ترنج موبایل
کد خبر: ۸۶۷۵۳۳

۱۰ نکته درباره سیتروئن C۳-XR؛ آیا با یک فرانکشتاین طرفیم؟

10 نکته درباره سیتروئن C3-XR؛ آیا با یک فرانکشتاین طرفیم؟

اگر حضور C۳-XR باعث شود سایپا در حد مونتاژکننده صرف تنزل پیدا کند، قطعا این همکاری از نظر معنوی هم شکست خواهد خورد

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- تست درایو خودرو سیتروئن C3-XR اردیبهشت امسال و در شرایطی که زمزمه‌های واگذاری سایپا به بخش خصوصی بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد، به شکل هول‌هولکی برگزار شد.

به گزارش فرارو؛ خودرو سیتروئن C3-XR یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است که با همکاری استراتژیک میان سیتروئن و دانگ‌فنگ متولد شده و شاید به لطف طرف چینی امکان ورود به بازار ایران را پیدا کند. قیمت آن را حدود 1.5 میلیارد تومان، اعلام کرده‌اند اما تجربه نشان داده قیمت‌ نهایی تا زمان عرضه نهایی بارها تغییر خواهد کرد. در این نوشته سعی می‌کنیم به یک سری ابهامات درباره شگرد بازگشت سیتروئن به ایران، نقش دانگ‌فنگ در تولید C3-XR و جنبه‌های مختلف فنی آن بپردازیم.

 

سیتروئن C3-XR ساخت کجاست؟

سیتروئن C3-XR یک محصول مشترک حاصل سرمایه‌گذاری مشترک فرانسه و چین، یعنی دانگ‌فنگ پژو-سیتروئن است. این خودرو برای بازار چین طراحی و تولید شده است.

دانگ‌فنگ به عنوان یک شریک چینی، نقش کلیدی در تولید سیتروئن C3-XR ایفا می‌کند و این کار را در کارخانه اصلی تولید خود در ووهان چین انجام می‌دهد. تا اینجا باید متوجه شده باشید که چطوری یک خودرو با نام و برند سیتروئن ممکن است توسط سایپا در ایران تولید شود.

 

سیتروئن C3-XR از چه سالی تولید شده است؟

سیتروئن C3-XR برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن در آوریل 2014 به عنوان یک کانسپت معرفی شد و نسخه تولیدی آن در نوامبر 2014 در نمایشگاه خودرو گوانگژو به نمایش درآمد. تولید واقعی آن در بازار چین از 21 دسامبر 2014 آغاز شد.

سیتروئن C3-XR تا سال 2025، دو فیس‌لیفت عمده را تجربه کرد؛ اولی سال 2019 عرضه شد که شامل تغییراتی در نمای جلویی خودرو بود و فیس‌لیفت دوم در سال 2021 معرفی شد که شامل بازطراحی قابل توجهی در بخش جلویی و بهبود فضای داخلی برای مدرن‌سازی آن بود.

 

نقش سیتروئن فرانسه در تولید C3-XR چیست؟

سیتروئن، اکنون بخشی از گروه استلانتیس است و به عنوان یکی از طرفین سرمایه‌گذاری مشترک، به طور مستقیم و غیرمستقیم در تولید C3-XR سهم دارد. این شراکت معمولاً به صورت 50-50 بین دانگ‌فنگ و استلانتیس (شامل برند سیتروئن) تقسیم می‌شود.

سیتروئن به عنوان یکی از برندهای اصلی در این جوینت ونچر، به طور برابر در سود و زیان و تصمیم‌گیری‌های مربوط به تولید این مدل شریک است.

 

آیا سیتروئن C3-XR یک فرانکشتاین است؟

سیتروئن C3-XR، اساساً بر پایه پلتفرم PF1 گروه PSA ساخته شده و حاصل یک رویکرد مهندسی پلتفرمی است. این رویکرد به خودروسازان اجازه می‌دهد با استفاده از زیرساخت‌ها و قطعات مشترک، هزینه‌های تحقیق و توسعه و تولید را کاهش داده و مدل‌های متنوعی را برای بازارهای مختلف عرضه کنند.

