bato-adv
bato-adv
گزارش «فرارو» از پایان اکران یک پدیده؛

بفرمای بهرام افشاری به پژمان جمشیدی در گیشه! / «فسیل» بالاخره کنار کشید!

بفرمای بهرام افشاری به پژمان جمشیدی در گیشه! / «فسیل» بالاخره کنار کشید!

هر چند شاید استقبال ۶.۵ میلیون نفری مخاطبان از این فیلم، به نسبت جمعیت ۸۰ میلیونی ایران چندان رویایی به نظر نرسد، اما قطعا گردش چرخ اقتصاد سینمای ایران برای تحقق رویا‌های بزرگ‌تر را تضمین می‌کند.

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲

فرارو- با تصمیم شورای صنفی اکران در حالی فیلم «فسیل» بعد از ۸ ماه از پرده سینما‌ها خداحافظی می‌کند که رکورد‌های بسیاری را در این مدت به نام خود ثبت کرد.

به گزارش فرارو، بی‌شک نه فقط در اکران سال ۱۴۰۲ که به استناد شرایط بحرانی سینمای ایران از بهمن‌ماه ۹۸ و در سایه فراگیری کرونا که سالن‌های سینما را به طور کامل در کما فرو برد، «فسیل» فراتر از یک پدیده، یک ناجی برای سینمای ایران بود.

زنجیره اکران فیلم‌های پرمخاطب سینمای ایران طی دو سه سال اخیر، آرام‌آرام داشت پای مخاطبان را به سینما‌ها باز می‌کرد و انتظار می‌رفت در یک سیر منطقی مجموع آمار فروش فیلم‌ها به شرایط قبل از بروز کرونا بازگردد، اما خوش‌بین‌ترین تحلیل‌گر‌ها هم تصور نمی‌کردند که در چنین شرایطی، فیلمی بتواند رکورد‌های تاریخ سینمای ایران را به چالش بکشد و تا جایگاه دومین فیلم پرمخاطب سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب صعود کند.

«فسیل»، اما این مسیر را طی کرد و در حالی که هیچ کس انتظارش را نداشت، سیل مخاطبان را راهی سینما‌ها کرد. هر چند شاید استقبال ۶.۵ میلیون نفری مخاطبان از این فیلم، به نسبت جمعیت ۸۰ میلیونی ایران چندان رویایی به نظر نرسد، اما قطعا گردش چرخ اقتصاد سینمای ایران برای تحقق رویا‌های بزرگ‌تر را تضمین می‌کند.

حالا فیلم «فسیل» با وجود استمرار استقبال مخاطبان و فروش هفتگی بالای ۳ میلیاردتومانی، قرار است با رأی شورای صنفی نمایش به اکران خود پایان دهد تا میدان برای اوج گرفتن «هتل» فراهم‌تر شود. بهرام افشاری به نفع پژمان جمشیدی از میدان رقابت کنار می‌رود تا فیلم «هتل» تبدیل به جدی‌ترین رقیب «فسیل» برای عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۲ شود.

آنچه می‌خوانید، روایت «فرارو» از تأثیر توفیقات فیلم «فسیل» بر کارنامه عوامل اصلی این فیلم است.

بفرمای بهرام افشاری به پژمان جمشیدی در گیشه!/ «هتل» در رویای «فسیل»‌ شدن

کارگردان «فسیل» به کجا رسید؟

تا قبل از بهار امسال، نام کریم امینی تنها برای اهالی سینما و اصحاب رسانه تا حدودی شناخته شده بود و او را به‌عنوان چهره‌ای علاقه‌مند به بازیگری که چند دورخیز برای ورود به عرصه کارگردانی هم داشته، می‌شناختیم.

امینی تا پیش از «فسیل» دو فیلم «دشمن زن» و «گربه سیاه» را کارگردانی کرده بود که اولی فیلمی مطابق فرمول‌های گیشه، اما ناکام در فروش بود و دومی فیلمی جدی به تهیه‌کنندگی بهرام رادان که امینی امید زیادی به دیده شدن آن در ویترین جشنواره فجر داشت، اما به دلایلی از سوی بهرام رادان به این جشنواره ارائه نشد و فیلم آن‌چنان که باید در اکران عمومی هم دیده نشد.

با سرمایه‌گذاری ابراهیم عامریان به‌عنوان یکی از باهوش‌ترین و کاربلدترین تهیه‌کنندگان این سال‌های سینمای ایران روی این کارگردان جوان، اما ورق برایش برگشت و «فسیل» تبدیل به یک نقطه عطف در کارنامه فیلمسازی‌اش شد.

«شهر هرت» را امینی پیش از «فسیل» و مطابق با فرمول‌های تاریخ‌مصرف گذشته تهیه‌کننده‌اش یعنی حسین فرح‌بخش کارگردانی کرده بود، اما این فیلم پس از «فسیل» شانس اکران پیدا کرد و روی موج استقبال از آن، توانست عملکرد قابل دفاعی هم در گیشه داشته باشد.

