احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو

ستاد تنظیم بازار، احتمالا در جلسه روز چهارشنبه دهم آذر خود در مورد افزایش نرخ خودرو تصمیمگیری میکند. برخی اخبار از احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو حکایت میکنند. اما آیا این اقدام میتواند چالش زیان انباشته خودروسازان را برطرف کند؟
در آن مقطع، ایران خودرو ۱۵ تا ۱۹ درصد و سایپا ۱۵ تا ۱۷ درصد بر قیمت محصولاتشان افزودند.
اما این پایان ماجرا نبود. روز پنجشنبه، سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور دستور داد که افزایش قیمت خودروها متوقف و تصمیمگیری در این مورد به ستاد تنظیم بازار سپرده شود.
ستاد در حدود ۱۷ روز گذشته در این مورد موضعی نگرفته است. حتی هفته گذشته، رسانهها اعلام کردند که در جلسه روز چهارشنبه، ۳ آذر تکلیف قیمت خودروها مشخص میشود، اما این این اتفاق رخ نداد.
حالا، نیز مهر در گزارشی نوشته است که احتمالا در جلسه آینده ستاد در این مورد تصمیمگیری میشود و قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا حدود ۱۰ درصد افزایش مییابد.
اما آیا این اقدام میتواند چالش زیان انباشته خودروسازان را برطرف کند؟
زاوه: مشکلی حل نمیشود
او به تجارتنیوز میگوید: حتی همان افزایش ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت خودرو نیز کمکی به خودروسازان نمیکرد. چالش زیان انباشته را نمیتوان با صرف افزایش قیمت برطرف کرد.
زاوه میافزاید: افزایش حدود ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت خودرو، با توجه به اختلاف قیمت محصولات خودروسازان با بازار توجیه منطقی نیز ندارد.
به گفته او، صرفا به دلیل دستور رئیسجمهور مبنی بر توقف افزیش قیمتها و ورود ستاد تنظیم بازار، ممکن است این نهاد چنین تصمیمی را بگیرد تا حرف آقای رئیسی زمین نماند.
چاره چیست؟
زاوه توضیح میدهد: جذب سرمایه جدید، از طریق بازار سرمایه ممکن است، اما قیمتگذاری دستوری سد راه تشویق مردم به حضور فعال در بورس است.
اصل مهم در کاهش هزینهها
به گفته این کارشناس، برای مثال ممنوعیت واردات قطعاتی که در داخل تولید میشوند، سدی در راه تامین قطعات با قیمت مناسب است.
زاوه میگوید: خودروسازان حتی در خرید قطعات از تولیدکنندگان داخلی نیز آزادی عمل ندارند و محدودیتهای فراقانونی زیادی برای آنها ایجاد شده است.
راهکارهای مقطعی بیفایده است
او میافزاید: این راهکار حتی اگر به صورت مقطعی تاثیرگذار باشد، تورم تاثیر آن را میگیرد.
به گفته زاوه، چالشهای بخشی در یک صنعت، تحت تاثیر شاخصهای کلان اقتصادی قرار دارند و بدون توجه به این مباحث نمیتوان مشکلات را درمان کرد.
نامآور: چگونه در فضای غیررقابتی ضرر میدهید؟
او در لایو ایستاگرامی تجارتنیوز با عنوان آینده بازارها بعد از مذاکرات تاکید کرد: تنها احتمال ممکن وجود فساد و منافذی در بدنه شرکت است. در بدنه دولت نیز افراد فاسد وجود دارند که باید حذف شوند.
زیان انباشته و افزایش تورم
او افزود: تیم اقتصادی دولت نمیداند با خودروسازان چه رفتاری داشته باشد و تلاش میکند با دستور، شعارهای حمایتی خود را از مردم عملی کند. اما این روند قابل ادامه نیست و ایراد اصلی از عملکرد خودروسازان است.
جعفری: قدرت در دست خودروسازان است
او چندی پیش به تجارتنیوز گفت: در بازاری که به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان دولتی است، آنها هر رفتاری بخواهند در قبال مشتری انجام میدهند.
به گفته جعفری، آنها با استفاد از اهرم کاهش عرضه بر قیمتها نیز اثر میگذارند و با استفاده از دلالهایی که در بازار دارند، روند آن را صعودی نگه میدارند.