در حالی که مدل‌های جهانی‌تر مانند C3 جدید (که در بازارهای هند و آمریکای لاتین عرضه شده‌اند) وجود دارند، C3-XR به طور خاص برای پاسخگویی به نیازها و ترجیحات بازار چین طراحی شده است. این تمایز در طراحی، امکانات و حتی انتخاب پیشرانه‌ها به چشم می‌خورد.

 

تفاوت C3-XR با سیتروئن C3 چیست؟

سیتروئن C3، یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت شهری است و ابعاد کوچکتر و ارتفاع کمتری دارد در حالی که سیتروئن C3-XR را باید  یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت دانست. این یعنی ابعاد بزرگتر، ارتفاع بیشتر از سطح زمین و ظاهری شبیه به شاسی‌بلندهای کوچک دارد.

سیتروئن C3، طراحی متمایز و تا حدی فانتزی با ایربامپ‌های جانبی دارد که در ایران مورد توجه قرار گرفت ولی طراحی C3-XR نسبتاً محافظه‌کارانه و با الهام از اصول طراحی کراس‌اوورهای سیتروئن شکل گرفته است. فیس‌لیفت‌های آن نیز ظاهر آن را به سمت زبان طراحی جدید سیتروئن سوق داده‌اند.

هر دو خودرو وام‌دار پلتفرم PF1 گروه PSA هستند اما سیتروئن C3-XR  با انجام یک‌سری تغییرات به کراس‌اوور تبدیل شده است. سیتروئن C3 برای بازار اروپا طراحی و عرضه شده بود اما سیتروئنC3-XR  به طور خاص برای بازار چین و با در نظر گرفتن سلیقه این بازار توسعه پیدا کرده است.

سیتروئنC3  که به ایران وارد شد، از موتور 1.6 لیتری توربو با گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند که عملکرد بسیار خوبی دارد و C3-XR در دو نسخه با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی و متور 1.2 لیتری توربو عرضه خواهد شد. قرار است نسخه مجهز به موتور 1.2 لیتری توربو (با 136 اسب بخار) سیتروئن C3-XR قدم به ایران بگذارد.

C3-XR یک خودرو بزرگ‌تر و کاربردی‌تر از C3 هاچ‌بک است که به درد خانواده‌ها و استفاده در شرایط مختلف جاده‌ای می‌خورد اما C3 بیشتر یک هاچ‌بک جذاب و قدرتمند برای استفاده شهری است.

سیتروئن C3-XR و C3 2

بیشتر بدانید | رانندگان ایرانی در گذشته، موتورهای بزرگ‌ با تعداد سیلندر بیشتر را نشانه قدرت و دوام تلقی می‌کردند و برخی مشتریان ایرانی نسبت به موتورهای سه سیلندر، مقاومت اولیه داشتند. این دیدگاه به تدریج با ورود خودروهایی مانند پژو 2008 با موتور سه سیلندر، تا حدودی تغییر کرد

 

رقبای C3-XR در بازار دنیا کدام خودرو است؟

سیتروئن C3-XR در دسته کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت قرار می‌گیرد و در بازار جهانی با طیف وسیعی از خودروها رقابت می‌کند. پژو 2008، به‌خصوص مدل‌های قبلی که بر پایه پلتفرم مشترک PSA PF1 تولید شده‌اند، بودند) از جمله رقبای اصلی این خودرو به حساب می‌آیند.

رنو کپچر، نیسان جوک، کیا استونیک، فیات 500X، فورد پوما، هیوندای کونا، MG ZS، شورولت تراکس و و دیگر کراس‌اوورهای کوچک شهری رقبای سیتروئن C3-XR در بازار جهانی هستند.

 

C3-XR در ایران از نظر قیمت رقیب کدام خودرو است؟

با فرض قیمت 1.5 میلیارد تومان برای سیتروئن C3-XR در بازار ایران، رقبای قیمتی آن طیفی از خودروهای مونتاژی داخلی و وارداتی را تشکیل می‌دهند. کراس‌اوورهای چینی مونتاژ داخل، مانند جک S3، ام‌وی‌ام X33 کراس، چری تیگو 5 و حتی برخی از مدل‌های جدیدتر از برندهایی مانند هایما و فیدلیتی در این دسته قرار می‌گیرند.

