bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۳۱۳۲۸

دستیار «کرونا» در پایتخت!

دستیار «کرونا» در پایتخت!

هوای کلان‌شهر‌ها به دنبال هجوم شهروندان به استفاده از خودروی شخصی به‌رغم افزایش نسبی دما «ناسالم» شد

تاریخ انتشار: ۰۰:۴۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

«کرونا» و نحوه مهار آن دغدغه اصلی کشور شده است؛ اما از جمعه گذشته «دستیار» این ویروس جدید مرگبار هم در آسمان تهران و تعدادی از کلان‌شهر‌های کشور ظاهر شد. هوای پایتخت دوباره با افزایش قابل توجه غلظت ذرات سمی و آلاینده مواجه شده است و در شرایطی که جمعه گذشته، فعالیت‌ها در شهر تعطیل بود، اما شاخص کیفیت هوا در وضعیت «زرد» ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز روند انباشت آلودگی تشدید شد و شاخص در ساعات ابتدایی شب وارد وضعیت «قرمز» -ناسالم برای همه- شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر سبک سفر‌های درون‌شهری تحت تاثیر «ترس از ابتلا به کرونا در فضا‌های عمومی و پر رفت‌وآمد» باعث افزایش حجم استفاده از خودروی شخصی شده و این، بر بازگشت دوباره آلودگی آن هم در ماه معمولا کم‌آلوده اثر گذاشته است.

هر چند هنوز پرونده «متهمان آلودگی کم‌سابقه پاییز و ابتدای زمستان» بسته نشده است، اما در وضعیت فعلی، «آلودگی هوا» رابطه مستقیم با «تشدید روند ابتلا به ویروس کرونا» دارد و افزایش آلودگی در هفته جاری که مقطع پیک شیوع این ویروس اعلام شده، می‌تواند آسیب‌پذیری دستگاه تنفسی شهروندان در برابر کرونا را تصاعدی افزایش دهد. کاهش آلودگی، راهکار دارد که نباید دوباره از آن غفلت شود. دیروز آمار کشوری ابتلا به «کرونا» به روز شد.

به‌رغم افزایش نسبی - هر چند خفیف - دما در پایتخت و تعدادی از کلان‌شهر‌ها طی یک هفته گذشته، آلودگی هوا بار دیگر میهمان معلق این شهر‌های پرجمعیت شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از سپری شدن دوره اوج آلوگی هوا که امسال قدری زودتر از معمول و از آبان آغاز شد و تا دی ماه نیز ادامه پیدا کرد، در ایام بهمن ماه کیفیت هوای پایتخت به‌طور نسبی بهبود پیدا کرد، طوری که در این ماه فقط ۹ روز هوا برای گروه‌های حساس ناسالم و وضعیت «نارنجی» شد. این در حالی است که دقیقا از ابتدای اسفند ماه همزمان با اعلام شیوع کرونا در کشور روند افزایش غلظت آلاینده‌های معلق در هوای تهران آغاز شد و به تدریج آلودگی تشدید شد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد جنس آلودگی روز‌های اخیر با آنچه در سه ماه آبان تا دی تجربه شد، قدری متفاوت است. منشأ آلودگی اواخر پاییز و اوایل زمستان، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و حبس آلاینده‌ها در لایه‌های پایینی جو به دلیل وارونگی هوا تحت تاثیر کاهش قابل توجه دما بود. در عین حال کارشناسان بخشی از این آلودگی را به تبعات حذف طرح زوج و فرد که به شکل افزایش نسبی استفاده از خودروی شخصی در حلقه دوم مرکز شهر نمایان شد، نسبت دادند. اما اکنون به یک علت در حالی که هر سال طی اسفند ماه غلظت آلاینده‌ها به شکل نسبی کاهش می‌یابد، با افزایش آلودگی در روز‌های اخیر روبه‌رو بوده‌ایم. شاخص کیفیت هوای شهر تهران روز جمعه ۱۲۱ بود و این میزان در ظهر روز گذشته (شنبه) به ۱۴۱ واحد افزایش یافت؛ به این ترتیب هوای پایتخت در حال حاضر برای گروه‌های حساس جامعه ناسالم شده است. منشأ دوره اخیر آلودگی هوا، فرار شهروندان از حمل و نقل عمومی و هجوم به سمت استفاده از خودروی شخصی ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر است. در اخبار رسمی و موثق چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی که در روز‌های گذشته درباره کرونا منتشر شده، یک راه احتمالی ابتلا به کرونا حضور در فضای عمومی، مشاعات شهر و به خصوص فضا‌های داخل ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی است؛ چراکه این فضا‌ها می‌تواند به ویروس کرونا آلوده باشد.

