بررسی رندرهای منتشر شده از دنا سال نشان میدهد که تغییرات در بخش طراحی چندان زیاد نیست. این تغییرها در فضای خارجی تنها محدود به سپرها است که به کلی عوض شده اند. اما مهمترین بخشی که طراحان ایران خودرو دست به باز طراحی آن زده اند، فضای داخلی کابین است. درست جایی که خریداران دنا، سالها است به فضای کوچک آن انتقاد دارند.
فرارو- رندرهای تازه منتشر شده در فضای مجازی نشان میدهد که ایران خودرو در حال توسعه محصول دنا است. البته مسئولان این شرکت در نمایشگاه خودرو تهران نیز پیشتر این موضوع را تایید کرده بودند. طبق گفته آنها قرار است که دنای جدید تحت نام دنا سال تا پایان ۱۴۰۲ جایگزین نسخههای موجود شود.
به گزارش فرارو، دنا نخستین بار سال ۱۳۹۳ وارد بازار شد و حالا عرضه مدلهای مختلف آن وارد هشتمین سال خود میشود. محصولی که از همان ابتدا مصرف کنندگان اش از فضای کوچک داخل کابین آن شکایت داشتند، اما رندرهای تازه نشان میدهد که تا حدودی مشکلات فضا در داخل کابین دنا سال حل شده است.
در مورد قیمت دنا سال جدید هم هنوز اطلاعاتی به صورت رسمی منتشر نشده است. اما بدون شک دنا سال قیمتی فراتر از دنا پلاس اتوماتیک توربو خواهد داشت. در حال حاضر این خودرو در کارخانه ۳۹۸ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان قیمت دارد. مدل ۱۴۰۱ آن هم در بازار ۵۱۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
بررسی رندرهای منتشر شده از دنا سال نشان میدهد که تغییرات در بخش طراحی چندان زیاد نیست. این تغییرها در فضای خارجی تنها محدود به سپرها است که به کلی عوض شده اند. اما مهمترین بخشی که طراحان ایران خودرو دست به باز طراحی آن زده اند، فضای داخلی کابین است. درست جایی که خریداران دنا، سالها است به فضای کوچک آن انتقاد دارند.
در فضای داخلی شاهد یک باز طراحی هستیم. در واقع طراحان ایران خودرو از کابین سوناتا ۲۰۲۲ برای کابین دنا سال الگو گرفته اند. داشبورد درست شبیه سدان مشهور کرهای است و یک نمایشگر بزرگ مستطیلی در وسط داشبورد قرار گرفته است. اما از نظر اندازه کابین احتمالا هم اندازه سمند خواهد بود. اتفاقی که احتمالا دنا سال را با چالش مواجه میکند چرا که داشبورد جدید طرح سوناتا، فضای زیادی را اشغال میکند و باعث محدود شدن فضای پای صندلیهای ردیف جلو میشود.
البته جانمایی صندلیهای جلو در کابین جدید باعث محدود شدن فضای پا در ردیف عقب هم میشود. چالش بعدی نیز فضای سر برای سرنشینان است که در دنا پلاس وجود داشت. اما انتظار میرود که طراحان در دنا سال این مشکل را برطرف کنند.
علاوه بر این نصب داشبورد جدید این امکان را به طراحان میدهد تا آپشنهای بیشتری را در نظر بگیرند، که از جمله آنها میتوان به دکمه استارات و تهیه هوای اتوماتیک اشاره کرد. همچنین قرار است که سقف شیشهای ثابت جایگزین سانروف فعلی شود.
طبق اعلام رسانههای حوزه خودرو، در بخش فنی قرار است که دنا سال به پیشرانه EF۷ پلاس و EF۷ پلاس توربو تجهیز شود. پیشرانههایی که نسل جدید موتور ملی یه حساب میآیند و به امکاناتی نظیر سیستم متغیر سوپاپ دوگانه هوا و دود و سیستم بهینه مدیریت حرارت موتورو و اویل پمپ متغیر مجهز شده اند.
البته توان موتورها تغییر چندانی نداشته است، اما مصرف سوخت شان کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این قرار است که موتورها توربو شارژر برقی داشته باشند تا خروجی موتور ۱۵ اسب بخار افزایش پیدا کند. با این وجود دنا سال توان تولید قدرتی معادل ۱۶۵ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را خواهد داشت. قدرت نیز از طریق یک جعبه دنده شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
در مورد امکانات جدید نیز گفته شده که دنا سال از آپشنهایی همچون سیستم کنترل پایداری، سنسور تعویض دنده GSI، سامانه تماس اضطراری SOS، سیستم فشار باد تایرها، سنسور نور و باران، دکمه استارت، فرمان برقی، ورود و خروج بدون کلید، چراغ روشنایی روز و... برخوردار خواهد بود. در نسخه فول آپشن نیز انتظار تجهیز دنا سال رادار نقطه کور، ترمز پارک برقی، شیفتر پشت فرمان، گرمکن و سردکن صندلی، ماساژور صندلی، ایربگهای جانبی و... وجود دارد.