در این بازه قیمت می‌توان تعدادی خودرو سدان‌ فول‌آپشن مونتاژی یا نیمه‌لوکس خریداری کرد و البته برخی خودروهای وارداتی کارکرده (مانند کراس‌اوورهای کره‌ای یا ژاپنی با مدل پایین‌تر) نیز در این رنج قرار گیرند.

 

مزیت رقابتی سیتروئن C3-XR در ایران چیست؟

سیتروئن C3-XR را به دلیل استفاده از زیرساخت مشترک با محصولات پژو ممکن است در ایران تحویل بگیرند. پلتفرم PF1 که C3-XR بر پایه آن ساخته شده، با خودروهایی مانند پژو 208 و 2008 مشترک است و به تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش آن کمک کند.

بازار ایران با توجه به وضعیت جاده‌ها مشتاق خودروهای کراس‌اوور است. ارتفاع بیشتر C3-XR نسبت به سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها، این خودرو را برای استفاده شهری و حتی جاده‌های خارج شهری به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند و فضای داخلی و صندوق عقب مناسب می‌تواند برای خانواده‌های ایرانی جذاب باشد.

سیتروئن C3-XR از نظر فنی و امکانات هم در شرایطی مناسب به سر می‌برد و به خاطر داشتن صفحه نمایش لمسی بزرگ، سنسورهای پارک، دوربین عقب و سیستم‌های کمک راننده گزینه‌ای وسوسه‌کننده به حساب می‌آید اما اگر بخواهیم تنها به یک مورد اشاره کنیم، باید دست روی برند سیتروئن بگذاریم که با وجود ترک ایران پس از تحریم‌ها، هنوز از اعتبار زیادی برخوردار است و می‌تواند در همهمه خودروهای چینی در جذب مشتری موثر باشد.

 

قیمت سیتروئن C3-XR در بازار آزاد چقدر است؟

اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو در ایران معمولا از 20 درصد آغاز می‌شود و گاهی به بیش از 100 درصد می‌رسد. عامل تقاضا و حضور واسطه‌ها در بازار، حباب قیمتی را رقم می‌زند که از همین حالا می‌توان تاثیر آن را روی قیمت سیتروئن C3-XR پیش‌بینی کرد.

اگر قیمت کارخانه این خودرو 1.5 میلیارد تومان باشد، در یک بازار با عرضه محدود و تقاضای بالا، می‌توان انتظار داشت که قیمت بازار آزاد آن به حدود 1.8 تا 2.5 میلیارد تومان و حتی بیشتر برسد. هرچند عدد نهایی به شرایط بازار در زمان عرضه بستگی دارد.

 

سیتروئن C3-XR می‌‌تواند در ایران موفق شود؟

سیتروئنC3-XR، در صورت ورود به ایران، ممکن است با احیای نام و عنوان سیتروئن و استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی جایگاه نسبتاً خوبی پیدا کند. اما موفقیت نهایی آن به قیمت‌گذاری نهایی و رقابتی بستگی دارد. قیمت 1.5 میلیارد تومان قیمت اولیه کارخانه است و قیمت نهایی بازار آزاد در این امر نقش پررنگی بازی خواهد کرد.

کیفیت مونتاژ و خدمات پس از فروش، در مرحله دوم قرار دارد و باید دید سایپا برای تامین قطعات یدکی یا دسترسی آسان و ارزان به آن چه راهکارهایی خواهد داشت. اگر حضور C3-XR باعث شود سایپا را هم در قد و قامت یک مونتاژکننده صرف ببینیم، قطعا این همکاری حتی از نظر معنوی شکست خواهد خورد. سایپا پیش از این نیز نتوانسته از مونتاژ زانتیا، ماکسیما، مگان و غیره عایدی فنی قابل ذکری کسب کند.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات