نگاهی به فیلم کرهای «دیوار به دیوار»، تریلری شکست خورده از نتفلیکس

«دیوار به دیوار»، فیلمی است که سعی میکند تاثیرات روانی سختیهای خانه خریدن را به شکلی جذاب به مخاطب نشان دهد. در واقع این فیلم در کنار ایده جذاب، بازیگران خوب و فضایی مناسب برای روایت داستان دارد. با این حال نمیتواند از همه این عناصر به شکلی منسجم استفاده کند.
فرارو- نمایش فیلم کرهای «دیوار به دیوار» از ۱۸ جولای (27 تیرماه) در نتفلیکس آغاز شده است. این فیلم روایتگر زندگی فردی به نام «وو سونگ» است که خانه آرزوهایش تبدیل به محلی برای عذابش شده است.
به گزارش فرارو، سینمای کره توانایی این را دارد که سادهترین موضوعات را به ترسناکترین و دلهرهآورترین شکل نشان دهد؛ مانند «قطار بوسان» که یک سفر تفریحی به ماجرای ترسناک مبارزه با زامبی تبدیل شده است یا در «بازی مرکب» که شکست در مسابقه سرانجامی جز مرگ ندارد. در «دیوار به دیوار» هم موضوع خانه خریدن تبدیل به چالشی بزرگ شده است.
تبدیل خانه رویایی به کابوسی بزرگ
«دیوار به دیوار»، ایده جذابی دارد، ماجرا از جایی آغاز میشود که مردی به نام «وو سونگ» با بازی «کانگ هانول» هر کاری که در توان دارد انجام میدهد تا خانه رویاییاش را به دست آورد. آرزوی او به حقیقت میپیوندد اما مدت زیادی نمیگذرد که این رویا تبدیل به کابوس میشود. «ووسونگ» به طور مداوم در خانه رویاییاش عذاب میکشد. او همسایگانی دارد که چیزی از آداب آپارتمان نشینی نمیدانند. همچنین باید با بانکها بر سر موضوع بازپرداخت وامها هر روز بحث کند. ایده خانه به عنوان پناهگاه به طرز جذابی وارونه میشود و «ووسونگ» به تدریج آرامش و امنیت خود را از دست میهد. با این حال، نماینده همسایگان به او این اطمینان را میدهد که افراد ناشایست به زودی از این آپارتمان خواهند رفت.«دیوار به دیوار» به مضامینی چون پارانویا، اضطراب، خودکشی و فروپاشی ذهنی میپردازد و با ترکیب این مسائل با بحران مسکن نوع کابوس مدرن را به تصویر میکشد. در کنار پرداختن به مسائل روانشناسی، فیلم نوعی نقد اجتماعی را هم مطرح میکند درباره نسل جوانی که نمیتوانند به راحتی به آرزوهای خود برسند.
آغازی جذاب با پایانی غیر منسجم
این فیلم را باید به دو بخش تقسیم کرد. بخش واقعی یک تریلر واقعی، گیرا با مضامینی جدی است اما نیمه دوم به معنای واقعی کلمه فقط نمایش کتک است. همین موضوع باعث شده تا مضامین و عناصر دراماتیک در نیمه دوم کاملا رها شوند. ایده اولیه به خوبی تا میانه فیلم ادامه پیدا میکند اما به نقطهای میرسد که شبیه یک پایان است. بدون آنکه توجیه داستانی برای ادامه «دیوار به دیوار» وجود داشته باشد. هر روایت جدیدی که به قصه اضافه میشود، بیشتر به نظر میرسد برای طولانی کردن زمان فیلم طراحی شده است. با نگاه به پوستر و بازیگران «دیوار به دیوار»، مخاطب فکر میکند که با نسخه جدیدی از فیلم «فراموش شده» با بازی «کانگ هانول» رو بهرو است. در حالی که «فراموش شده» یک تریلر روانشناختی است که در هر ثانیه بیننده را شوکه میکند. در حالی که «دیوار به دیوار»، یک درام تلخ و زشت درباره خانه است.
در نهایت این فیلم، به دنبال این است که نشان دهد انسانها گاهی برای چیزی سخت تلاش میکنند اما ممکن است آن چیز ارزش این همه سختی را نداشته باشد. با این حال «دیوار به دیوار» به جای تکیه بر ایده اصلی، روایتی غیر منسجم از خرده داستانهاست که در کنار زمان طولانی باعث شده تا فیلم برای برخی از مخاطبان به جای هیجانی بودن کسل کننده باشد.