ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور در دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس قرار گرفت.
فرارو- روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی از صبح دوشنبه برگزار شد.
امروز دوشنبه صلاحیت وزرای پیشنهادی بهداشت و درمان، تعاون و کار، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی بررسی شد. از نکات جالب توجه این بود که سه وزیر پیشنهادی دادگستری، دفاع و شهرسازی مخالف نداشتند.
در روز دوم نیز صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و امورخارجه مورد ارزیابی قرار گرفت.
بخوانید:
وزرای پیشنهادی عبارتند از:
حسین باغگلی؛ وزارت آموزش و پرورش، عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات، سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه، بهرام عیناللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، رستم قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی، سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی زلفیگل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی؛ وزارت کشور، سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جواد اوجی؛ وزارت نفت، علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو و سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان.
پس از سخنرانی رستم قاسمی و ایراد چند تذکر از سوی نمایندگان نشست علنی امروز مجلس پایان یافت. بررسی کابینه درجلسه فردای مجلس ادامه می یابد. رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی عصر امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی صلاحیت و برنامههایش در پاسخ به برخی از اظهارات مبنی بر تغییر حوزه فعالیتی و وزارتخانه اش گفت: من چهار دوره خدمت برای خودم متصورم که سربازی در دوران دفاع مقدس و حضور در کارهای سازندگی بعد از دوران دفاع مقدس است. قرارگاه سازندگی در در بخش های مختلف فعالیت داشت که بخشی از آن به مسئولیت آینده من برمیگردد. وی افزود: خیلیها باور نداشتند که طرحهای بزرگ و متوسط کشور توسط مجموعه های داخلی ساخته شود و مبتنی بر تفکر «ما میتوانیم» طرح های کلان این کشور توسط فرزندان این کشور در حوزههای مختلف اجرا شد و «ما میتوانیم» به «توانستیم» تبدیل شد. قاسمی با بیان اینکه در 4 مقوله اصلی حمل و نقل در بخش جاده ای بخشی از آزادراهها و اتوبانهای میان شهری و جاده ها و ریل های کشور در دورانی که در قرارگاه مسئولیت داشتیم ساخته شده است، گفت: در بخش دریایی، ما طرح های کوچک دریایی قبلا توسط خارجی ها ساخته شده بود ولی بعد جنگ همه بنادر بزرگ کشور با اعتقاد و اعتماد بر ما میتوانیم توسط مجموعه قرارگاه خاتم و شرکتهای خصوصی همکار ساخته شد. وی با اشاره به اینکه در بخش مسکن خانههای زیادی در قرارگاه خاتم ساخته شده است، اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل حدود 200هزار کیلومتر آزادراهها و اتوبان ها و جاده های میان شهری و روستایی وجود دارد که شرایط مطلوبی ندارند و در بخش ریلی کشور که در همه کشورها حمل و نقل ایمن و ارزان محسوب میشود متاسفانه امروز هم به لحاظ بستر و هم ناوگان و سرعت قطارها کاهش پیدا کرده است و این شایسته کشور ما نیست. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش های هوایی و دریایی وضعیت ناوگان هوایی و پایانه های دریایی ما خوب نیست و ما فرصت های زیادی را از دست داده ایم که برای بازگردادن آن تلاش های زیادی لازم است و فرصت های زیادی لازم است که اگر تحولی ایجاد نکنیم این فرصت ها را هم از دست می دهیم، تصریح کرد: سهم حمل و نقل از جی دی پی کشور ما اندک است و این در حالی است که در برخی از کشورهای همسایه 4تا 5برابر است و برای حل این مشکل با روش های گذشته هرگز به چنین شاخص هایی نمی رسیم و برای این تحول نیازمند اقدامی ملی و جهادی و شجاعانه هستیم. قاسمی افزود: با بودجههای جاری کشور حتی یک آزادراه هم نمی توانیم بسازیم و باید نگاهمان را عوض کنیم و سراغ روش های متداول دنیا در جهت حل مشکلات داخل کشور برویم. