۲۰۲۰ دارای ابعادی به طول ۴۲۱۰، عرض ۱۸۰۰ و فاصله محوری ۲۵۳۰ میلیمتر است. گرچه این خودرو نسبت به قبل بزرگتر شده، اما برخی شاخصههای ظاهری نظیر چراغهای حبابی شکل جلو و قوس گلگیرهای اغراقآمیز را از گذشته به یادگار نگه داشته و حدود ۲۳ کیلوگرم سبکتر شده است.

طبق رسم معمول بین خودروهای حاضر در این کلاس، نیسان جوک نیز از یک پیشرانه بنزینی یک لیتری توربوشارژ نیرو میگیرد؛ توان خروجی پیشرانه مذکور معادل ۱۱۵ اسب بخار است و گشتاور حاصل از آن به ۲۰۰ نیوتن متر میرسد. این خودرو به منظور انتقال نیروی پیشرانه به سوی چرخهای جلو از یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا نمونه ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره میبرد؛ خودروهای حاضر در کلاس کراس اوورهای سابکامپکت بهندرت از سامانه چهارچرخ محرک استفاده میکنند، چرا که صاحبان آنها معمولا اتومبیل خود را وارد چالشهای رانندگی آفرود نخواهند کرد. نیسان جوک نیز از این قاعده مستثنی نیست و فعلا به صورت تک دیفرانسیل روانه بازار شده است.

فضای کابین نیسان جوک ۲۰۲۰ دارای کیفیت مونتاژ بالایی بوده و بخش عمده متعلقات کابین از متریال نسبتا با کیفیت ساخته شدهاند. البته برخی قطعات کم کیفیتتر، همچون نیمه بالایی تودریها از جنس پلاستیک خشک نیز در کابین نیسان جوک ۲۰۲۰ حضور دارند؛ همچنین در اثر لمس دکمهها و کنترلرهای داشبورد، حس ارزانقیمت بودن این ادوات در ذهن تداعی میشود که نشان میدهد فضای داخلی نیسان جوک به اندازه بعضی رقبا لوکس و مجلل نیست.

همچنین برخی تجهیزات و امکانات رفاهی- ایمنی نظیر: چراغهای LED، کروز کنترل، رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقاط کور، صندلیهای مجهز به گرمکن، نمایشگر ۸ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی و رهیاب ماهوارهای، به صورت استاندارد در نیسانجوک ۲۰۲۰ حضور خواهند داشت.
تجربه رانندگی با نیسان جوک ۲۰۲۰

بخشی از عملکرد ضعیف نیسان جوک ۲۰۲۰ در شتابگیری، به ضعف در هماهنگی میان پیشرانه و گیربکس (دستی) برمیگردد، چرا که پس از سبکتر کردن دندهها، پیشرانه برای مدتی دور موتور را همچنان بالا نگه میدارد و به این ترتیب مدت زمان شتابگیری افزایش مییابد. عمل تعویض دنده توسط گیربکس نیز کمی مبهم و غیر دقیق انجام میشود که باعث ضعف در شتابگیری خودرو شده است. غربیلک فرمان از سفتی کافی بهره میبرد، اما از دقت مناسبی برخوردار نیست و حس خاصی را به دستان راننده انتقال نمیدهد.
از سوی دیگر، کیفیت سواری نیسان جوک ۲۰۲۰ نیز جای چندانی برای تعریف باقی نگذاشته است و بسیاری از ناهمواریهای سطح جاده را در قالب لرزشها و تکانهای ناخوشایند، به کابین و سرنشینان انتقال میدهد؛ اما در عوض چسبندگی و کنترل بدنه نیسان جوک ۲۰۲۰ مناسب ارزیابی میشود. همچنین بر اساس تستهای به عمل آمده از سوی کارشناسان ما، مصرف سوخت نیسان جوک ۲۰۲۰ در عمل چیزی معادل ۶.۸۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.
سخن پایانی درباره نیسان جوک ۲۰۲۰


