تغییر ظاهر کلاسهای درس؛ نیمکت یا میز و صندلیهای تک نفره؟!

مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی، بر فراهم کردن فضایی متفاوت برای یاددهی و یادگیری در مدارس و کلاسهای درس تأکید کرد.
علی زرافشان مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها، به تشریح ابعاد توسعه عدالت در فضای آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش و پروژه مهر پرداخت.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به انتظارات رئیس جمهور، اظهار کرد: این انتظارات نشاندهنده یک «تغییر گفتمان» در رویکردهای نوین یادگیری است که نیازمند ابزار، وسایل و تغییراتی در رویکردها است.
زرافشان با تأکید بر اینکه «تغییر گفتمان» مستلزم فراهم کردن زیرساختهای لازم است، گفت: آنچه مورد انتظار است، فراهم کردن فضایی متفاوت برای یاددهی و یادگیری در مدارس و کلاسهای درس است.
وی مؤلفههای این فضای متفاوت را شامل تغییر نقش معلم و رویکرد معلمی دانست و افزود: روش آموزش و حضور معلم در کلاس درس باید به گونهای دیگر باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: انتظاراتی مانند استفاده از رویکرد کار گروهی یا پروژه محور، بر این اصل استوار است که معلم نباید تنها سخنران کلاس باشد، بلکه باید وظایف را به دانشآموزان واگذار کند.
زرافشان همچنین به تغییر در چینش کلاسها و جایگزینی نیمکتها با میز و صندلیهای تک نفره اشاره کرد و گفت: امکان چیدمانهای متفاوت برای کارهای گروهی و پروژهای فراهم شود.
وی با بیان اینکه کلاسهای پر تراکم فرصت بیشتری را فراهم میکنند، به نقش مبلمان کلاسی در تحقق رویکردهای نوین یادگیری اشاره کرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی گفت: مبلمان کلاسی مناسب، امکان رویکردهای نوین یادگیری را فراهم خواهد کرد، به خصوص در مدارس محروم و کلاسهای چندپایه که در دوره ابتدایی شاهد آن هستیم.
زرافشان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تجهیزات آموزشی پرداخت و خاطرنشان کرد: کلاس درس بدون تجهیزات آموزشی، زمینه را برای یادگیری عمیق فراهم نمیکند.
وی اشاره کرد: با همکاری معاونتها، فهرستی از تجهیزات مطلوب تهیه شده و قرار است این تجهیزات به صورت استاندارد در همه کلاسها فراهم شود.
یکی دیگر از برنامههای معاونت آموزش ابتدایی که مورد تأکید زرافشان قرار گرفت، بحث کتابخانه کلاسی بود.
وی همچنین بر لزوم آموزش معلمان در خصوص رویکردهای نوین و چگونگی بهرهگیری از تجهیزات آموزشی تأکید کرد و گفت: معلمان باید بدانند چگونه از تجهیزات آموزشی استفاده کنند، چرا که بسیاری از تجهیزات موجود در مدارس، به دلیل عدم آموزش کافی، مورد استفاده قرار نمیگیرند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی به تشکیل تیم کاری در استانها برای مدیریت و پیشبرد اهداف اشاره کرد و گفت: تیم کاری شما در استان باید متشکل از بخشهای مختلف مانند نوسازی مدارس، تجهیزات آموزشی و آموزش معلمان باشد تا بتوانند ابعاد مختلف کار را مدیریت کرده و انتظارات رئیس جمهور را برآورده کنند.