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در برنامه ام روش های حل مشکلات حمل و نقل کشور در مگاپروژه ها برای حل مسئله درآمد ترانزینتی کشور را توضیح داده ام و این روش ها نیازمند همکاری و همدلی مجلس و دولت است، اظهار داشت: باید تصمیمات مهم و سخت بگیریم و به جای رفتن منابع نقدینگی به سکه و دلار این بخش ها را جذاب کنیم تا به زیرساختهای کشور توجه شود. وی افزود: آشنا با دیپلماسی اقتصادی هستم و با بسیاری از سران کشورهای بزرگ دنیا مذاکره کرده ام و بسیاری از کشورها این آمادگی را اعلام کردهاند. قاسمی ادامه داد: امیدوارم همه هستی ام را بگذارم تا بتوانم جواب رفقای شهیدم را بدهم و آنچه که در توان و تجربه دارم را برای این مسئولیت بگذارم تا شرایط حمل و نقل کشور ا تغییر دهم. قاسمی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن که امروز پاشنه آشیل کشور است دستور رئیس جمهور خواسته همه مردم و نمایندگان است و امروز سهم هزینه سبد خانوار از 37درصد در شهرها به بیش از 60درصد رسیده است و این بر امنیت ملی کشور تاثیر دارد،گفت: باید برای این معضل جدی دست به دست هم بدهیم تا این مشکل را حل کنیم و با خدایم خودم عهد بسته ام که همه هستی ام را به کار بگیرم تا این اقدام بزرگ انجام شود. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه مسکن سه مسئله اصلی دارد، بیان داشت: بیش از یک میلیون هکتار زمین متعلق به دولت در جوار شهرها وجود دارد که با قانون جهش تولید مسکن می توانیم با استفاده از این زمینها سهم زمین را برای مردم محروم و کم درآمد نادیده بگیریم. برای ساخت مسکن از بیش از 1میلیون هکتار زمین دولتی استفاده می کنیم. هرچند امروز حتی هزینه ساخت مسکن را هم بسیاری از مردم ندارند و برای حل این مشکل راهکارهای متعددی را پیش بینی کرده ایم. وی افزود: تهاتر زمین های دولت با ساخت برای کمک به محرومین و مصوبه مجلس برای تسهیلات برای کمک به سهم مسکن روش هایی هستند که با آنها میتوانیم بخشی از منبع ساخت مسکن را تامین کنیم و قطعا نهضت ملی مسکن اقدامی فرا وزارتخانه ای است و در دولت، شورای عالی مسکن با توجه خواست رئیس جمهوری محترم ایجاد می شود تا سهم ساخت مسکن را از وزارتخانه به مجموعه دولت منتقل کنیم تا همه کمک کنند و معضل جدی مسکن را حل کنیم. قاسمی در خصوص محرومیت زدایی گفت: از مناطق بسیار محروم هستم و محرومیتزدایی را به خوبی میدانم و مردم ما بعد از 42سال حق دارند از محرومیت نداشتن راه ناراحت باشند و دغدغه نمایندگان در مورد راه های روستایی و مناطق محروم بهجاست و امروز 32هزار کیلومتر باید جاده روستایی بسازیم. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: در وزارتخانه، اصلاح ساختاری نیاز داریم و به کارگیری افراد جهادی و انقلابی و دستپاک و شایسته از اهداف ما هست و حذف امضاهای طلایی با روشهای ایجاد سازو کار شدنی هست و این کار را در وزارتخانه استارت خواهیم زد. وی با اشاره به اینکه امروز کیفیت ساخت مسکن و راهها و آزادراهها و اتوبانها اصلا خوب نیست و باید با به کارگیری نخبگان و استفاده از مراکز پژوهشی به این وضعیت پایان دهیم، اظهار داشت: تمرکززدایی در مقررات از جمله طرح هادی روستاها و طرح جامع شهرها به سرعت انجام خواهد شد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتقاد دارد با تعامل با مجلس مشکلات قابل حل است و این کار در دستور کارش خواهد بود، گفت: مسکن ایثارگران و محرومان و خانوده شهدا را در دستور کار قرار خواهم داد و این وظیفه ما هست. در ادامه مجلس وارد بررسی صلاحیت رستم قاسمی وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی شد. کمیسیون های تخصصی نظر مثبت خود را درباره او اعلام کردند. امیر آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع، در تشریح برنامه های خود در صحن علنی مجلس گفت: از رییس جمهور آقای رییسی به واسطه اعتمادی که به این جانب داشتند و نمایندگان فرهیخته و هیات رییسه به جهت حمایت و اعتماد تشکر می کنم. خدمت در دولت ولایی انقلابی و مردمی مایه افتخار است و همکاری و پاسخگویی در فضای اطمینان بخش مردمی مجلس، مایه مباهات است. نیروهای مسلح در یک انسجام راهبردی گوش به فرماندهی فرمانده قوا آمادگی حضور در صحنه های دفاعی و سازندگی و مواجهه با دشمن را دارد. خدمتگزاران شما در همه دوره ها در صحنه های مواجهه با فتنه با دشمن داخلی و خارجی و تهدیدات علیه کشور و مخاطرات و بلای طبیعی حضور فعال داشته اند هرجا دشمن قصد شیطنت داشته به گونه ای برخورد شده که منصرف و محزون صحنه را ترک کردند. آمریکا نماد پوشالی و استکباری قدرت و رژیم غاصب صهیونیستی مظهر گزافه گویی و خیال پردازی و استیصال است که هر از چند گاهی رویا پردازی می کند به درستی می دانند که ایران با تاثیر از عاشورا و تبعیت محض از امام حاضر خود با عزم و اراده راسخ به دنبال گسترش عدالت و امنیت پایدار و حمایت همه جانبه از مقاومت است. همانگونه که نمایندگان