در مجموع، اما کریم امینی، کارگردانی کمدی‌ساز و تجاری‌سازی نیست و دغدغه اصلی‌اش سینمای اجتماعی است. او چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته بود: «من سال‌ها به عنوان دستیار کارگردان در سینما فعالیت داشتم و پس از آن به فیلمسازی در سینمای کوتاه و بلند روی آوردم. در واقع زمانی که به‌عنوان دستیار در سینمای بلند حضور داشتم بخشی از درآمد خود را برای تولید فیلم کوتاه کنار می‌گذاشتم و به‌طور مستقل به تهیه و تولید آثارم می‌پرداختم.»

کریم امینی حالا چهره‌ای مورداعتماد برای سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان سینمای بدنه محسوب می‌شود، اما براساس خبر چند روز پیش سازمان سینمایی او تازه‌ترین پروانه ساخت خود را برای فیلمی با عنوان «روز جزیره» دریافت کرده است که تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را خود برعهده خواهد داشته و در نگارش فیلمنامه هم مشارکت داشته است.

بفرمای بهرام افشاری به پژمان جمشیدی در گیشه!/ «هتل» در رویای «فسیل»‌ شدن

تهیه‌کننده «فسیل» به کجا رسید؟

حرف و حدیث درباره حرفه اصلی سیدابراهیم عامریان و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی‌اش خارج از اتمسفر سینما کم نیست، اما آنچه نمی‌توان کتمان کرد، تسلط این تهیه‌کننده سینما بر قواعد گیشه و طراحی‌های حساب‌شده‌اش برای فراهم آوردن ایده‌آل‌ترین شرایط اکران آثارش است.

سید ابراهیم عامریان متولد سال ۶۰ است و اولین تهیه‌کنندگی اش را در ۳۶ سالگی با فیلم «تگزاس» به کارگردانی مسعود اطیابی تجربه کرد.

او در ادامه «تگزاس ۲»، «دینامیت» و «انفرادی» را هم برای اطیابی تهیه کرد تا در قالب یک تیم دو نفره، تبدیل به اصلی‌ترین فاتحان گیشه سینمای ایران در سال‌های پس از کرونا شوند.

«فسیل»، اما اوج توفیق عامریان در تهیه‌کنندگی و مهمتر از آن اکران درست یک فیلم بود که با فروش بالغ‌بر 285 میلیارد تومانی سود سرشاری را هم عاید او و البته سینمای ایران کرد. کافیست شرایط اکران دیگر فیلم او یعنی «نارگیل ۲» در چرخه اکران همین امسال را بررسی کنیم تا مشخص شود که او حتی برای عرضه درست یک فیلم عروسکی هم برنامه‌ریزی حساب‌شده دارد.

عامریان این روز‌ها یکی از پرکارترین تهیه‌کنندگان سینما محسوب می‌شود که احتمالا قصد ندارد به این زودی‌ها میدان فتح پشت‌به‌پشت گیشه‌ها را به دیگران واگذار کند.

او این روز‌ها فیلم «مرد عینکی» با نام قبلی «جلبک» را در دست تولید دارد که هرچند پروانه ساخت آن به نام کریم امینی صادر شده بود، اما طبق شنیده‌ها بهرام افشاری علاوه‌بر ایفای نقش اصلی، کارگردانی آن را هم برعهده خواهد داشت.

دیگر پروژه مهم عامریان که از همین امروز می‌توان آن را از مدعیان گیشه سال آینده به حساب آورد، «تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی با نقش آفرینی زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی است.

بفرمای بهرام افشاری به پژمان جمشیدی در گیشه!/ «هتل» در رویای «فسیل»‌ شدن

بازیگر «فسیل» به کجا رسید؟

بهرام افشاری تا پیش از «فسیل» هم بازیگری محبوب در تئاتر و سینما بود و به‌واسطه ایفای نقش در سریال «پایتخت» در میان مخاطبان عام هم چهره‌ای خوش اقبال به حساب می‌آمد. با این همه، اما «فسیل» اولین فیلمی بود که به معنای واقعی کلمه بخش زیادی از توفیق خود را مرهون درخشش این بازیگر در نقش اصلی بود.

بهرام افشاری حالا یکی از گزینه‌های مهم برای ترکیب بازیگران در فیلم‌های سینمای بدنه محسوب می‌شود و تهیه‌کنندگان به راحتی برای بهره‌گیری از ظرفیت او دست به جیب می‌شوند.

این بازیگر، اما طی همین دوران اوج‌گیری با «فسیل» وارد عرصه تازه‌ای هم شد و به‌عنوان کارگردان فیلم کوتاه «خانه خاکستری» را به تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان ساخت. فیلم‌کوتاهی که این روز‌ها اخبار مربوط به حضور‌های جهانی آن منتشر می‌شود.

همزمان زمزمه‌های غیررسمی حکایت از تکیه بهرام افشاری بر صندلی کارگردانی فیلم «مرد عینکی» هم دارد. فیلمی که ابتدا قرار بود کریم امینی آن را کارگردانی کند و افشاری تنها بازیگر نقش اصلی‌اش باشد، اما گویا شرایط تغییر کرده و قرار است این فیلم کمدی و اکشن، با کارگردانی بهرام افشاری به سرانجام برسد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv