تارنمای آمریکایی:
پکن با جذب خلبانان جنگنده رو در روی واشنگتن میایستد

برخلاف رویههای سنتی، پکن دایره جذب خلبان را گسترش داده و به جای تمرکز صرف بر دانشجویان نظامی، از فارغالتحصیلان دبیرستان، دانشجویان دانشگاههای نظامی و حتی دارندگان مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای غیرنظامی نیز استفاده میکند.
تارنمای تحلیلی نشنال اینترست در گزارشی مدعی شد: در حالی که آمریکا همچنان با کمبود خلبان در نیروهای مسلح خود روبهرو است، چین تلاشهای گسترده و متنوعی را برای آموزش خلبانان جدید، بهویژه برای هواپیماهای ناونشین، آغاز کرده است؛ تلاشی که همزمان با گسترش ناوهای هواپیمابر این کشور شدت گرفته است.
به گزارش ایرنا در ادامه این گزارش آمده: با وجود آنکه تمامی شاخههای ارتش ایالات متحده توانستهاند اهداف جذب نیروی خود را در سال مالی ۲۰۲۵ محقق کنند و برای سال آینده نیز در مسیر دستیابی به این اهداف هستند، کمبود خلبان همچنان یکی از چالشهای اصلی وزارت دفاع آمریکاست. رقابت مالی با شرکتهای هواپیمایی تجاری و محدودیتهای ظرفیت آموزشی از جمله عواملی هستند که به این بحران دامن زدهاند.
در واکنش به این چالش، نیروی هوایی آمریکا با اعطای پاداشهای مالی و همکاری با بخش خصوصی تلاش دارد خلبانان بیشتری را جذب کند. اما در سوی دیگر، چین با درک این نیاز، بهویژه در حوزه خلبانان هواپیماهای ناونشین، برنامهای گسترده و چندوجهی برای جذب نیرو راهاندازی کرده است.
طبق گزارش رسانه دولتی «گلوبال تایمز»، ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) در جذب خلبان برای ناوهای هواپیمابر خود به آمار بیسابقهای دست یافته است؛ اقدامی که میتواند توان رزمی این ناوها را بهطور چشمگیری افزایش دهد. این تلاشها همزمان با آزمایشهای دریایی سومین ناو هواپیمابر چین، «فوجیان» (Type ۰۰۳) انجام میشود که به سامانه پرتاب الکترومغناطیسی مجهز است و نسبت به ناوهای قبلی با فناوری «اسکی جامپ»، امکان برخاست هواپیماهای سنگینتر را فراهم میکند.
فو چیانشائو، کارشناس مسائل نظامی چین، در گفتوگو با گلوبال تایمز گفت: افزایش جذب خلبانها با روند توسعه ناوگان هوایی چین همراستا است. تنوع مسیرهای آموزشی به گسترش منابع انسانی و ارتقای کیفیت خلبانان نظامی کمک میکند.
وی اضافه کرد: احتمال دارد شمار خلبانان آموزشدیده چین بیشتر از هواپیماهای موجود باشد، اما این مساله آمادگی عملیاتی را در شرایط بیماری، آسیب یا جنگ تضمین میکند.
چین در حال ساخت چهارمین ناو هواپیمابر خود است که گفته میشود ممکن است به انرژی هستهای مجهز باشد و ظرفیت بالاتری برای استقرار هواپیما داشته باشد. با این چشمانداز، برنامههای جذب و آموزش خلبانان همچنان در اولویت قرار دارد.
به گفته فو، خلبانان آینده باید علاوه بر هدایت هواپیما، توانایی استفاده از سامانههای جنگ الکترونیک را نیز داشته باشند این نیاز، سطح مهارت حرفهای را افزایش میدهد و تقاضا برای استعدادهای چندرشتهای را بالا میبرد. از این رو، تسریع روند آموزش خلبانان یک ضرورت است.