استحضار دارند و در کمیسیون ها مطرح شد، من و همکارانم در وزارت دفاع بر خود فرض می دانیم به بکار گیری منابع و ظرفیت ها پایبند بوده و همه دیدگاه و نظرات کارشناسی نمایندگان را در پیاده سازی اجرای برنامه ها در دستور قرار دهیم. از ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی اعم از دانشگاه و جامعه علمی و شرکت های دانش بنیان و بنگاه های تولیدی بهره خواهیم گرفت. ارتقاء توان رزم نیروهای مسلح، بویژه افزایش توان موشکی و پهپادی از هدف گذاریهای آتی وزارت دفاع خواهد بود. نیرویهای مسلح ما به هر اقدام ماجراجویانه پاسخ قاطعانه خواهد داد. خنثیسازی توطئهها و تفرقهافکنیها در بین اعضای نیروهای مسلح، در دستور کار قرار دارد. در ادامه مجلس شورای اسلامی وارد بررسی صلاحیت ، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی گزینه پیشنهادی وزارت دفاع شد. رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری، هیچ مخالفی نداشت، موافقان نیز صحبت نکردند و او توضیحاتش را درباره برنامه خود ارائه کرد: از ریاست قوه قضائیه، رییس جمهور و رییس مجلس تشکر می کنم، حضور وزرا در کمیسیون های مجلس بسیار مفید واقع شد، انتظار از دولت سیزدهم ارتقا کارامدی است که این مهم فقط با تعامل قوا به دست خواهد آمد. وزیر دادگستری مطابق اصل ۱۶۰ قانون وظیفه ایجاد تعامل بین قوا را دارد، باید تلاش کنیم قوه قضائیه کارآمد شود و دغدغه احقاق حق و تکریم مردم و ارتقا امنیت قضایی به خوبی اجرا شود. قوه قضائیه باید بتواند احقاق حق کند و همواره کسانی که مرتکب جرم می شوند باید از اعمال خود نگران باشند. اگر کسی حقی را تضییع کرد نباید تصور کند که می تواند فرار کند. عموم مردم باید احساس آرامش کنند و نگران نباشند که بی گناه، محکوم می شوند و بدانند قضات عادل، هیچ بی گناهی را محکوم نمی کنند. وزیر دادگستری وظیفه دارد لوایح را پیگیری و تبدیل به قانون کند. در جلسه ای که در کمیسیون ها داشتیم دغدغه های نمایندگان و نحوه ارتباط و تعامل را شنیدیم. اقای محسنی هم تاکید داشتند به دنبال احقاق حق هستند و از هرکسی که کمک کند استقبال می کنیم. مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه امروز خود بررسی صلاحیت رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری را در دستور کار خود قرار داد. ساداتی نژاد، وزیر پیشنهادی کشاورزی، در صحن علنی مجلس در تشریح برنامه های خود: از رییس جمهور تشکر میکنم به دلیل اعتمادی که به من داشتند امیدوارم بتوانم پاسخ شایسته ای به اعتقاد ایشان بدهم. مجلس یازدهم نشان داد حامی کشاورزان است و امیدوارم این نگاه استمرار پیدا کند. از مخالفان و موافقانم تشکر می کنم که به بنده لطف داشتند. کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور است تامین غذا در همه دنیا بر عهده دولت ها است. در دولت ها هیچ چیز با امنیت غذایی نمی تواند رقابت کند. امروز کشورها به دنبال رسیدن به اقتدار غذایی هستند؛ اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه مهم است. برای رسیدن به قدرت غذایی رقابت است. وضعیت و ظرفیت ایران در کشاورزی بی نظیر است.۸۴ میلیون مراتع و ۱۲۹ واحد دامی داریم. با ظرفیت های بی نظیر استانی و منابع طبیعی باید در جایگاه خودمان در جنوب غرب آسیا بنشینیم ، برای رسیدن به اقتدار غذایی باید به اقتدار کشاورزی برسیم که لازمه آن تحول است. نگاه به کشاورزی فقط نگاه به تولید کننده غذا نیست کشاورز تولید کننده قدرت است. ما مشکلات طولانی مدتی داریم و یک بار برای همیشه این مشکلات در دولت سیزدهم حل می شود. یکی از آنها سند زمین های کشاورزی است در طول ۴ سال تمامی زمین های کشاورزی را صاحب سند می کنیم و جشن اتمام سندهای کشاورزی را برپا خواهیم کرد. نگاه ما به کشاورزی و دامداری بنگاه تولیدی است نه بنگاه خیریه. نباید از جیب کشاورز و دامدار یارانه بدهیم اگر یارانه به بخش کشاورزی ندهیم سرمایه گذارها فرار می کنند. باور داریم که بخش خصوصی و تشکل های صنفی نقش مهمی در تصمیم گیری ها دارند. روحیه جهادی و عزم جهادی از این وزارتخانه رفته است، روستاها فراموش شده اند و از زمان ادغام جهاد کشاورزی این اتفاق افتاده است، روستاها بی پناه مانده اند. کشت دیم هم فراموش شده است در صورتی که ظرفیت دیمی فراوان داریم. در وزارت کشاورزی تفویض اختیارات به استان ها و شهرستان ها خواهیم داشت تا در میدان و شهرستان، تصمیمات مربوطه گرفته شود. کشاورزی ما معیشتی است باید کشاورزی به سمت کشاورزی تجاری برود، تاکی کشاورز تولید کند و محصول روی دستش بماند؟ در دنیای امروز بذری کاشته نمی شود مگر مشتری آن مشخص باشد، کشاورزی قراردادی را رویه می کنیم. زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی را رونق خواهیم داد تا از کشاورزی قراردادی حمایت کنیم. کشاورزی را بر مبنای اقلیم توسعه میدهیم. در علم و تکنیک در کشور مشکلی نداریم اما در اجرا مشکل داریم. رصد خانه کشاورزی ایران تا سال ۱۴۰۱ راه اندازی می شود تا تصمیمات بر اساس داده ها باشد. در مورد یکپارچه سازی اراضی تلاش میکنیم. تنوع بیمه های کشاورزی را افزایش می دهیم. ما از انحصار جلوگیری می کنیم شرکت های تعاونی را به میدان می آوریم و نظارت را مردمی می کنیم. سامانه سوت زنی را راه اندازی می کنیم. در حوزه تامین گوشت قرمز به سمت توسعه خواهیم رفت و در حوزه شیلات از ظرفیت ها استفاده می کنیم. باید جوانان را به کشاورزی تشویق کنیم باید کشاورزی، مدرن و علمی شود و سرمایه به سراغ کشاورزی بیاید. اگر انتخاب شوم تعهد می دهم به کشاورزان که همه تلاش خود را برای رفع مشکلات بکار ببرم و به سراغ آنها می روم و در دفتر خود نمی نشینم. از مردم کاشان و آران بیدگل تشکر می کنم که به فرزند خود اعتماد کردند و با هم کارهای بزرگی در آن منطقه انجام دادیم اگر رای اعتماد از این مجلس بگیرم، رییس مجلس نماینده ویژه ای برای این استان تعیین خواهد کرد. کوهساری در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی: ساداتی نژاد نیازی به معرفی ندارد و من فقط برای دفاع از او در حوزه کشاورزی صحبت می کنم. از ابتدای انقلاب تا به امروز کدام وزیر کشاورزی در همه حوزه های زیر مجموعه متخصص بوده است؟ هر وزیر در یک یا دو حوزه متخصص است، مدیریت وزرا مهم است که با استفاده از آن تخصص، نیروها را مدیریت کنند ارتباط حوزه علمی دانشگاهی با کشاورزی در دوره ساداتی نژاد رقم خواهد خورد. ساداتی نژاد برای همه حوزه های کشاورزی برنامه دارد، به رغم تحریم های ظالمانه علیه کشور رشد مثبت اقتصادی نشان از ظرفیت ما در این حوزه دارد. در برخی استان ها 30 درصد اشتغال جوانان در بخش کشاورزی است. انتخاب ساداتی نژاد نشان از هوشمندی آقای رییسی دارد. سوابق و تجربه وزیر پیشنهادی به او شناخت خوبی داده و حمایت اساتید در حوزه کشاورزی دلیل این مدعا است. در برنامه های ارائه شده از سوی وزیر، به چالش های بخش کشاورزی و راهکارها اشاره شده است. یکی از طرح های مورد نیاز کشور که افزایش بهره وری آب است، در برنامه های ساداتی نژاد وجود دارد. تعامل بین وزارت خانه های نیرو و کشاورزی نیاز است و با تخصص ساداتی نژاد این تعامل بیشتر می شود. وقوع سیلاب و آبخیز داری و کنترل بحران ها، اصلاح و نوسازی باغات، توسعه شبکه های آبیاری، توسعه صنایع غذایی از برنامه های ۶۷ صفحه ای وزیر پیشنهادی است. مهرداد ویس کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: هرکسی می خواهد روز پزشک را درک کند، یک شب در بیمارستان در کنار قشر زحمت کش پزشکی کشیک بدهد آنگاه به عدالت سخن خواهد گفت. امروز کشاورزی محور اقتصاد و خود کفایی کشور است. ۲۶ درصد صادرات غیر نفتی ۲۰ درصد اشتغال ۸۵ درصد غذای کشور و ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی از کشاورزی است، در این وزارت خانه ۹۲ هزار نفر نیروی انسانی کار می کنند و در این جهاد و سازمان های پیوسته ۸۵۹ وظیفه حاکمیتی و تصدی گری وجود دارد. آنقدر در این مدت فشار آوردند که مخالفان نطق نکردند، اجازه دهید حرف بزنیم اقایان، پیشگیری بهتر از درمان است نباید فضای مجلس را برخی همکاران برای خود شیرینی سنگین کنند تا کسی نتواند وزیر تعیین نشده را نقد کند. حیطه های گسترده مانند شیلات منابع طبیعی جنگل ها مراتع آبخیز داری و.. تنها مثال هایی از این وزارتخانه گسترده است، کسی می تواند این وزارتخانه را اداره کند که علم و تخصص داشته باشد و برنامه های مفید و راهگشا داشته باشد. انشاالله مجلس براساس عقل و منطق تصمیم بگیرد.رزومه ساداتی نژاد در حیطه کشاورزی معمولی است همانند ایشان صدها نفر در استان ها وجود دارند. نوبت عصر نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی آغاز شد. در این راستای بررسی صلاحیت سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت. جلسه نوبت صبح مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. ساعت 14 جلسه نوبت عصر آغاز می شود. حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: از اعتماد آقای رییس جمهور برای اعتمادشان به بنده تشکر می کنم همچنین از نمایندگانی که در مخالفت و موافقت با بنده صحبت کردند تشکر می کنم. نکات و نقل قول هایی به من نسبت داده شد که صحت ندارد و باید در نظر بگیرم که همگی در محضر خداوند هستیم. افتخار دارم که بیش از نیمی از عمر چهل ساله ام را در حوزه اجرایی سپری کردم. سابقه فعالیت و مدیریت در بیش از ١٠ مجموعه اقتصادی بزرگ را دارم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بالاترین سطح با حوزه های معیشتی بازنشستگان سالمندان کودکان مراکز غیر انتفاعی و... ارتباط دارد و به بیش از ٧٠ درصد مردم خدمات می دهد و من این وزارتخانه را وزارت مردم می دانم. تحقق تعداد زیادی از اسناد بالادستی نظام در گرو مدیریت صحیح این وزارتخانه است. من به عنوان یک مدیر اجرایی معتقد هستم بخش زیادی از مشکلات کشور ناشی از درست اجرا نشدن قوانین است لذا من بر اجرای قانون نظارت خواهم داشت. قوانین کار، قانون جامع حمایت از معلولین و.. باید در این وزارتخانه اجرا و پیگیری شود. باور دارم که به فضل الهی در صورت پشتیبانی نمایندگان، برنامه های ذکر شده قابلیت اجرایی شدن دارد. یکی از دو مشکل اصلی کشور تورم و بیکاری است و نمایندگان دغدغه بیکاری دارند، اگر چه تولید و اشتغال در صنعت کشاورزی گردشگری آموزش و... شکل می گیرد اما با توجه به اینکه این وزارتخانه دبیرخانه اشتغال دارد لازم است با فرماندهی عالی رییس جمهور این امور محقق شود. در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص وضعیت اشتغال مردم نداریم و زیرساخت های لازم وجود ندارد که با زدن کد ملی، وضعیت شغلی مردم مشخص شود که ما در این زمینه سامانه اشتغال ایرانیان را راه اندازی می کنیم. این سامانه به برنامه ریزی کمک می کند و بانک اطلاعاتی بزرگی برای کارفرمایان است. همچنین این سامانه سیاست های ما را در حوزه آموزش ها مشخص می کند؛ این سامانه به همه وزارتخانه ها دسترسی خواهد داد. برنامه های مطرح شده در مناطق مختلف کشور باید پیشرفت اقتصادی منطقه و زنجیره ارزش شغلی را تکمیل کند. حذف ضوابط زائد و تسهیل امور بیمه ای تامین اجتماعی در دستور کار است چرا که آیین نامه های پیچیده وجود دارد که ضرر و زبان هایی را برای کارگران و کارفرمایان دارد. من در جایگاه شغلی قبلی ٧٠ درصد ضوابط زائد را حذف کردم. من جلسات متعددی با کارگران و کارفرمایان داشتم که آنها اعتقاد داشتند در حوزه پرداخت حقوق، باید اصلاحاتی انجام دهیم. بسیاری از کارفرمایان عنوان می کنند اگر هزینه بیمه ای کم شود ما کارگران بیشتری می توانیم استخدام کنیم که ما در این خصوص برنامه داریم یارانه ای را به کارفرمایان برای بیمه کارگران اختصاص می دهیم. در برخی از کشورها سهم مشاغل خانگی بالاست و در کشور ما ٣ درصد است که عنوانی وجود دارد به عنوان کار در منزل که به جای محل کار از منزل استفاده می شود. در حوزه صندوق ها، هولدینگ ها، اولین گام من فساد زدایی از مجموعه های اقتصادی خواهد بود. اقدام اساسی من سالم سازی سرمایه مدیریتی و انسانی این مجموعه ها خواهد بود. من پای مسئله ریشه کن کردن فساد از این مجموعه ها خواهم ایستاد. تمام مدیران مفسد و رانتی در اسرع وقت شناسی می شوند و اخراج می شود. مدیران متخصص و انقلابی جایگزین خواهند شد ادامه دارد ... روشنفکر در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: هیچ یک از نمایندگان مربوطه نتوانستند در موافقت و مخالفت وزیر پیشنهادی، مسائل تخصصی را مطرح کنند. این جلسه استیضاح است یا جلسه رای به وزیر پیشنهادی؟ اولین ویژگی آقای عبدالملکی باورمندی و اعتقاد به جمله "ما می توانیم " است. او نشان داد در بدترین شرایط تورم، تحریم و کرونا توانسته نسبت به برنامه هایی که برایش در کمیته امداد تعیین شده بود از عهده کار برآید. کمیته امداد ملزم بود، 70 هزار اشتغال ایجاد کند ولی ایشان در 4 سال یعنی 96 تا 99 حدود دو برابر و نیم برنامه تعیین شده اشتغال ایجاد کرد. داشتن تخصص، مهارت از ویژگی های آقای عبدالملکی است. او اهل مشورت و خرد جمعی است. جسارت داشته و اهل محافظه کاری نبوده و شجاعت دارد. موسوی لارگانی مخالف با وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی : مخالفت من با وزیر پیشنهادی این وزارتخانه سیاسی نیست و برای بهبود شرایط کشور است. این وزارتخانه عظیم ترین وزارتخانه است و ٧٠ میلیون نفر از جمعیت کشور با این وزارتخانه سر و کار دارند و ماهانه ٣٢ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می کند. همه وزرای این وزارتخانه سابقه نمایندگی مجلس و جایگاه های دولتی داشتند. انتظار می رفت شخصی