جزئیات بازپسگیری هپکو؛ هپکو به دولت باز می گردد؟

دولت قول داد از هپکو حمایت مالی کند. دیونش را فریز کرده و پرداخت مطالبات و بدهیهای بانکی را متوقف کند؛ اما به هیچکدام از اینها عمل نکرد. ضمن اینکه وزیر قبلی صمت یعنی رضا رحمانی ارادهای برای انجام این تصمیمات نداشت. با توجه به زاویه فکری که با سازمان خصوصیسازی داشتم، استعفا دادم.
چرا دولت تصمیم گرفت هپکو را پس بگیرد؟ آیا بخش خصوصی که هپکو را خریداری کرد، صلاحیت نداشت؟
به نظر میرسد در کشور یک موضوع مغفول مانده است. یک اصل مترقی به نام اصل ۴۴ داریم. تأکید رهبری و رئیسجمهور و سران سایر قوا مبنی بر این است که باید خصوصیسازی اتفاق بیفتد. خصوصیسازی یکی از راههای نجات کشور و اقدام درستی است؛ اما روشهای خصوصیسازی دارای اشکالاتی است.
معتقدید در واگذاری هپکو فساد وجود داشته است؟ چون دو بار هپکو از بخش خصوصی پس گرفته شده است.
اکنون من کسی را در هپکو محکوم نمیکنم. میگویم اهلیت نداشتهاند. درباره دلایل موفقیتنداشتن هپکو باید بگویم که به صلاحیت و اهلیت افرادی که به آنها واگذاری انجام شده، توجهی نشده است و نکته دوم که مهمتر هم هست، این است که دولت بلافاصله وقتی شرکتی را واگذار میکند، فکر میکند رقیبی برایش ایجاد شده است؛ در نتیجه همه خدمات، حمایتها و امکاناتی را که شرکت در زمان فعالیت زیر نظر دولت داشته، قطع میکند.
دولت اعلام کرده است که به طور موقت هپکو را به ایمیدرو منتقل میکند. اعلام شده است که این بازگشت موقت چندساله است.
یک بحث وجود دارد که بین سه تا پنج سال هپکو را در اختیار بخش دولتی قرار دهند. دولت یک بازسازی میکند و بعد هپکو را برای فروش میگذارد. من بهعنوان رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران اینجا مواضعم را اعلام میکنم. درباره هپکو صددرصد مخالف این هستم که دولت چیزی را که واگذار کرده است، دوباره برگرداند. یک درصد هم موافق نیستم که دولت مالی را که به کسی داده، پس بگیرد و دوباره دولتیاش بکند.
چرا با وجودی که همه شما را بهعنوان مدیرعامل هپکو میشناسند، اعلام کردید که مدیرعامل این مجموعه نیستید؟
روزی که از من خواسته شد به هپکو برگردم و برای راهاندازی کمک کنم، دو ماه مخالفت میکردم. دلایل زیادی هم داشتم. اساسا با واگذاری هپکو به دولت مخالف بودم؛ اما وقتی من آمدم، دولت قول همه جور همکاری و حمایت از هپکو را به من داد. قول وام، خرید ماشینآلات از سوی شرکتهای دولتی و... را داد. اول قول خرید دو هزار دستگاه داد، بعد این قول به ۳۵۰ دستگاه تبدیل شد. قرار شد این تعداد ماشینآلات راهسازی و معدنی از هپکو خرید کنند.
با سازمان خصوصیسازی درباره چه موضوعی زاویه فکری داشتید؟
سازمان خصوصیسازی میخواست به سبک و سیاق دولتی هپکو را اداره کند؛ اما من مخالف این کار هستم؛ چون اگر دولت توان اداره داشت که این همه شرکت دولتی غیربهرهور نداشتیم. نکته دوم دوستان ما روشهای کاریشان ارتباط برقرارکردن با کارکنان بود که من با این روش مخالف بودم و میگفتم باید مدیران سطح اول شرکت با سازمان خصوصیسازی ارتباط داشته باشند؛ اما این سازمان با بدنه شرکت هم ارتباط برقرار میکرد و الان اعتراف میکنند که اشتباه کردهاند.
اگر هپکو بخواهد احیا شود، دولت چقدر باید سرمایهگذاری کند؟ هپکو نیازی به سرمایهگذاری دارد یا همین که به این مجموعه سفارش دهند، کفایت میکند؟
هپکو یک شرکت بزرگ با پتانسیل قوی است. شرکت هپکو ماشینآلات خوب و منحصربهفردی دارد که کماکان در خاورمیانه و خیلی از کشورهای دنیا وجود ندارد. هپکو باید شریک خارجی (جوین ونچر) پیدا میکرد و... که انجام نشده است. الان ماشینآلات هپکو نیاز به بازسازی خیلی سنگین ندارند. شاید با پنج تا ۱۰ میلیارد تومان ماشینآلات ما بهروز میشوند، در حدی که بتوانند تولید کنند. این شرکت نیروی انسانی مجرب برای تولید دارد. زیرساختهای هپکو برای تولید مهیا است.
برای تأمین ماده اولیه هم هپکو هیچ مشکل و نیاز مالی در این حوزه ندارد؟
هپکو در پروژههای نفت و گاز، ساختارهای ساختمانی، ساخت تجهیزات خاص در کشور، ساخت ماشینآلات راهسازی و معدنی میتواند مشارکت کند و آمادگی مشارکت با شرکتهای خارجی را دارد؛ اما آنچه باید در هپکو اتفاق بیفتد، اول سفارشگذاری است. سازمان راهداری کشور ۲۵۰ دستگاه با هپکو قرارداد بسته است که عملیاتی نشده است. اگر این سفارش اجرائی شود؛ ازآنجاکه تقریبا ۴۵ تا ۵۰ درصد قطعاتمان وارداتی است،
با توجه به صحبتهای مطرحشده، دولت میتوانست بدون انتقال هپکو به ایمیدرو هم مشکلات این شرکت را حل کند؟
بله، در اینکه دولت در راهاندازی هپکو تعلل کرده است، هیچ شکی نیست. تقریبا ۱۰ ماه است که من آنجا هستم و مدیرعامل هم نیستم و به جز تشکیل جلسه هیچ کمکی از سوی دولت نشده است. وزیر جدید صمت با اراده قوی وارد شده است. دستورات مؤکدی به ایمیدرو و زیرمجموعهها داده است.
در صحبتهایتان اشاره کردید که هپکو سه تا پنج سال در بدنه دولت باقی خواهد ماند. مکانیسم واگذاری مجدد آن به بخش خصوصی بعد از طی این دوره مشخص شده است؟
دولت هرگونه واگذاری زیرمجموعههایش را از مکانیسم سازمان بورس و سازمان خصوصیسازی باید انجام دهد و درحالحاضر نمیتوانیم درباره آینده صحبت کنیم. اتفاقاتی هم داخل خود کارخانه افتاده است که باید حل شود. استاندار اراک و مسئولان استانی در این مدت خیلی به صورت جدی مسائل را پیگیری میکنند. هپکو روزی بهترین شرکت خاورمیانه و جزء ۱۰ برند برتر ماشینآلات راهسازی دنیا بوده است.
بخش معدن نگران است که با واگذاری هپکو به بخش دولتی قیمت ماشینآلات معدنی را افزایش دهند که هپکو سرپا شود. این مسئله صحت دارد؟
این حرف غلط است. دوستان معدنی ما تمایل دارند که بیشتر ماشینآلات دستدوم وارد کنند. کوماتسو و کاترپیلار ماشینآلاتی است که بهترین برندهای دنیا هستند و برند هپکو با این دو برند بههیچوجه قابل مقایسه نیست. ماشینآلات دستدوم راهسازی در دنیا وقتی یک سال کار کند، ۳۰ درصد قیمتش میافتد و با سه سال کار ۷۰ درصد قیمتش افت میکند و مثل ایران نیست که ماشین دستدوم قیمتش گرانتر هم میشود.
معدنکاران معتقدند که با مطرحشدن بحث انتقال هپکو به ایمیدرو قیمت ماشینآلات را بالا میبرند تا این شرکت سرپا شود. درحالحاضر هم هشت تا ۹ درصد ماشینآلات سنگین گران شده است. این گفته صحیح است؟
بههیچوجه اینگونه نیست؛ اما اگر باشد، کار اشتباهی نیست. همه کشورها حتی کشور آمریکا که مهد سرمایهگذاری است، برای حمایت از صنایع داخلی خیلی کارها ازجمله ایجاد تعرفه انجام میدهد. ضمن اینکه با انحصار مخالف هستم؛ اما بهشدت از تولید داخل حمایت میکنم. ما هم باید کالای باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کنیم. برای بازگشت هپکو به رونق قبلی هیچ گریزی نیست؛ جز اینکه همه مسئولان و دستاندرکاران اقتصادی کنار هم قرار گیرند.