چرا رانندههای اسنپ کولر روشن نمیکنند؟

راننده اسنپ تنها در صورت درخواست اسنپ اکو پلاس ملزم به روشن کردن کولر است و برای سرویسهای معمولی صرفا تشویق میشود
فرارو- تحمل گرمای طاقتفرسای تابستان آن هم در خیابانهای پرترافیک تهران حالا راهش را به سمت گله و شکایت در فضای مجازی کشانده. گاهی مسافر سر روشن کردن کولر با راننده جروبحث میکند و گاهی هم شورای شهر برای تاکسیها نسخه میپیچد که بدون دریافت هزینه اضافه، کولر خودرو را روشن کنند.
به گزارش فرارو؛ در این اثنا، تاکسیهای اینترنتی مانند اسنپ هم دست از تشویق رانندگان برای روشن کردن کولر برنمیدارند؛ با این حال، مسافر همچنان شاکیست و راننده شاکیتر. به گفته رانندگان اسنپ، اینطرحها نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه هزینههای بیشتری هم برای آنها میتراشد. از مصرف بیشتر بنزین گرفته تا جوش آوردن موتور و ادامه بیکاری مقطعی بخاطر تعمیرات خودرو.
طرحهای تشویقی اسنپ چیست؟
اسنپ با هدف تشویق رانندگان به استفاده از کولر، دو طرح تشویقی برای تابستان امسال روی میز قرار داده: «طرح تابستانی شارژ گاز کولر» و «طرح سفرهای خنک اسنپی» که برای مورد اول با دریافت 599 هزار تومان امکان شارژ کولر خودرو رانندگان را -در مدت محدود- فراهم کرده.
این درحالی است که هزینه شارژ کولر امسال برای خودروهایی مثل پراید و تیبا حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است. هزینه این سرویس برای پژو ۲۰۶ و پژو پارس یا ۴۰۵ بسته به حجم گاز مورد نیاز، بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اعلام شده و اجرت کار نیز بین 300 تا 800 هزار تومان متغیر است؛ به این معنا که طرح شارژ گاز کولر اسنپ نهایتا نیمی از این مبلغ را پوشش خواهد داد.
طرح دوم هم آنچنان که به نظر میرسد برای رانندگان اسنپ جذابیت مادی ندارد. طرح تشویقی استفاده از کولر که با شروع خرداد 1404 استارت خورد، در صورت رضایت مسافران از دمای خودرو به مدت یک هفته موجب محاسبه کمیسیون بهصورت نیمبها و بازگشت مبلغ کسرشده پس از پایان طرح خواهد شد.
حتی این طرح هم صرفه اقتصادی ندارد. تصور کنید برای سفر 200 هزار تومانی که 15 درصد آن (30 هزار تومان) بابت کمیسیون از راننده دریغ میشود، درخواست روشن شدن کولر بدهید. راننده با خنک کردن ماشین 15 هزار تومان از این سفر سود میکند. سفری که با وجود ترافیک سنگین پایتخت میتواند حداقل 40 دقیقه تا یک ساعت زمانبر باشد.
کولر خودرو و هزینههای گزاف برای راننده
تصور کنید با یک سمند مدل 1395 که حالا چند سالی هم از عمر آن گذشته، از ساعت 7 صبح تا 11 شب در ترافیک سنگین و تمامنشدنی تهران مسافرکشی میکنید.
پس از چند ساعت که کمپرسور فعال شده و در حال وارد کردن باری اضافی به موتور خودرو و مصرف بیشتر سوخت تا 2 لیتر است؛ هرچند این میزان مصرف سوخت برای خودروهای معمولی (۱.۶ تا ۲ لیتری) در شرایط آزمایشگاهی اعلام شده و در پارهای موارد از جمله حجم موتور (پژو ۲۰۶ -۱.۴ لیتری- تا ۲.۵ لیتر در ساعت بنزین مصرف میکند)، تکنولوژی کمپرسور (خودروهای قویتر مانند تویوتا کرولا تنها یک لیتر بیشتر مصرف میکند)، دمای محیط (در دمای 45 درجه، مصرف تا ۳۰٪ افزایش مییابد) و همچینین سالم بودن سیستم (هدر رفت بیش از 3 لیر بنزین در ساعت بخاطر فرسودگی کولر) میتواند بیشتر شود.
از طرف دیگر، مثلا پژو ۲۰۷ صندوقدار در ایران به مشکلات سیستم خنککننده شهرت دارد). به همین دلیل برخی معتقدند که «خودروهایی مانند پژو فرانسوی هستند و برای دمای بالای 40 درجه طراحی نشدهاند». این جمله کاملا هم نادرست نیست؛ به زعم کارشناسان نسخههای موجود همین خودرو که با قطعات غیراستاندارد داخل کشور تولید میشوند، مقدمات جوش آوردن سریع موتور و فشار بیش از اندازه به خودرو را فراهم خواهند کرد.