نه به تعطیلات، بله به صرفهجویی؛ نسخه دولت برای تابستان داغ

مسعود پزشکیان گفت: «باید تلاش کنیم با فرهنگسازی، برگزاری جلسات همفکری و اطلاعرسانی مؤثر، همراهی و همکاری همه بخشها و از جمله مردم را جلب و مصرف را مدیریت نماییم تا از بحران عبور کنیم؛ تعطیلی پاک کردن صورت مسئله است و چاره مشکل کمآبی نیست.»
رئیسجمهوری روز گذشته ۸ مردادماه در جلسه هیأت دولت، پس از اطلاع از جزئیات گزارش متنوعی درباره پیامدهای تعطیلات که با درنظر گرفتن ملاحظات صنعتی، تولیدی، اداری و اقتصادی آماده و در دولت ارائه شد، با تأکید بر اینکه موافق چنین پیامدهایی برای کشور از ناحیه تعطیلات نیستیم، گفت که «تعطیلی پاک کردن صورت مسأله است و چاره مشکل کمآبی نیست.»
به گزارش ایران، به این ترتیب، بررسیهای هیأت دولت درباره تعطیلات آخر هفته، به رد این تعطیلات پیشنهادی منجر شد.
فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت بعد از این تصمیم هیأت وزیران نوشت: «پیشنهادهایی مانند تعطیلی چهارشنبهها، شنبهها یا تغییر در تعطیلات هفتگی در دولت بررسی شد، اما هیچیک به تصویب نرسید.»
مهاجرانی اضافه کرد: «این تصمیم دولت با توجه به ملاحظات اقتصادی و اجرایی اتخاذ شده است.»
پیشنهاد تعطیلات ابتدا از درون خود دولت مطرح شد. یکشنبه گذشته مهاجرانی در حاشیه نشست هیأت وزیران گفت: «با توجه به بحران آب بویژه در استان تهران، وزیر نیرو و استاندار تهران گزارشی را ارائه کردند؛ همچنین پیشنهادی مطرح شد که یک هفته تعطیلی تابستانی داده شود و بنا شد موضوع در کمیسیون اجتماعی مطرح شود که پس از تصویب در کمیسیون، در جلسه چهارشنبه هیأت دولت جمعبندی میشود.»
هفته گذشته دولت بنا به همین ملاحظات چهارشنبه را تعطیل اعلام کرد. اما امروز به نظر میرسد به رغم موافقت کمیسیون اجتماعی دولت با این پیشنهاد، هیأت وزیران و شخص رئیسجمهوری با آن مخالفت کردند. به این ترتیب باید با راههایی غیر از «تعطیلات یک هفتهای تابستانی» «تعطیلی چهارشنبهها» یا «تعطیلی شنبهها» برای بحران کمبود آب در تهران و دیگر کلانشهرها راهکاری پیدا کرد.
چرایی مخالفت دولت
به نظر میرسد دولت به دلیل پیامدهای اقتصادی و اداری این تعطیلات برای کشور، با این پیشنهاد مخالفت کرده است.
در جلسه دیروز هیأت وزیران که این موضوع به بحث گذاشته شد، رئیس سازمان اداری و استخدامی گزارش مبسوطی از آخرین نظرات و دیدگاههای وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه درباره پیشنهاد تعطیلی روزهای چهارشنبه یا تعطیلی یک هفتهای در طول تابستان ارائه کرد. پس از این گزارش سازمان اداری و استخدامی و اعضای دولت درباره آن بحث و تبادل نظر کردند. در پایان این مباحث و گفتوگوها، جمعبندی هیأت وزیران این شد که بر اساس اطلاعات جمعآوری شده و پیشبینیهای صورت گرفته، این تعطیلیهای پیشنهادی میتواند پیامدهایی برای بخشهای اقتصادی کشور داشته باشد.
پزشکیان: موافق پیامدهای اقتصادی نیستیم
وقتی در جمعبندی مباحث هیأت وزیران، روشن شد که تعطیلی یک هفتهای، یا تعطیلی یک روزه در تابستان برایگذار از بحران کم آبی میتواند پیامدهای اقتصادی برای کشور داشته باشد، رئیسجمهوری تأکید کرد که «موافق چنین پیامدهایی نیستیم.» مسعود پزشکیان گفت: «باید تلاش کنیم با فرهنگسازی، برگزاری جلسات همفکری و اطلاعرسانی مؤثر، همراهی و همکاری همه بخشها و از جمله مردم را جلب و مصرف را مدیریت نماییم تا از بحران عبور کنیم؛ تعطیلی پاک کردن صورت مسأله است و چاره مشکل کمآبی نیست.»
رئیسجمهوری با بیان اینکه «علاوه بر رسانهها و بویژه صدا و سیما، باید همه دستگاههای دولتی و حاکمیتی و نیز تشکلها و بخشهای غیردولتی و مردمی را به میدان بیاوریم»، اظهارکرد: «جلسات را به صورت موضوعی و منطقهای و با حضور مسئولان محلی، معتمدین و تشکلهای منطقهای برگزار کنید و مسئولیتهای هر بخشی در راستای مدیریت مصرف به شکل دقیق تعریف و تعیین شود.»
پزشکیان گفت: «باید همه مصرفکنندگان آب کاملاً در جریان جزئیات تنش آبی قرار گیرند تا به صورت ملموس دریابند که اگر مصرف بر همین مبنا ادامه یابد، با بحران جدی مواجه خواهیم شد.»
به این ترتیب میتوان گفت راهکار دولت برای عبور از بحران کمبود آب در تابستان امسال، نه تعطیلی اقتصاد، تعطیلی کارگاهها و توقف تولید در کشور، بلکه صرفهجویی است. صرفهجویی از این رو گزینه جایگزین مناسبی است که بنا به تأکید پزشکیان، «تعطیلی، پاک کردن صورت مسأله است و چاره مشکل کمآبی نیست.» به عبارت دیگر، شاید معلوم نباشد که با تعطیلی هم بتوان از مشکل کم آبی عبور کرد. هرچند که صرفهجویی راهکاری همیشگی است، اما آنچه صنعت آب ایران به آن نیاز دارد، تغییر در مدیریت است؛ تغییری که تمرکز را از تولید و توزیع، به مصرف جلب کند.
تعیین ۷ مأموریت کلیدی برای تحول در نظام بودجهریزی
رئیسجمهوری عصر سهشنبه گذشته، در سازمان برنامه و بودجه حضور یافت و با شرکت در اولین نشست ستاد تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۵، راهبردهای اصلی دولت در تدوین این لایحه را تشریح کرد.
پزشکیان با تبیین ۷ مأموریت کلیدی که باید در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۵ مدنظر قرار گیرد، بر ضرورت تحول در شیوههای سنتی برنامهریزی مالی تأکید کرد و گفت: «ساختار بودجهریزی باید متناسب با واقعیتهای اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی کشور اصلاح شود و بر مبنای بهرهوری، مسئولیتپذیری و مشارکت عمومی بازتعریف شود.»
رئیسجمهوری، «بودجهریزی مبتنی بر عملکرد با هدف ارتقای کارآمدی و بهرهوری در تخصیص منابع»، «استفاده از ابزار مناسب برای بهبود مستمر فرآیندها و ارتقای نظام مدیریت اجرایی»، «تدوین ضوابط علمی برای تفویض اختیار به استانداریها و افزایش اختیارات اجرایی استانها در قالب مسئولیتپذیری متقابل»، «ایجاد انعطاف در ساختار سازمان برنامه و بودجه از طریق جلب مشارکت عمومی در تأمین مالی پروژهها»، «شناسایی و واگذاری اموال غیرمنقول مازاد دولتی بویژه املاک کمبازده و پرهزینه»، «تقویت نظامهای نظارت، ارزیابی و پاسخگویی در تمام سطوح اجرایی» و «طراحی سازوکاری پایدار برای تأمین مالی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و سایر سیاستهای حمایتی معیشتی» را به عنوان مأموریتهای هفتگانه این سازمان در تدوین لایحه بودجه سال آینده تعیین کرد.
پزشکیان در تبیین لزوم اصلاح ساختارهای ناکارآمد و جلوگیری از رویههای غیرعادلانه در پرداختها، گفت: «در حالی که برخی بنگاههای دولتی زیانده هستند، با وجود عملکرد ضعیف، برخی مدیران این بنگاهها فوقالعادههای مدیریتی بالا دریافت میکنند؛ این، فاقد منطق اقتصادی و اخلاقی است و با استقرار بودجهریزی مبتنی بر عملکرد باید اصلاح شود.»
رئیسجمهوری، پایداری در سیاستهای معیشتی و اجرای کالابرگ الکترونیکی را خواستار شد و تأکید کرد: «باید با تعریف منابع پایدار، امکان اجرای بلندمدت آنها را فراهم ساخت. مردم باید بتوانند با عزت زندگی کنند. اگر کرامت مردم حفظ شود، نشاط اجتماعی، ثبات سیاسی و انسجام ملی نیز تضمین خواهد شد.»