قیمت تندر ۹۰ کاهش ميیابد؟!
بر اساس نتایج حاصل شده در کارگروه تخصصی صنعت خودرو، تغییر مکانیزم تعیین قیمت قطعات تندر 90 پیشبینی شده که این امر در نهایت کاهش هزینه تولید این خودرو را به همراه خواهد داشت.
روشنيمقدم، رييس كارگروه تخصصي صنعت خودرو در سازمان گسترش تصريح كرد: بر اساس پيشنهاد مطرح شده، مقرر گردید تا مكانيزم تعيين قيمت فروش قطعات توسط رنو پارس با خودروسازان تغییر کند، زيرا مكانيزم فعلي براساس قيمت تمام شده قطعه براي رنو پارس با احتساب يك رقم اضافهتر به عنوان سود اين شركت شكل گرفته كه اين مكانيزم باعث انتقال تمام ريسكها به خودروسازان و افزايش مستمر سطح قيمت قطعات ميشود. اقدام صورت گرفته از سوی کارگروه تخصصی صنعت خودرو را ميتوان نوید بخش کاهش قیمت تندر 90 دانست، چرا که ادعای خودروسازان مبنی بر زیانده بودن تولید این خودرو در سال گذشته موجب شد تا تولید این خودرو در کشور با چالشهاي بسیاری مواجه شود، بهطوريكه خودروسازان افزایش خودسرانه قیمت این خودرو را در دستور کار قرار دهند که این امر با مخالفت وزارت صنایع و معادن مواجه شد. مخالفت وزارت صنایع با افزایش قیمت تندر 90 موجب شد تا بر طرف کردن مشکلات تولید در دستور کار قرار گیرد که بر این اساس طرح حذف رنو پارس از پروژه تندر90 و طرح تجمیع تولید این خودرو در یکی از دو شرکت خودروساز مطرح شد، اما طرحهای مذکور نیز نتوانستند نظر مسوولان را جلب کنند
که این امر موجب شد تا مشکلات این خودرو ادامه دار شود. حال پس از گذشت دو سال از تولید تندر90 طرح دیگری برای کنترل قیمت این خودرو پیشبینی شده تا شاید به این طریق مشکل قیمت این خودرو برطرف شود و بازار شاهد کاهش قیمت تندر 90 باشد.
رييس كارگروه تخصصي صنعت خودرو در خصوص روش جدید تعیین قیمت قطعات این خودرو به فارس اظهار داشت: به جاي اين نوع تعيين قيمت بايد مكانيزمي تعريف شود كه براساس آن، قيمتهاي هدف مشخص و جايگزين مكانيزم فعلي شود.
وي توضيح داد: در حال حاضر قطعات تندر به صورت يك بسته (پك) به خودروسازان تحويل داده ميشود كه براساس پيشنهاد جديد، يك سقف قيمتي براي اين بسته تعيين ميشود تا خودروسازان بتوانند قيمت تمام شده توليد خود را مديريت كنند. وي با بيان اينكه سقف قيمتي مورد نظر بستههاي قطعات تندر از قيمت فعلي هرپك پايينتر خواهد بود، گفت: روش غلط قيمتگذاري، هزينه تمام شده توليد تندر را افزايش داده است.