در جایگاه آقای مخبر برای این وزارتخانه معرفی می شد چرا که در این وزارتخانه امکان آزمون و خطا نداریم و وزیر انتخاب شده در این حوزه باید مقبول جامعه کارگری و تعاونی ها باشد. وزیر این وزارتخانه باید اشراف به صادرات، واردات، روابط کارگری، پزشکی و.. داشته باشد تا بتواند بر مسائل مختلف غلبه کند. آقای عبدالملکی هوشمند و مسلط به مسائل اقتصادی است اما همه ما مطلع هستیم که اشتغال یک موضوع فرا وزارتخانه ای است و تنها کار این دستگاه نیست. به راستی که وزارتخانه ای که در هر استان ١١ مدیر کل منصوب می کند، باید سطح وزیر آن بالا باشد. مشاورین آقای عبدالملکی به ایشان مشاوره غلط می دهند. عبدالملکی میگوید اگر ایران را بگردید نظیر من نمی یابید. عبدالملکی میگوید اگر من رو انتخاب نکنید، نفر بعدی را هم باز من انتخاب میکنم. عبدالملکی با گفتن اینکه من به رئیس جمهور نزدیک هستم، سو استفاده میکند. علیزاده موافق وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: این وزارتخانه از وزراتخانه های مهم دولت است و مشکلات مطرح شده در این وزارتخانه مربوط به دولت قبل است که ایشان نباید درباره آن پاسخ بدهند. در مجموع کابینه معرفی شده از توانایی اداره کشور برخوردار است.این وزارتخانه قطعا دارای چالش های بزرگی است و برای حل آن نیاز به برنامه است که خوشبختانه آقای عبدالملکی توانایی اداره کردن آن را دارد، همچنین اگر این مجموعه بتواند به خوبی اداره شود بخش بزرگی از اقتصاد کشور حل می شود. این وزارتخانه سکان دار هلدینگ های بزرگ صندوق بازنشستگی است که اقتصاد کشور را در دست دارند و با توجه به اهمیت این وزارتخانه کسی باید عهده دار آن باشد که برنامه محور، متخصص، رستگار و سختکوش باشد که آقای عبدالملکی به عنوان یکی از جوانترین اعضای کابینه در حوزه اقتصادی صاحب نظر است. به گواه بسیاری از صاحب نظران ایشان در سمت هایی که کار کردند موجب تحول در آن سمت شدند. در صورتی که ایشان رای مثبت دریافت کنند یکی از توقعات نمایندگان مجلس در حوزه انتصابات است که باید در هلدینگ ها و صندوق ها لحاظ شود.از نمایندگان درخواست دارم به آقای عبدالملکی اعتماد کنند. عبدالحسین روح الامینی نماینده تهران مخالف وزیر پیشنهادی کار: عبدالملکلی داور موفقی در مسابقه تلویزیونی میدان بودند. عبدالملکی اشراف به حوزه این وزارت خانه ندارد. تفاوت کمیته امداد با یک وزارتخانه خیلی زیاد است. مخالفت و انتقاد ما از سر دلسوزی است. وزارت کار جای سیاست گذاری و تئوری پردازی نیست.بعضی ها شب قبل وزیر دیگری بودند و فردا برای وزارت خانه دیگری معرفی شدند. آقای علم الهدی هم وزرا را گردن ما انداختند و ما وظیفه داریم عملکرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم. آقای عبدالملکی پختگی لازم را ندارد. رئیس شستا که دیروز برکنار شده می گوید 7 هزار نفر در آنجا جویای کار بوده اند. هاجر چنارانی مخالف حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اینجا خانه ملت است و من باید دغدغه ملت را از دولت پیگیری کنم. دوران خطا و آزمون ان شاالله و ماشاالله تمام شده است و وزارت کار، وزارت کوچکی نیست و سابقه آن را در وزارتخانه قبلی دیدیم. وزارت خانه گردش مالی هنگفتی دارد و دیدیم که فردی از وزارتخانه استیضاح شد و مجدد برای وزارت کار معرفی شد. وزارت کار اتفاق حیاط خلوت بسیاری از افراد است. ما آقای رییسی را فردی فساد ستیز می شناسیم و از شما توقع داریم چرا که وزرا و تخصص ها جا به جا انتخاب شده اند. ما جوانان را قبول داریم اما بپذیرید که فرصت نیست و برای شناسایی بدنه دولت به افراد، فرصت نداریم و خواهش داریم تخصص در اولویت قرار بگیرد. از برنامه وزیر پیشنهادی وزیر کار ٣٠ صفحه تصویر وجود دارد. این برنامه را با سرچ در اینترنت هم می توان یافت.کسی که از یک بدنه یک وزارتخانه نیست ۶ ماه فرصت میخواهد که فضا را بشناسد، ما زمان نداریم. ما به برنامه نیاز داریم. توقع می رود در حوزه اشتغال سند جامعی ارائه شود و ما سامانه طرح اشتغال را از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خواستاریم. شستا حیاط خلوت خیلی از افراد است و بالغ بر ۵٠٠ هیبت مدیره و مدیر عامل در این حوزه وجود دارد. از دغدغه های اصلی نمایندگان متناسب سازی حقوق بازنشستگان است و ٨٩ هزار میلیارد تومان از فروش اموال دولتی به وزارت کار داده شد،می خواهیم ببینیم آیا در این حوزه نظارت صورت می گیرد ؟ در ادامه جلسه امروز مجلس بررسی صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. کمیسیون اجتماعی برنامه های عبدالملکی را مشروط به اجرای آن مثبت ارزیابی کرد. کمیسیون بهداشت و درمان هم از برنامههای عبدالملکی حمایت کرد. عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دفاع از برنامه خود گفت: پس از پیروزی دفاع مقدس جهاد سلامت وجود داشت و تاکنون ادامه دارد. من یکی از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و در آن روزهای سخت بیماری خداوند دستم را گرفت تا به میدان دفاع از سلامت بیایم و اجازه ندهم این پرچم سفید روی زمین بماند، پرچمی که 40 سال قبل در دفاع مقدس در بهداری در دست گرفتم. من یک طبیب هستم، تاجر نیستم و دوشادوش مدافعان سلامت هستم و نمی توانیم درمان مردم را معطل این و آن کنیم. سلامت مردم نباید معطل شخص شود و جان مردم مهمترین اولویت است. سلامت مردم خط قرمز ما است. صد سال پیش نیست که ایران بزرگ مغلوب بیماری شود و ما می توانیم به این بیماری منحوس غلبه کنیم. سلامت موضوعی تجربی نیست. به عنوان مدافع سلامت سال هاست در این عرصه حضور داشتم. امیدوارم جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه دهم. برای بیماری کرونا در سه بخش فعال خواهیم بود. بخش اول واکسیناسیون است. در دنیا ثابت شده است که مهمترین عامل غلبه بر کرونا واکسیناسیون است و میزان مرگ و میر در کشورهایی که واکسیناسیون انجام داده اند، کاهش یافته است. 60 میلیون نفر بالای 18 سال هستند. حدود 22 میلیون دوز واکسن زدیم. تولید داخلی نمی تواند به 120 میلیون دوز برسد. از همه بخش ها حتی غیر دولتی کمک می گیریم تا واکسن وارد کنند اما وزارت بهداشت نظارت خواهد کرد. تهیه واکسن با سیاست های ریاست جمهوری هر چه زودتر انجام می شود. تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام می کنیم و با ظرفیت همه دستگاه ها تزریق صورت می گیرد. تعطیلی (لاک داون) کرونایی باید بصورت واقعی اجرا شود تا موثر باشد. از همه بخش ها و اصناف خواهیم خواست که همکاری کنند تا چرخه ویروس متوقف شود. علی رغم قانون برنامه ششم توسعه باید هزینه های سلامت به 25 درصد کاهش پیدا می کرد اما اکنون 40 درصد افزایش یافته است و این را ما کاهش خواهیم داد. پیشگیری بر درمان مقدم است و با پیشگیری مخاطرات سلامت برای مردم ایجاد نمی شود و هزینه ها کاهش پیدا می کند. نظام پزشک خانواده برای ما مسئله مهمی است. چاقی، دیابت، فشار خون و چربی با اصلاح سبک زندگی صورت می گیرد و مردم باید بیشتر دقت کنند و ما هم تلاش می کنیم. نظام ارجاع و پزشک خانواده به ما تکلیف شده اما موفق نشده ایم. اگر زیر ساخت ها را الکترونیکی کنیم، اتفاقات خوبی رخ می دهد. کشورهای توسعه یافته برای ارتقا نظام سلامت، پزشک خانواده دارند. بر اساس بند 3 ماده 74 قانون برنامه ششم و سیاست های کلی سلامت باید بیمه درمان، همگانی شود و پوشش اجباری بیمه پایه درمان داشته باشیم و تاکید بر اقشار آسیب پذیر خواهیم داشت. خدمات دندانپزشکی و بیماری های نوپدید باید تحت پوشش بیمه باشد و خدمات کرونا هم در پوشش بیمه باشد. ساماندهی بیمه های تکمیلی صورت می گیرد. طب سنتی را ما به وزارت بهداشت آوردیم. ما موسس کمیته طب سنتی هستیم. رشته کارشناسی ارشد و دکترای ان را ما ایجاد کردیم. ۸ دانشکده طب سنتی را ما ایجاد کردیم. به طب سنتی اعتقاد کامل دارم. طب سنتی استاندارد و علمی می تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند. ادامه دارد ... میرمحمدی میبدی، موافق وزیر بهداشت: ظاهرا امروز روز استیضاح وزیر پیشنهادی است! ظاهرا بناست شما ایثارگری کنید و پاسخ گوی هشت سال قبل هم شما باشید. این اشکالات را در سال های قبل مجلس باید مطالبه می کرد. بحث طب سنتی و دانشگاه های طب سنتی را آقای عین اللهی تاسیس و راه اندازی کرد. اگر برنامه توسعه ششم را انجام دهید جانانه از شما دفاع خواهیم کرد و اگر اجرا نشود مطالبه خواهیم کرد کرونا موضوعی جمعی است و فردی می خواهد که همراه و پای کار باشد که آقای عین اللهی در این خصوص صلاحیت دارد. کرونا درمان پذیر نیست درحالی که باید واکسیناسیون کامل و رعایت پروتکل داشته باشیم که آقای عین اللهی می تواند در این زمینه کار کند. ایشان دانشگاه های طب سنتی را راه اندازی کرده است. سوابق ١٠ ساله و تلاش مجاهدانه آقای عین اللهی نشان می دهد که ایشان، فرد متعهدی هستند. مناطق محروم و آباد کردن آن در اولویت برنامه های آقای عین اللهی است. ظرفیت های دانشگاهی باید افزایش داشته باشد. آقای عین اللهی فردی میدانی است همچنین ایشان در ستاد وزارت بهداشت، جنگ، بسیج جامعه پزشکی و... حضور داشته است. توسلی مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت: تورم و گرانی در کشور موجبات ناامیدی مردم را فراهم کرده است و مردم را نسبت به مسئولان بدبین کرده است. حوزه سلامت مهمترین بخش زندگی است و فقدان یک برنامه صحیح به معنای افزایش بیماری و مرگ است. آقای عین اللهی متخصص فوق العاده ای است اما در برنامه طولانی ایشان مسائل استراتژیک دیده نمی شود. پرونده سلامت کشور ١٠ سال است که معلق مانده است. مسائل زیرمیزی، سقط جنین و... در کجای برنامه آقای عین اللهی وجود دارد. آمارهای اعلام شده در برنامه آقای عین اللهی برای ماه ها و سال های قبل است. مافیای کشور اجازه نمی دهد طب سنتی در کشور جان بگیرد و شما در این خصوص برنامه ای نداشتید. درحالیکه سازمان بهداشت جهانی، راهبرد طب سنتی را برای سال ۲۰۱۴ اعلام کرده، در کشور ما سخن گفتن از آن جرم است چرا هیچ مطلبی در مورد مافیای علیه طب سنتی هیچ اعلام نکرده اید؟ در سیاست های کلی بازشناسی طب سنتی یک دستور ملی است. آقای عین اللهی همزمان در بخش خصوصی و دولتی مشغول فعالیت هستید و یکی از منافات اصلی کشور همین موضوع است. آقازاده و داماد شما در سال ۹۵ از استان گلستان فارغ التحصیل شده اند و باید ۴۸ ماه در نقاط مورد نیاز خدمت کنند؛ ولی محل خدمت آنها در دماوند تعیین شد و یک هفته قبل هم به تهران منتقل شدند!، انشاءالله که پارتی بازی نشده است. محسنی بندپی موافق وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت: سلامت یکی از مهمترین مولفه های توسعه کشور است و در نیم قرن گذشته هیچ پدیده ای نتوانسته است این میزان قربانی بگیرد و اقتصاد مردم را درگیر کند همچنین باید سکان این وزارتخانه به دست فردی مدیر و مدبر باشد. همه توجهات آقای عین اللهی به مناطق محروم است. نبود پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت مشکل ما است و تا زمانی که بیمار برای درمان به چند پزشک مراجعه می کند، مشکل نظام سلامت حل نمی شود . درخصوص کمیت و کیفیت خدمات باید بگویم که در شرایط خوبی قرار داریم و از شما می خواهم به آقای عین اللهی به اتفاق آرا رای بدهید. رضا آریان پور نماینده مینودشت موافق بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: نظام سلامت جمهوری اسلامی یکی از پر افتخارترین حوزه های بهداشت و درمان است و این شبکه از دور ترین روستاها تا بهترین بیمارستان ها را پوشش می دهد. امروز در تهران و کلان شهرها بیمارستانهایی داریم که در سطح خدمات حرف برای گفتن دارند و بسیاری از افراد از کشورهای اروپایی برای درمان به ایران می آیند. در نقاط محروم کشور بیمارستان هایی وجود دارد که حداقل امکانات را ندارند. امروز بزرگترین چالش نظام سلامت و دنیا کرونا است و قطعا وزیری که انتخاب می شود باید به عنوان محور مدیریت کرونا شاخص های لازم را داشته باشد. کرونا چالش اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است و قدرت مدیریت کرونا قطعا نشان دهنده قدرت کشورها و حاکمیت هاست پس باید وزیری در این حوزه قرار بگیرد که در ابتدا حرفی برای گفتن داشته باشد. ظرفیت ها و تعداد پزشک در مناطق محروم کم شده است و آن چیزی که این کمبود را تشدید می کند نبود برنامه مناسب برای حفظ پرستاران و پزشکان در سیستم درمانی است و امروز پزشکان عمومی انگیزه خدمت در مناطق محروم و اورژانس ها را ندارند همچنین پرستاران ما توسط کشورهای اروپایی جذب می شوند. ما علاوه بر افزایش ظرفیت وجود پزشکان و پرستاران باید برای نگهداری آنها تلاش کنیم. امروز مردم در مراکز بهداشتی درمانی به اسم زیرمیزی مبالغی پرداخت می کنند که علاوه بر هتک حرمت پزشکان هزینه هایی را برای مردم ایجاد کرده است. آقای عین اللهی علاوه بر تجربیات و شاخص های تجربی و علمی، توانایی مدیریت سیستم بهداشتی درمانی و توانایی مقابله با چالش ها را دارد. ایشان فوق تخصص چشم است و سال ها معاون وزیر و رئیس بیمارستان بوده است و ایشان توانایی مدیریت این حوزه را دارد. در اولین دستور جلسه علنی صبح امروز مجلس بررسی صلاحیت بهران عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان آغاز شد.
یک سوم ظرفیت کشور در بخش کشاورزی است و این ظرفیت، قدرت کشاورزی ایران است.
اگر دغدغه مناطق محروم را داریم باید سکان این وزارتخانه را به آقای عین اللهی بسپاریم چرا که شاهد تحولات بسیار خوبی در بخش بهداشت و درمان خواهیم بود.
همین یک سوال مردم را نظام و دولت مردان بتوانند صادقانه جواب دهند خیلی از مشکلات کشور و مردم و جامعه جهانی حل میشه ...