ترنج موبایل
کد خبر: ۸۸۴۵۲۰

ماجرای قتل رومینا اشرفی و فیلم سینمایی «مرجان»

ماجرای قتل رومینا اشرفی و فیلم سینمایی «مرجان»

«خانواده رومینا اشرفی تحت هیچ شرایطی حاضر به همکاری نبودند و حتی تهدیدات احتمالی هم وجود داشت که جلوی ادامه کار گرفته شود درنتیجه ناچار شدم از تخیل خود استفاده کنم و داستانی را بر اساس واقعیت‌های اجتماعی بنویسم.»

تبلیغات
تبلیغات

میلاد بنی‌طبا کارگردان فیلم سینمایی «مرجان» با اشاره به سوژه ساخت این فیلم گفت که تلاش داشته است در حد بضاعتش صدایی برای قشر مظلوم باشد. 

به گزارش مهر، سید میلاد بنی‌طبا تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «مرجان» که اکران خود را در سینماهای «هنروتجربه» آغاز کرده است، درباره سوژه این فیلم عنوان کرد: فیلم «مرجان» از یک دغدغه اجتماعی با محوریت موضوعاتی همچون ناموس‌کشی و خشونت علیه زنان شکل گرفت. این ایده متأثر از وقایع سال‌های اخیر در کشورمان بود که ذهن من را به خود مشغول کرده و نهایتا به خلق داستان «مرجان» انجامید. 

وی درباره داستان این فیلم گفت: داستان حول محور دختری به نام مرجان می‌چرخد که به اجبار باید با پسرعموی خود ازدواج کند؛ فردی که از شرایط مالی بهتری نسبت به فردی که مرجان دوستش دارد، برخوردار است.

نقطه عطف اول فیلم از زمانی آغاز می‌شود که مرجان پس از مراسم خواستگاری از خانه فرار می‌کند و دیگر بازنمی‌گردد. در ادامه، خانواده با چالش‌هایی نظیر تعصب، بی‌آبرویی و فشارهای اجتماعی مواجه می‌شوند. با توجه به سکونت این خانواده در یکی از مناطق پرتراکم جنوب تهران، این بحران در میان فامیل و محله گسترش پیدا می‌کند و در ادامه ماجراهایی پیش می‌آید. 

این کارگردان در پاسخ به اینکه چقدر از اتفاقات واقعی برای نگارش فیلمنامه ایده گرفت است، گفت: حقیقتا ایده اولیه این فیلم متأثر از اخبار واقعی بود، به‌ویژه ماجرای رومینا اشرفی. این واقعه جرقه اصلی شکل‌گیری دغدغه ذهنی من بود اما اگر مستقیم به داستان زندگی شخص خاصی می‌پرداختیم اجازه خانواده شخص لازم بود.

خانواده رومینا اشرفی تحت هیچ شرایطی حاضر به همکاری نبودند و حتی تهدیدات احتمالی هم وجود داشت که جلوی ادامه کار گرفته شود درنتیجه ناچار شدم از تخیل خود استفاده کنم و داستانی را بر اساس واقعیت‌های اجتماعی بنویسم. 

وی درباره رویکرد ساخت این فیلم توضیح داد: در نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم، تلاش کردم به سبک رئالیسم وفادار بمانم. از کارگردانی و فیلمبرداری تا بازیگری، همه‌چیز با هدف نمایش زندگی طبیعی و دوری از اغراق‌های سینمایی طراحی شد. برای این منظور، تحقیقات میدانی گسترده‌ای انجام دادم. 

بنی‌طبا درباره شخصیت‌پردازی این فیلم و تحقیق و پژوهش درباره سوژه توضیح داد: معتقدم یک نویسنده وقتی می‌خواهد قصه‌ای بنویسد باید جای تک تک شخصیت‌ها زندگی کند. نگارش و ساخت این پروژه برای من بیش از یک سال و نیم زمان برد و تاثیرات روحی عمیقی در وجود من بر جا گذاشت.

به حدی که پس از اتمام کار به روانشناس مراجعه کردم و تحلیل روانشناس این بود که همذات‌پنداری طولانی‌مدت با شخصیت‌های داستان، به‌ویژه در بستر موضوعی سنگین، موجب آشفتگی روانی‌ام شده بود. برای نگارش فیلمنامه با مشاوران و متخصصان و خانم‌هایی صحبت کردم که خانواده‌هایشان به این نوع فرهنگ مردسالارانه و متعصبانه نزدیک بودند. همچنین با خانم‌هایی صحبت کردم که با چنین چالش‌هایی مواجه نشده‌اند و برایشان عجیب است. مدت طولانی به محله‌های جنوب شهر می‌رفتم و با این نوع آدم‌ها زیست کردم.

در نهایت، شخصیت‌های فیلم را به‌گونه‌ای طراحی کردم که هر یک نماینده قشری از جامعه ایرانی، به‌ویژه در طبقات فرهنگی متوسط به پایین، باشند. معتقدم حتی والدین و اعضای چنین خانواده‌هایی خود قربانیان سنت‌های نادرست نسل‌های گذشته‌اند. 

کارگردان «رأس و ریس» با اشاره به ساخت یک سه‌گانه گفت: این موضوع برای من به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که تصمیم گرفتم یک سه‌گانه سینمایی با محوریت خشونت علیه زنان بسازم. «مرجان» اولین قسمت این مجموعه است و ۲ فیلم دیگر نیز در دستور کار دارم که هرکدام به جنبه‌های متفاوتی از این مساله می‌پردازند.

هدف من این است که صدای زنان، مادران، دختران و خواهران سرزمینم باشم. من خودم از یک زن متولد شده‌ام و توسط یک زن تربیت شده‌ام و وقتی به مظلومیت برخی از هموطنانم فکر می‌کنم، عمیقا متاثر می‌شوم. 

این کارگردان درباره اکران فیلمش در سینماهای «هنروتجربه» بیان کرد: فیلم‌هایی مانند «مرجان» که ممکن است امکان اکران گسترده در سینماهای بدنه را نداشته باشند، در سینمای «هنروتجربه» فرصت نمایش پیدا می‌کنند.

خوشبختانه این سینما دیگر محدود به فیلم‌های کاملا تجربی یا هنری نیست و آثاری با استانداردهای سینمایی و بازیگران شناخته شده نیز در آن جای می‌گیرند. مزیت اصلی اکران در این بخش، فرار از رقابت سنگین با فیلم‌های پرفروش و فرصت بیشتر برای دیده شدن است. من معتقدم بهترین ویژگی فیلمسازان «هنروتجربه» این است که ادعایی ندارند. 

کارگردان «عشق و خون بها» افزود: دوستان همکاری با ما دارند و قرار است فیلم را علاوه بر سینماهای «هنروتجربه» در پردیس‌های سینمایی نیز اکران کنیم. پیش‌بینی من این است که خود مخاطبان برای «مرجان» تبلیغ می‌کنند و اگر ذهنشان درگیر این موضوع شود حتماً فیلم را به دوستان و آشنایانش معرفی می‌کند. 

این کارگردان تصریح کرد: اگر هزار نفر فیلم من را ببینند، تنها صد نفر تحت تاثیر قرار بگیرند، ۱۰ نفر به آن فکر کنند و یک یا دو نفر در موقعیت‌های مشابه از اشتباهات این چنینی جلوگیری کنند، رسالت من انجام شده است. من نمی‌خواهم با یک فیلم جامعه را تغییر دهم، اما امیدوارم بتوانم در حد بضاعت خودم صدایی برای قشر مظلوم باشم وتغییراتی ایجاد کنم. 

بنی‌طبا در پایان درباره فیلم جدیدش گفت: درحال حاضر مشغول ساخت فیلم «خیره به خورشید» هستیم و از حدود ۲ هفته دیگر پیش‌تولید این کار شروع می‌شود. 

بازیگران «مرجان» عبارتند از فرید سجادی حسینی، نسیم ادبی، صحرا اسدالهی، سهند جاهدی، مرتضی امینی تبار، شیوا طاهری، مهری آل آقا، آناهید ادبی، مهیار راحت طلب، مژگان چمبری، فریبرز اخلاقی، با حضور هامون سیدی و علیرضا جلالی تبار با معرفی ابوذر امرایی. 

عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: سید میلاد بنی طبا، مجری طرح: مهدی چراغی، تدوین: منوچهر صانعی، مدیر فیلمبرداری: سامان عبدالهی، طراحی و ترکیب صدا: ندا محسنی، مدیر صدابرداری: بابک نیازی، طراح چهره پردازی: ثمره برازنده، طراح صحنه و لباس: حمیده عابدی، مدیر تولید: فریبرز اخلاقی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: بهتاش مرادی‌زاده، دستیاران کارگردان: پریناز عبائیان، امیرقاسمی، منشی صحنه: مائده رفیعی، عکاس: بهنوش موسوی ماکویی، طراح تیزر: مصطفی نوحه‌خوان.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات