علائم خرابی دینام خودرو و باتری؛ چگونه مشکل را شناسایی کنیم؟

باتری قلب سیستم برق خودرو است و وظیفه تأمین برق مورد نیاز استارت، جرقهزنی و تجهیزات الکتریکی را هنگام خاموش بودن موتور بر عهده دارد. خرابی دینام هم پرزحمت خواهد بود
فرارو– خرابی باتری و دینام هر دو به یک اندازه کلافهکننده هستند، بهخصوص وقتی به جاده زدهاید تا خودتان را به جایی امن برسانید و ترافیک هم سنگین است.
به گزارش فرارو؛ باتری ماشین معمولا به خاطر پایان عمر مفید از کار میافتد. اگر نمیدانید آخرین بار کی آن را تعویض کردهاید هیچکس جز خودتان لایق سرزنش نیست. دینام قطعه گرانتری است و از کار افتادنش ارتباطی مستقیم با خود باتری دارد. قبل از اینکه به یک مکانیک زنگ بزنید و برای تعویض باتری و دینام پول خرج کنید، بهتر است این نوشته را بخوانید تا با علائم خرابی و دلایل آن آشنا شوید.
جدول علائم خرابی باتری ماشین و دینام
قطعه |
عمر مفید |
علائم خرابی |
دلایل خرابی |
باتری ماشین |
بین دو تا چهار سال |
مشکل در استارت زدن خودرو، کم نور شدن چراغها، روشن شدن چراغ هشدار باتری روی داشبورد، استشمام بوی تخممرغ گندیده ناشی از سولفور، ورم کردن یا باد کردن بدنه باتری، مشاهده خوردگی یا رسوبات سفید/سبز |
پایان عمر مفید، شارژ بیش از حد توسط دینام، سرما و گرمای شدید، روشن رها کردن چراغها یا تجهیزات برقی وقتی موتور خاموش است |
دینام خودرو |
بین ۸۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر |
روشن شدن چراغ هشدار باتری، نور کم چراغها و سایر تجهیزات برقی، بوی سوختگی لاستیک یا سیم، شنیدن صداهای غیرعادی مثل جیرجیر و زوزهکشیدن، مشکل در استارت زدن یا خاموش شدن خودرو، خالی شدن مکرر باتری، عملکرد ضعیف برفپاککن و شیشهبالابر |
خرابی رگولاتور ولتاژ، خرابی بلبرینگها، ساییدگی زغالها، شلشدن یا پارگی تسمه |
علائم خرابی باتری ماشین چیست؟
باتری قلب سیستم برق خودرو است و وظیفه تأمین برق مورد نیاز استارت، سیستم جرقه زنی و تمامی تجهیزات الکتریکی را هنگام خاموش بودن موتور بر عهده دارد.
1- مشکل در استارت زدن خودرو
استارت نخوردن خودرو یا استارت ضعیف و کند نشانه خرابی باتری است. اگر صدای «تق تق» یا «غرغر» از استارت به گوش برسد، اما موتور روشن نشود، این مورد مشکوک را بررسی کنید.
2- کم نور شدن چراغها و تجهیزات برقی
هنگام روشن کردن چراغها یا سایر تجهیزات برقی (مانند رادیو یا برفپاککن) در حالی که موتور خاموش است، اگر نور چراغها ضعیف باشد یا عملکرد تجهیزات کند باشد، نشانه ضعف باتری است.
3- روشن شدن چراغ هشدار باتری روی داشبورد
این چراغ معمولاً به شکل یک باتری است و در صورت ولتاژ پایین باتری یا مشکل در سیستم شارژ (دینام) روشن میشود. اگر پس از روشن شدن موتور، این چراغ همچنان روشن بماند، سلامت باتری و دینام را بررسی کنید.
4- بوی تخممرغ گندیده ناشی از سولفور
اگر از محفظه باتری بوی تخممرغ گندیده به مشام برسد، احتال نشت اسید باتری یا شارژ بیش از حد باتری وجود دارد که هر دو خطرناک هستند.
5- ورم کردن یا باد کردن بدنه باتری
گرمای بیش از حد یا شارژ بیش از حد باعث ورم کردن یا باد کردن کنارههای باتری میشود. این یک نشانه بسیار خطرناک است و باتری باید فوراً تعویض شود.
6- مشاهده خوردگی یا رسوبات سفید/سبز
رسوبات پودری سفید یا سبز رنگ (سولفاته شدن) روی سر باتریها و کابلها از نشت اسید یا عدم نگهداری صحیح آن حکایت دارد که انتقال جریان برق را مختل میکند.
علت خرابی باتری چیست؟
باتری خودرو، قطعه مصرفی است و ظرفیت خود را با گذشت زمان از دست میدهد. عمر مفید باتری معمولاً بین دو تا چهار سال است.
شارژ بیش از حد توسط دینام خراب یا رگولاتور ولتاژ معیوب، نیز باعث جوشیدن اسید و آسیب به صفحات باتری خواهد شد. دینام خراب یا رانندگیهای کوتاهمدت مکرر نیز باعث سولفاته شدن صفحات باتری میشود. باتری در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم آسیب میبیند.
اگر اهل رها کردن چراغها یا تجهیزات برقی روشن هستید، باید بدانید این کار باعث تخلیه کامل باتری و کاهش عمر آن میشود. همین مشکل در صورتی که دینام به درستی کار نکند، به وجود میآید چون باتری شارژ کافی دریافت نمیکند. نصب نامناسب باتری که منجر به لرزش زیاد آن شود، به صفحات داخلی آسیب میزند.
اگر اهل رها کردن چراغها یا تجهیزات برقی روشن هستید، باید بدانید این کار باعث کاهش عمر آن میشود
علائم خرابی دینام خودرو چیست؟
دینام، مسئول تولید برق خودرو و شارژ باتری است. اگر دینام خراب شود، سیستم برقی خودرو با مشکل مواجه خواهد شد و در نهایت امکان دارد ماشین روشن نشده یا در حین رانندگی خاموش شود.
1- روشن شدن چراغ هشدار باتری
مهمترین نشانه خرابی دینام، روشن شدن چراغ هشدار باتری روی داشبورد است. این چراغ معمولاً شبیه یک باتری است و وقتی دینام درست کار نکنه یا نتواند ولتاژ کافی تولید کند، روشن میشود.
2- نور کم چراغها و سایر تجهیزات برقی
اگر دینام نتواند برق کافی تولید کند، چراغهای جلو، چراغهای داخلی، سیستم صوتی و سایر تجهیزات برقی خودرو ضعیف کار میکند یا نورشان کم میشود، به خصوص وقتی سرعت موتور پایین باشد.
3- بوی سوختگی لاستیک یا سیم
اگر دینام بیش از حد داغ شود، ممکن است بوی سوختگی لاستیک (ناشی از گرم شدن تسمه دینام) یا بوی سیم سوخته به مشام برسد. این بو نشانه گرم شدن بیش از حد قطعات دینام یا اتصالی در سیمکشی آن است.
4- شنیدن صداهای غیرعادی مثل جیرجیر و زوزهکشیدن
صدای جیرجیر، معمولاً نشانه فرسودگی یا شل بودن تسمه دینام است که باعث میشود روی پولی لیز بخورد اما صدای زوزهکشیدن یا غرغر، نشانهای است احتمالی که از خرابی بلبرینگهای دینام خبر میدهد. این صدا معمولاً با افزایش دور موتور بلندتر میشود.
5- مشکل در استارت زدن یا خاموش شدن خودرو
اگر باتری به خاطر خرابی دینام، به اندازه کافی شارژ نشود، ممکن است صبحها برای استارت زدن مشکل داشته باشید یا ماشین اصلاً روشن نشود. در موارد شدیدتر، ممکن است در حین رانندگی ماشین خاموش شود چون برق کافی به سیستمهای حیاتی نمیرسد.
6- خالی شدن مکرر باتری
اگر باتری شما مرتباً خالی میشود و مجبور هستید آن را شارژ کنید، در حالی که باتری هنوز نو یا سالم است، به نظر میرسد، دینام خودرو دچار مشکل شده و نمیتواند به درستی باتری را شارژ کند.
7- عملکرد ضعیف برفپاککن و شیشهبالابر
کمبود برق تولیدی توسط دینام میتواند باعث کند شدن حرکت شیشههای برقی، یا عملکرد ضعیف و آهسته برفپاککنها شود.
خرابی دینام خودرو را چگونه شناسایی کنیم؟
دینام هم مثل بقیه قطعات خودرو عمر مفید مشخصی دارد و معمولاً عمر مفید آن بین ۸۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر به پایان میرسد. خرابی رگولاتور ولتاژ دومین عامل خرابی دینام است. این قطعه وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی دینام را برعهده دارد و خرابی آن میتواند باعث شارژ بیش از حد یا کم شارژ شدن باتری شود.
خرابی بلبرینگهای داخل دینام هم به مرور زمان و به خاطر فرسودگی رخ میدهد و باعث ایجاد صدا و لقی خواهد شد. مورد بعدی به ساییدگی زغالها (جاروبکها) برمیگردد که مسئولیت انتقال جریان برق را برعهده دارند و ساییده میشوند.
شلشدن یا پارگی تسمه نیز توانایی دینام را کاهش خواهد داد و نمیگذارد برق تولید شود. همین ایراد در صورت اتصالی یا آسیبدیدگی سیمکشی دینام رخ خواهد داد.