ثبتنام سایپا به درد کدام متقاضیان میخورد؟

در بازار خودرویی که خریدار نمیداند فردا چه بر سر قیمتها خواهد آمد، سایپا بار دیگر دفتر پیشفروشهای مشروط خود را گشوده است
فرارو- سایپا با اجرای طرح جدید پیشفروش ویژه نیمه دوم تیر ۱۴۰۴، بار دیگر رفتار متقاضیان را به چالش کشیده است؛ عرضه ساینا S، کوییک GXL و کوییک GXRL در این طرح، بیش از همه مخاطبان ریسکپذیر را هدف قرار میدهد. خریدارانی که با وجود اختلاف قابلتوجه نرخ کارخانه و بازار آزاد، ریسک افزایش قیمت و محدودیتهای ثبتنام را پذیرفته و همچنان برای سودی نامطمئن در صف انتظار خودرو ماندهاند.
پیشخرید خودرو همچنان منطقی است؟
به گزارش فرارو؛ طرح جدید پیشفروش سایپا شامل سه محصول این گروه خودروسازی یعنی ساینا S، کوییک GXL و کوییک GXRL با موعد تحویل و شرایط پرداخت متفاوت است.
براساس اطلاعیه جدید سایپا، متقاضیانی که خودرو را برای تحویل در سال جاری انتخاب میکنند، باید ۵۰ درصد قیمت روز محصول را بهعنوان پیشپرداخت واریز کنند؛ اما برای ثبتنام خودروهایی با موعد تحویل در سال ۱۴۰۵، پرداخت ۴۰ درصد بهای فعلی خودرو کافی است.
هرچند باید توجه داشته باشید مبلغ نهایی خودرو هنگام تحویل، براساس نرخ روز کارخانه محاسبه خواهد شد؛ بنابراین، با افزایش قیمت کارخانه، مابهالتفاوت از خریدار دریافت میشود.
فیلترهایی برای متقاضیان واقعی؟
سایپا در این مرحله نیز مانند دورههای قبلی، محدودیتهای متعددی برای پیشفروش در نظر گرفته است. بر اساس این مقررات، هر متقاضی فقط میتواند یک خودرو ثبتنام کند. همچنین پلاک فعال انتظامی موجب خط خوردن شما از این لیست خواهد شد. خریدارانی که طی دو سال گذشته از خودروسازان دیگر خرید کردهاند، امکان ثبتنام مجدد ندارند. البته برخی شرایط برای مادران مشمول طرح جوانی جمعیت و همچنین جایگزینی خودروهای فرسوده با تسهیلات بیشتری همراه شده است.
ثبتنام محصولات صرفا از طریق سامانه اینترنتی سایپا انجام میشود و تکمیل فرایند منوط به بررسی و تایید شرایط و اطلاعات ثبتشده خواهد بود.
سود پنهان یا ریسک آشکار؟
قیمت کارخانه هر یک از محصولات سایپا در این طرح با توجه به مبلغ پیشپرداخت و درصد تعیینشده تا حدود زیادی قابل برآورد است. برای مثال، ساینا S با پیشپرداخت ۲۳۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان (معادل ۵۰ درصد)، تقریبا ۴۶۹ میلیون تومان قیمت دارد. کوییک GXRL نیز با پیشپرداخت ۲۶۰ میلیون تومان در نهایت نزدیک به ۵۲۰ میلیون تومان تمام خواهد شد. قیمت نهایی کوییک GXL هم با توجه به پیشپرداخت ۲۰۲ میلیون تومانی (معادل ۴۰ درصد)، حدود ۵۰۵ میلیون تومان است.
این در حالی است که قیمت همین خودروها در بازار آزاد اختلاف قابلتوجهی با نرخ کارخانه دارد؛ برای مثال، ساینا S در بازار حدود ۵۳۵ میلیون تومان معامله میشود، یعنی تقریبا ۶۶ میلیون تومان ( ۱۴ درصد) بالاتر از قیمت کارخانه. کوییک GXRL نیز با قیمت ۵۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش میرسد که ۱۰ میلیون تومان (۲ درصد) بیشتر از نرخ فعلی کارخانه است. همچنین کوییک GXL حدود ۱۵ میلیون تومان (۳ درصد) گرانتر از بازار عرضه میشود. قیمت کارخانه این خودرو 520 میلیون تومان است.
اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات سایپا همچنان میتواند انگیزهای برای ثبتنام تلقی شود. با این حال، نوسان این روزهای بازار خودرو ممکن است خریداران را با ریسک تصمیمگیری مواجه کند.