bato-adv
bato-adv

اولین تاکسی عمود پرواز اروپا در المپیک تابستانی پاریس

اولین تاکسی عمود پرواز اروپا در المپیک تابستانی پاریس

«ولوسیتی» خودروی پرنده عمود پرواز کمپانی «ولوکوپتر» قرار است به عنوان اولین تاکسی پرنده اروپا در المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس مسافران را جابجا کند.

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲

 تا یک سال دیگر بازی های المپیک تابستانی در پاریس برگزار می شود. ورزشکاران امیدوارند  در این رویداد بزرگ تاریخ ساز شوند، اما یک استارت آپ هوانوردی به نام (ولوکوپتر)( Volocopter) نیز امیدوار است در این دوره از بازی‌های المپیک نام خود را جاودانه کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی بی سی، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هواپیمای برقی دو نفره این استارت‌آپ، به نام «ولوسیتی»( VoloCity) ، مسافران را در اطراف پاریس جابجا خواهد کرد. این اولین سرویس در اروپا خواهد بود که از هواپیمای برقی برخاست و فرود عمودی (EVTOL) استفاده می کند.

اولین تاکسی عمود پرواز اروپا در المپیک تابستانی پاریس

ده‌ها شرکت در سراسر جهان در زمینه توسعه هواپیماهای عمود پرواز فعالیت دارند  و وعده هواپیماهای بی صدا تر، ارزان‌تر و بدون آلایندگی را می‌دهند که می‌توانند درست در قلب شهرها فرود بیایند. «ولوکوپتر» انتظار دارد که «سازمان تنظیم کننده قوانین هوافضای اروپا»، EASA، به خودروی پرنده این استارتاپ به نام  VoloCity  برای حمل مسافران در چند ماه آینده مجوز بدهد تا آن‌ها بتوانند در زمینه خدمات حمل و نقل مسافر در آسمان شهر پاریس برای المپیک آماده شوند.

کریستین بائر، مدیر ارشد مالی این شرکت آلمانی می گوید: همه چیز آماده است و قرار است تا اواسط سال آینده شروع شود. سه مسیر مرکز پاریس را به فرودگاه‌ها و محل فرود هلی کوپتر شهر (heliport) متصل می کند. «ولوکوپتر» همچنین سفرهای رفت و برگشت را برای گشت و گذار ارائه می‌دهد.

کار زیادی برای سازماندهی مسیرهای پرواز و نقاط فرود (به نام ورتیپورت) انجام شده است که اصلا در شهری شلوغ مانند پاریس آسان نیست. چالش فنی توسعه و دریافت گواهینامه برای یک هواپیمای جدید را به آن اضافه کنید، در می‌یابید که «ولوکوپتر» در تاریخ ۱۲ ساله خود دستاوردهای زیادی داشته است.

اولین تاکسی عمود پرواز اروپا در المپیک تابستانی پاریس

اما برخی استدلال می کنند که بزرگترین چالش ها پیش روی «ولوکوپتر» و رقبای آن است. در سال‌های آینده آن‌ها باید نشان دهند که بازاری برای هواپیماهایشان وجود دارد.

باتری‌ها همچنان بزرگترین مشکل هستند. آن‌ها سنگین و گران باقی می‌مانند، این باتری‌ها که هنوز را زیادی تا توسعه نهایی آن وجود دارد برد را کاهش می‌دهد و مزایای هزینه هواپیماهای «عمود پرواز» را نسبت به هلیکوپترها، قطارها و اتومبیل‌ها محدود می‌کند.

برد «ولوسیتی» ۳۵ کیلومتر است که برای پروازهای کوتاه شهری کافی است، اما در مقایسه با برد یک هلیکوپتر برد  خیلی زیادی نیست. باوئر این چالش را تصدیق می‌کند: «آنچه که مانع ما می‌شود، در حال حاضر فناوری باتری است که همه همتایان در حال حاضر روی آن کار می‌کنند. او می‌گوید که باتری‌های قدرتمندتر و ارزان‌تری در آینده ظاهر می‌شوند و به «ولوکوپتر» اجازه می‌دهند هواپیمای بزرگ‌تری بسازد که بتواند خدمات را با قیمت‌های پایین‌تر ارائه دهد.

کمپانی لیلیوم، که در آلمان مستقر است، نیز قبلا یک «عمود پرواز» بزرگتر را توسعه داده است. این دستگاه برای جابجایی حداکثر شش مسافر طراحی شده است و ظاهری زیبا دارد.

به جای استفاده از روتورهایی مانند «ولوکوپتر»، لیلیوم از ۳۰ جت برقی استفاده می‌کند که می‌توانند به طور هماهنگ کج شوند تا بین ارتفاع گرفتن عمودی و پرواز به جلو حرکت کنند. انتظار می‌رود لیلیوم در سال ۲۰۲۵ گواهینامه EASA را دریافت کند. لیلیوم می‌گوید به طور بالقوه بازار بزرگی برای چنین هواپیماهایی وجود دارد که می‌تواند اطراف شهرهای شلوغ را بهم مرتبط کند یا خدماتی ارائه دهد که خطوط ریلی در ارائه آن‌ها ضعیف هستند.

کلاوس روئو، مدیر اجرایی لیلیوم، می‌گوید: جایی که شما یک اتصال قطار خوب با هزینه کم دارید. ما ورود نخواهیم کرد. زمانی وارد بازی می‌شویم که زیرساختی وجود ندارد و ساخت زیرساخت‌ها دشوار است.

bato-adv
bato-adv
bato-adv