bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۰۱۹۵۵

(تصاویر) هنر باستانی تولید کوزه سفالی در مصر

(تصاویر) هنر باستانی تولید کوزه سفالی در مصر
این پارچ‌های سفالی سازگار با محیط زیست که در کارگاه‌های روستایی در مصر و با استفاده از روش‌های سنتی ساخته شده اند، به دلیل توانایی خود در خنک نگه داشتن آب ارزشمند هستند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۹ دی ۱۴۰۱

در سرتاسر مصر، کوزه‌هایی با رنگ نارنجی و قهوه‌ای روی غرفه‌های خیابانی گذاشته می‌شوند تا عابران وقتی احساس تشنگی می‌کنند، از آب خنک آن‌ها بنوشند. این ظروف سفالی قرن‌هاست که در مصر تولید می‌شوند و به دلیل توانایی آن‌ها در خنک نگه داشتن آب برای مدت طولانی‌تری نسبت به سایر کوزه‌ها شناخته شده‌اند.

به گزارش فرارو، کوزه‌ها که از زمان‌های قدیم تولید می‌شد، برای نگهداری مواد غذایی و مایعات، مانند روغن و عطر، برای استفاده در مراسم مذهبی نیز استفاده می‌شد. امروزه، کوزه سفالی معمولی حدود یک لیتر آب را حمل می‌کند و شبیه گلدانی با بالای باریک، وسط پهن و پایه کمی باریک‌تر است. خشت مورد استفاده برای ساخت کوزه‌ها از اسوان در جنوب مصر می‌آید.

تولید کوزه سفالی مصری در سال‌های اخیر به دلیل فراوانی جایگزین‌های پلاستیکی ارزان‌تر کاهش یافته است، با این حال این سنت در روستای جریس در استان مونوفیه زنده نگه داشته شده است.

از یک بلوک سفالی اولیه، کوزه شکل می‌گیرد و سپس به مدت یک روز در گرما خشک می‌شود. پس از خشک شدن، آن را به مدت دو روز در کوره قرار می‌دهند و سپس یک روز می‌گذارند تا جا بیفتد که باعث سفت‌تر و ماندگاری کوزه می‌شود. محصول نهایی تنها با ۱۵ پوند مصر (۰.۶۰ دلار) در بازار‌ها فروخته می‌شود.

معمولاً کوزه‌های سفالی با رنگ‌های روشن‌تر تزئین می‌شوند، در حالی که برخی از آن‌ها آیات مذهبی یا نقش‌های هندسی ساده را نشان می‌دهند.

با وجود فراگیر شدن آن‌ها در مصر، هنر تولید کوزه سفالی مصر در میان هجوم جایگزین‌های مدرن رو به زوال است.

برچسب ها: سفال مصر
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین