ترنج موبایل
کد خبر: ۸۷۴۴۲۳

بررسی ولوو XC۹۰ ۲۰۲۵: خودرویی که نشانه‌های پیری را نشان می‌دهد

بررسی ولوو XC90 2025: خودرویی که نشانه‌های پیری را نشان می‌دهد

ولوو XC۹۰ مدل ۲۰۲۵ همچنان با ظاهر زیبا، سیستم هیبریدی قوی، و فضای داخلی جادار، خودرویی جذاب است، اما نشانه‌های پیری‌اش آشکار شده است. شاسی قدیمی نمی‌تواند راحتی یا هندلینگ رقبای مدرن را ارائه دهد، و کابین، با وجود صفحه‌نمایش جدید ۱۱.۲ اینچی، کمی از مد افتاده است. اگر از خودرویی قدیمی‌تر می‌آیید، XC۹۰ را به دلیل فناوری‌های به‌روز و طراحی خیره‌کننده‌اش دوست خواهید داشت، اما در مقایسه با رقبا، کمی عقب می‌ماند.

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- ولوو XC90 در سال ۲۰۱۵ با طراحی شیک، کابین مدرن و مجموعه‌ای چشمگیر از پیشرانه‌ها، خودرویی پیشرو در کلاس خود بود. اما حالا، پس از ۱۰ سال و با تغییرات اندک – جز چند به‌روزرسانی جزئی – بخشی از درخشش اولیه‌اش را از دست داده است. XC90 همچنان ظاهری جذاب دارد و پیشرانه جدید هیبریدی ملایم چهار سیلندر آن لذت‌بخش است. اما شاسی زیرین نمی‌تواند راحتی سواری یا هندلینگ رقبای مدرن را ارائه دهد و کابین، با وجود سیستم اطلاعات‌سرگرمی جدید، قدیمی به نظر می‌رسد. 

مشخصات فنی

  • پیشرانه: هیبریدی توربوشارژ چهار سیلندر خطی ۲.۰ لیتری
  • قدرت: ۴۵۵ اسب‌بخار / ۵۲۳ پوند-فوت گشتاور
  • شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۵.۰ ثانیه
  • قیمت پایه / مدل تست‌شده: ۸۰,۷۰۰ دلار / ۸۸,۶۹۵ دلار

 ولوو XC90 2025

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت: سه گزینه هیبریدی

به گزارش فرارو به نقل از motor1، ولوو XC90 مدل ۲۰۲۵ با سه پیشرانه هیبریدی عرضه می‌شود، همه مبتنی بر موتور توربوشارژ چهار سیلندر خطی ۲.۰ لیتری:

  • تریم پایه B5: هیبریدی ملایم با ۲۴۷ اسب‌بخار و ۲۶۶ پوند-فوت گشتاور.
  • تریم B6: هیبریدی ملایم با ۲۹۵ اسب‌بخار و ۳۱۰ پوند-فوت گشتاور.
  • تریم T8: پلاگین هیبریدی با باتری ۱۸.۸ کیلووات‌ساعتی و موتور الکتریکی ۱۴۵ اسب‌بخاری، که در مجموع ۴۵۵ اسب‌بخار و ۵۲۳ پوند-فوت گشتاور تولید می‌کند.

اگر عملکرد برایتان مهم است، T8 بهترین انتخاب است. ولوو اعلام کرده که این مدل در ۵.۰ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مدل B6 در ۶.۴ ثانیه و B5 در ۷.۳ ثانیه به این سرعت می‌رسند.

تنها گزینه گیربکس، یک اتوماتیک هشت‌سرعته است که قدرت را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. خریداران می‌توانند بین فنرهای معمولی یا سیستم تعلیق بادی (با هزینه اضافی ۱,۸۰۰ دلار) انتخاب کنند که امکان بالا بردن خودرو تا ۴ سانتی‌متر یا پایین آوردن آن تا ۲ سانتی‌متر را فراهم می‌کند.

 ولوو XC90 2025

فناوری و اطلاعات‌سرگرمی: نزدیک اما ناکافی

ولوو XC90، به‌عنوان خودرویی ۱۰ ساله، نیاز به به‌روزرسانی مداوم سیستم اطلاعات‌سرگرمی داشته تا رقابتی باقی بماند. برای سال ۲۰۲۵، ولوو یک صفحه‌نمایش عمودی ۱۱.۲ اینچی با وضوح بالا و رابط کاربری مدرن به داشبورد اضافه کرده است. این صفحه‌نمایش از دستیار گوگل و نقشه‌های یکپارچه گوگل پشتیبانی می‌کند و تجربه‌ای امروزی ارائه می‌دهد.

یک صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی برای خوشه ابزار راننده نیز وجود دارد که اطلاعاتی مانند سرعت، برد، و مصرف قدرت را نشان می‌دهد. هنگام استفاده از ناوبری – چه از طریق Apple CarPlay یا سیستم داخلی – نقشه روی این صفحه نمایش داده می‌شود تا راننده بدون نیاز به نگاه کردن به کنار، مسیر را ببیند.

بااین‌حال، Apple CarPlay در XC90 بی‌سیم نیست. حتی در سال ۲۰۲۵، برای استفاده از CarPlay باید از کابل استفاده کنید، که نقطه ضعف بزرگی است، به‌ویژه وقتی مدل تمام‌الکتریکی EX90 ولوو CarPlay بی‌سیم را به‌صورت استاندارد ارائه می‌دهد. خوشبختانه، ولوو قصد دارد این مشکل را در سال آینده برطرف کند.

طراحی: پیری با وقار

XC90 در سال ۲۰۱۵ زیباترین خودرو در کلاس خود بود و همچنان این عنوان را حفظ کرده است. با نسبت‌های بی‌نقص و چهره‌ای جذاب، این خودرو انگار دیروز معرفی شده، حتی با بدنه‌ای که در یک دهه گذشته تقریباً بدون تغییر مانده است.

برای سال ۲۰۲۵، XC90 برخی از المان‌های طراحی مدل تمام‌الکتریکی EX90 را به عاریت گرفته، از جمله جلوپنجره با خطوط مورب و چراغ‌های روز به‌روزشده با طرح چکش تور. این تغییرات مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

بااین‌حال، کابین کمی ناامیدکننده است، زیرا بسیاری از کنترل‌ها در طول عمر XC90 بدون تغییر باقی مانده‌اند. دکمه‌های واقعی روی فرمان حس خوبی دارند، اما در سال ۲۰۲۵ ارزان به نظر می‌رسند.

 ولوو XC90 2025

فضای سرنشین و بار: رویکردی عالی

XC90 در استفاده از فضا استاد است. در تمام تریم‌ها، می‌توانید بین چیدمان ۵، ۶، یا ۷ صندلی انتخاب کنید. ردیف سوم به‌صورت تخت جمع می‌شود و فضای ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد، اما برای بزرگسالان در مسافت‌های طولانی تنگ است و بیشتر برای مواقع اضطراری مناسب است.

صندلی‌های جلو از بهترین‌ها در صنعت هستند، هم از نظر راحتی و هم قابلیت تنظیم. با ۳۸.۹ اینچ فضای سر، ۴۰.۹ اینچ فضای پا، و ۵۶ اینچ فضای باسن، برای هر نوع بدنی جا دارد.

در مدل تست‌شده با شش صندلی، فضای بار عقب با ردیف سوم باز ۱۰.۶ فوت مکعب، با ردیف سوم جمع‌شده ۳۴.۶ فوت مکعب، و با هر دو ردیف جمع‌شده ۸۵.۷ فوت مکعب است.

تجربه رانندگی: خوب، اما نه عالی

XC90 محیطی دلپذیر برای گذراندن زمان است. آرام و ایزوله، با رفتار جاده‌ای ملایم، فرمان سبک، و هندلینگ رضایت‌بخش. در خلأ، چیز زیادی برای انتقاد وجود ندارد. اما رقبای XC90 به آن رسیده و در اکثر موارد، از نظر ایزولاسیون و کیفیت سواری از آن پیشی گرفته‌اند.

روی سطوح ناهموار یا پر دست‌انداز، تعلیق XC90 بیشتر از رقبایی مانند بی‌ام‌و X5 به کابین منتقل می‌کند. سواری ولوو به اندازه خودروهای مدرن این کلاس پالایش‌شده نیست. این انتقادی به XC90 نیست، بلکه نشانه‌ای است که صنعت پیشرفت کرده است.

اگر از خودرویی قدیمی‌تر می‌آیید، XC90 جدید را دوست خواهید داشت. این خودرو اکثر فناوری‌های مورد انتظار از یک خودروی جدید را دارد و ظاهر فوق‌العاده‌ای دارد. فقط وقتی رقبا را تست کنید، ممکن است احساس کنید ولوو کمی عقب مانده است.

مصرف سوخت: تنها در نسخه بالا کارآمد

اگر مصرف سوخت برایتان مهم است، XC90 گزینه‌های خوبی ارائه می‌دهد. مدل پایه B5 با ۲۳ مایل بر گالن در شهر، ۳۰ در بزرگراه، و ۲۶ ترکیبی رتبه‌بندی شده است (EPA). مدل تست‌شده T8 حتی کارآمدتر است، با ۵۸ مایل بر گالن معادل (MPGe) هنگام استفاده از موتور الکتریکی و باتری. بدون باتری، موتور چهار سیلندر همچنان ۲۷ مایل بر گالن ترکیبی ارائه می‌دهد.

مدل میان‌رده B6 کم‌کارآمدترین است، با ۲۰ مایل بر گالن در شهر، ۲۶ در بزرگراه، و ۲۳ ترکیبی.

ظرفیت بار و یدک‌کشی: در حد انتظار

XC90 برای حمل بارهای سنگین ساخته نشده، اما با ظرفیت یدک‌کشی حداکثر ۵,۰۰۰ پوند، می‌تواند تریلرهای کوچک، قایق‌ها، یا خودروهای سبک را بکشد. با وزن ناوی حداکثر ۶,۱۵۰ پوند، تا ۱,۶۷۹ پوند بار را قبل از فشار به تعلیق تحمل می‌کند. سقف نیز تا ۲۲۰ پوند ظرفیت دارد.

قیمت و نتیجه‌گیری

ولوو XC90 مدل ۲۰۲۵ B5 با قیمت پایه ۵۹,۷۴۵ دلار (شامل هزینه مقصد ۱,۲۹۵ دلار) شروع می‌شود. مدل قوی‌تر B6 با قیمت ۶۴,۶۴۵ دلار و مدل برتر T8 با ۸۱,۹۹۵ دلار عرضه می‌شود.

خودروی تست‌شده ما در تریم Ultra بود که امکاناتی مانند دوربین دید فراگیر ۳۶۰ درجه، نمایشگر سربالا، و صندلی‌های جلوی تهویه‌دار داشت. این مدل همچنین مجهز به تعلیق بادی و سیستم صوتی Bowers & Wilkins به ارزش ۳,۲۰۰ دلار بود. قیمت نهایی: ۸۸,۶۹۵ دلار.

این قیمت‌ها برای آنچه دریافت می‌کنید معقول هستند. خودروهای لوکس گران‌اند، و این بخش شاسی‌بلندها در سال‌های اخیر شاهد افزایش میانگین قیمت بوده است. ولوو در مقایسه با آئودی Q7 و لکسوس GX قیمت کمتری دارد، که آن را برای خریدارانی با بودجه محدود جذاب می‌کند.

رقبا: آکورا MDX، آئودی Q7، اینفینیتی QX60، لکسوس GX

 

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات