مهمانپرست: بهتر است تمرکز در وزارت خارجه باشد
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: «بهترين شكل اجراي سياستها اين است كه همه كارها در وزارت خارجه متمركز باشد و ساير دستگاهها و نمايندگان ويژهاي كه تعيين ميشوند با هماهنگي دستگاه سياست خارجي، يك سياست را دنبال كنند.»
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان صبح امروز يكشنبه در گفتوگوي ويژه صبح بخير ايران شبكه يك سيما به تشريح وظايف وزير خارجه و سخنگو، رابطه با آمريكا، سياست جمهوري اسلامي در قبال كشورهاي منطقه و به ويژه حوزه خليج فارس، تحريمها عليه جمهوري اسلامي ايران و ... پرداخت.
مهمانپرست با بيان اينكه آمريكاييها از طرق مختلف براي كسب اطلاعات از داخل ايران تلاش ميكنند، افزود: «از يك طرف براي اتباع ما دام ميگذارند و سعي ميكنند آنها را گرفتار كنند. به عنوان مثال در برخي كشورها پيشنهاداتي را از جمله از طريق ايميل به تجار ايراني دادهاند و آنها را براي خريد كالاي خاص ترغيب كردهاند و پس از آنكه تاجر ايراني خواستار جزئيات و خصوصيات كالا شده و براي ورود به اين تجارت ابراز علاقه كرده، اعلام كردهاند كه اين فرد به دنبال كالاهايي بوده كه كاربرد دوگانه داشته و در نهايت اقدام به دستگيري آن شخص در كشور مزبور كرده و با اشاره به قانون استرداد مجرمين به كشور مذكور فشار آورده كه اين تبعه ايراني را به آنها تحويل دهد.»
به گفته مهمانپرست اينگونه رفتار با اين هدف صورت ميگيرد كه تجار ايراني در كشورهاي ديگر از اينكه اقدامي تجاري را دنبال و كالايي را خريد و فروش كنند، ترس داشته باشند و آنها عمدا اتباع ايراني را به اين شكل گرفتار ميكنند و تبليغاتي را صورت ميدهند تا به ملت ما فشار وارد كنند.
سخنگوي وزارت خارجه در توضيح بيشتر اظهار داشت: «به عنوان مثال كالاهاي شيميايي وجود دارد كه 96 درصد كاربرد آن در مصارف غيرنظامي است و 4 درصد ميتواند در كارهاي نظامي كاربرد داشته باشد و به محض اينكه تاجري در اين زمينه فعاليت ميكند، عنوان ميكنند كه قصد شما واردات اين كالا براي توليدات نظامي در ايران است. حتي سيمان و ميلگرد را جزو كالاهاي حساس عنوان و اعلام ميكنند كه ممكن است اين كالاها در ساختن سنگرهاي نظامي استفاده شود.»
وي در اين خصوص به موضوع شهرام اميري تبعه ايراني بازداشت شده در آمريكا اشاره كرد و گفت: «آمريكاييها سعي كردند با اين موضوع به ما فشار وارد كنند. آنها احساس ميكنند كه بدنه علمي كشور ما قوي شده و دسترسي جوانان به علوم پيشرفته باعث وحشت آنها شده است.»
سخنگوي وزارت خارجه با تأكيد بر اينكه اميري ربطي به فعاليتهاي هستهاي نداشت، گفت: «آنها ميخواستند موجي ايجاد كنند و در تبليغات عنوان ميكردند كه يك دانشمند هستهاي را گرفتهايم اما چنين چيزي درست نبود ايشان ربوده شده بود و ما مدارك و اسناد زيادي را در اختيار داشتيم.»
وي در بخش ديگري از اين گفتوگو به تشريح وظايف وزير خارجه و سخنگو پرداخت و با بيان اينكه دستگاه سياست خارجي مجري سياستهاي كلان كشور در عرصههاي خارجي است، گفت: «سياستهاي كلان توسط مقام معظم رهبري، رئيس جمهور و مديران ارشد كشور اتخاذ ميشود، اما دستگاه سياست خارجي مجري اين سياستهاست و وزير خارجه فرد مذكور در قبال فعاليتهاي خارجي ماست.»
مهمانپرست كار سخنگو را تبيين مواضع اصلي كشور در خصوص موضوعات مختلف، پاسخ دادن به سؤالات و ابهامات در داخل و خارج از كشور، اطلاع رساني براي روشن شدن افكار عمومي و بيان مواضع رسمي در دستگاه سياست خارجي عنوان كرد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا به اعتقاد شما آيا موازي كاري در سياست خارجي كشور وجود دارد؟ اظهار داشت: «ممكن است به خاطر وجود دستگاههاي مختلف با شرح وظايفي كه دارند، نقطه نظراتي نيز در زمينه سياستهاي خارجي كشور به طور موازي بيان شود، اما اين به تنهايي نميتواند مشكل ايجاد كند و ميتواند مفيد هم باشد.»
مهمانپرست درباره تعيين نمايندگان ويژه رئيس جمهور در خاورميانه، آسيا و افغانستان با بيان اينكه بسياري از موضوعاتي را كه در خارج از كشور دنبال ميكنيم فقط جنبه سياسي ندارد، اظهار داشت: «اين موضوعات ميتواند از جنبههاي اقتصادي، فرهنگي، علمي و دانشگاهي برخوردار باشد و طبيعي است كه راجع به موضوعي در عرصه سياست خارجي برخي ارگانهاي مختلف دخيل باشند.»
وي ادامه داد: «به عنوان مثال يكي از سياستهاي اصلي كشور به ويژه در دولت دهم، ديپلماسي اقتصادي است، دستگاه سياست خارجي بايد زمينههاي رشد اقتصادي كشور، فعاليت شركتهاي خصوصي، صدور خدمات فني و مهندسي، جذب سرمايهگذاران يا اجراي پروژهها در ديگر كشورها را فراهم كند. بنابراين يك هماهنگي و ارتباط نزديك بين دستگاه سياست خارجي و برخي از دستگاههاي اجرايي حتما لازم است.»
سخنگوي وزارت خارجه افزود: «آنچه ممكن است باعث نگراني شود اين است كه دستگاه هماهنگ كننده ميتواند خارج از وزارت خارجه باشد يا خير؟ و آن ابهامي كه به وجود آمده بر سر اين موضوع بوده است.»
به گفته مهمانپرست بهترين شكل اجراي سياستها اين است كه همه كارها در وزارت خارجه متمركز باشد و ساير دستگاهها و نمايندگان ويژهاي كه تعيين ميشوند با هماهنگي دستگاه سياست خارجي، يك سياست را دنبال كنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: «عدم وجود دستگاههاي متعدد تصميمگيري براي پيشبرد موضوعي كه مورد تأييد كشور است ميتواند سرعت و دقت كار را بالا ببرد و مسئوليت پذيري را به خوبي در بر داشته باشد.»
وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري خاطرنشان كرد: «با توجه به تأكيد ايشان، دستگاه سياست خارجي بايد كمك و حمايت شود و بايد از هر نوع برخوردي كه ميتواند سياستها و تصميمات را به نوعي تضعيف كند، خودداري كرد.»
مهمانپرست در عين حال يادآور شد: «اگر اين مشاورهها، تصميمگيريها و نمايندگاني كه در بخشهاي مختلف ميخواهند فعاليت كنند، تحت سايه و رهبري دستگاه سياست خارجي موضوعاتشان را دنبال كنند، حتما توفيقات بيشتري حاصل ميشود و كار و وظيفه دستگاه سياست خارجي نيز همين است.»