جهت این اخبار و هشدار‌ها به سمت و سویی بوده که از رغبت شهروندان به حضور در فضا‌های عمومی شهر به شدت کاسته و این موضوع سبب شده یک گروه از شهروندان که پیش‌تر با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مسیر بین محل کار و منزل خود را طی می‌کردند، به استفاده از خودروی شخصی روی بیاورند. آن‌ها حتی امکان استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را مثل گذشته ندارند، چراکه بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز در این ایام موقتا کار خود را تعطیل کرده‌اند تا از مجاورت با بیماران یا ناقلان احتمالی ویروس کرونا در امان بمانند. در کنار این افراد، گروهی از شهروندان هم که امکان دورکاری داشته‌اند، اکنون دورکار شده‌اند و عمده زمان خود را در خانه می‌گذرانند. به نظر می‌رسد این وضعیت تا مدت نامعلومی در کلان‌شهر‌ها ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است در روز‌های آتی بر تعداد کسانی که برای جا‌به‌جایی از مترو، اتوبوس و تاکسی به خودروی شخصی شیفت می‌کنند، افزوده شود. در حال حاضر بیش از ۲۰ استان در کشور درگیر ویروس کرونا شده‌اند و در این بین تهران در زمره استان‌هایی است که در وضعیت «نارنجی» قرار دارد؛ به این معنا که تعداد مبتلایان در این استان نسبت به سایر استان‌ها زیاد است و در وضعیت «پیش از قرمز» قرار دارد.

به دنبال این رخداد مدیریت شهری در هفته گذشته اعلام کرد میزان استفاده از حمل و نقل عمومی ۳۰ درصد کاهش یافته است و این موضوع خود نشانه‌ای است که شیفت کردن به خودروی شخصی با هدف «قرنطینه ارادی» را تایید می‌کند. انصراف ۳۰ درصد از مسافران شبکه حمل و نقل عمومی از سفر با این ناوگان به شکل افزایش محسوس ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی نیز آشکار شده است. در عین حال اتفاق دیگری که بر میزان ترافیک روز‌های اخیر افزوده، تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک به شکلی که شهروندان بیشتری امکان تردد رایگان در محدوده مرکزی شهر را داشته باشند، بوده است. از هفته گذشته ساعت شروع طرح ترافیک از ۶:۳۰ به ۸ صبح و ساعت پایان آن از ۱۸ به ۱۷ تغییر کرد تا به این ترتیب امکان استفاده رایگان از خودروی شخصی در مرکز شهر برای انصراف‌دهندگان از سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم شود.

شواهد نشان می‌دهد مدیریت شهری تهران به‌عنوان یکی از نهاد‌های مسوول در قبال محیط زیست شهر از ماجرای تشدید آلودگی هوا به دنبال شیوع ویروس کرونا به کلی غافل است. علت این غفلت می‌تواند تمرکز بر مهار کرونا و اقدامات پیشگیرانه از شیوع این ویروس در سطح شهر باشد. این غفلت می‌تواند آسیب‌پذیری شهر و شهروندان را در برابر کرونا دوچندان کند. در حال حاضر هوای آلوده به ذرات و گاز‌های آلاینده کمک دست ویروس کرونا شده است. ویروس کرونا دستگاه تنفسی و ریه را درگیر می‌کند و علائمی مثل تب، مشکلات تنفسی، احساس درد و گرفتگی در قفسه سینه و نیز گلودرد دارد. در عین حال آلودگی هوای تهران نیز که منشأ اصلی آن انتشار ذرات معلق آلاینده در هواست، به دستگاه تنفسی آسیب جدی وارد می‌کند و علاوه بر نفوذ به ریه، حتی به بافت‌های خونی نیز وارد می‌شود؛ بنابراین تنفس هوای آلوده می‌تواند به واسطه تضعیف ریه، انسان را مستعد ابتلا به عارضه کرونا کند. به بیان روشن‌تر، تنفس در هوای آلوده، احتمال ضعف بدن در برابر ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، چراکه از مقاومت دستگاه تنفسی شهروندان نسبت به تهدیدکنندگان سلامت این ارگان بدن می‌کاهد.

تهرانی‌ها از ابتدای امسال تاکنون فقط ۲۸ روز هوای پاک تنفس کرده‌اند و البته ۲۳۵ روز هم هوای سالم در شهر جریان داشته است. تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس، امسال با افزایش قابل توجه نسبت به سال گذشته به ۷۷ روز رسید و پنج روز هم هوا برای همه مردم ناسالم و شرایط «قرمز» شد. در کنار آلودگی هوای تهران که در روز‌های گذشته تشدید شده، دیروز شاخص کیفیت هوا در مشهد ۱۱۱، در اصفهان ۱۱۸ و در کرج ۱۴۱ واحد بوده است که این موضوع نشان می‌دهد تشدید آلودگی ناشی از ترافیک در تمام شهر‌های درگیر با کرونا رخ داده است. از آنجا که پیش‌بینی شده شیوع کرونا در کشور در هفته جاری به اوج برسد، راهکار پیشنهادی کارشناسان برای مهار این ویروس، تعطیلی شهر یا دست کم تعطیلی برخی از فعالیت‌ها به‌صورت موقت است تا از تردد شهروندان در شهر کاسته شود و ضمن کاهش آلودگی هوا، از قرارگیری آن‌ها در معرض کرونا در محیط شهری نیز کاسته شود.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
شهرستانیهای ساکن در تهران بایستی توسط قوانین مناسب مجبور به ترک تهران گردند
مکانیک
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
پس عمه ی من مازوت مصرف میکنه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
پرنده تو خیابون پر نمیزنه میگن به دلیل افزایش استفاده از خودروی شخصی ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
ربطی به ماشین نداره. مشکل سوزوندن مازوت هست! مقاومت میکنیم تا جونمون درآد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
عاخه نفهم چند روزه تردد نداريم
عقدت نسبت به خودروها چيه!!!؟؟؟؟
لابد نتونستي پرايد هفتاد ميليوني بخري عقده اي شدي!!!!!
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
چرا هر مشکلی که پیش امده و پیش می اید مردم را مقصر اصلی وانمود می کنید؟ شهر کاملا خلوت است و اغلب در خانه مانده اند ،
دههای معضل که میتوانستند سالهای قبل برای جلوگیری از الودگی هوا و الودگی ،برای ان تدبیری بیاندیشند ،در پیچ و خم جهل مدیران و نا کارامدی انها ،عدم اموزش مردم ،بی تفاوتی و ان شا ا....و ماشا ا.... مسکوت ماند .امروز بهای ان بی تدبیری و کوته فکری و بی مسولیتی و سود جویی را پرداخت می کنیم .
اینقدر توپ را به زمین مردم شوت نکنید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
دولت زحمت بکشه این یکی دوماه بنزین خوب دست مردم بده که درگیری آلودگی هوا رو نداشته باشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
خیابان ها که خلوت هست این دیگه از کجا آمد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
تردد تهرانی ها بسیار کم شده علت الودگی جای دیگر است
طاهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
با توجه به مدیریت مربایی مسئولین!
بدلیل استفاده ناچار از خودروی شخصی مصرف بنزین به بالاترین سطح و باعث افزایش آلودگی و ترافیک شده
و کم ترددی هم کاری از پیش نمی برد چرا که مردم برای امرار معاش به بیرون می روند و نگرانی از انتقال ویروس از طریق مشغولین به خانواده است و تنها راهش تعطیلی همگانی و کنترل و مهار ویروس و نهایتا پس از اطمینال و سبز شدن وضعیت اوضاع به حالت عادی برگردد ، همان کاری که چین کرد
الان اداره جات کم کار شده اند و بعلت مراجعین همچنان ویروس در حال پیشروی است و باید زودتر تعطیل کرد تا آنهایی که قصد مسافرت(رفتن به ویلای شخص یا منزل شخصی ) دارند در فواصل مختلف مسافرت کرده و به هشدار ها عمل کرده و از منزل یا ویلا به غیر از مواقع ضروری برای خرید آنهم بصورت کلی بیرون نروند و از اذحام جلوگیری شود و بقیه هم در منزل بمانند تا شرایط عادی شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
دستیار؟ رییس کرونا جهالت و بی شعوری و حماقت و خورشیفتکی مسولیین و مردم این سرزمین است
حاکم بی شعور جاه طلب و مردم خفته در غفلت .....دولت هم که کونی و کس کش دزدو مجلس هم طویله همایونی ....
تشخیص مصلحت ،انبار ضایعات
شورای نگهبان هم کس لیس حاکم خود شیفته و ‌‌...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
رفتم بانک ملی اسکان
به حدی شلوغ بود که تا بحال ندیده بودم. تغییر ساعت کاری بانکها بجز فشرده سازی مشتری ها در چهار ساعت هیچ اثر دیگری ندارد. به نظر می رسه عده ای نشستن برای تخریب مملکت نقشه می کشن!
bato-adv
bato-adv
bato-adv