۱۰ تا از بهترین فیلمهای ژانر حماسی

فیلمهای حماسی به طور ویژهای قدرت و عظمت لحظات تاریخی را به تصویر میکشند. در عین حال هر یک از این آثار داستانی جذاب را خلق میکنند، مانند «اسپارتاکوس» و «گلادیاتور» که داستان نبرد بردهها را در میدان مبارزه با امپراطوران رم به تصویر میکشند.
فرارو- درست است که در سالهای اخیر، ساخت فیلمهای حماسی در سینما کمرنگ شده، با این حال فیلمسازانی مانند «ریدلی اسکات» به حفظ و زنده نگهداشتن این ژانر کمک کردهاند.
به گزارش فرارو، فیلمهای حماسی به طور ویژهای قدرت و عظمت لحظات تاریخی را به تصویر میکشند. در عین حال هر یک از این آثار داستانی جذاب را خلق میکنند، مانند «اسپارتاکوس» و «گلادیاتور» که داستان نبرد بردگان را در میدان مبارزه با امپراطوران رم به تصویر میکشند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین آثار ژانر حماسی تاریخ سینما خواهیم پرداخت.
فیلم سینمایی «قلمرو بهشت» (2005)
این فیلم در فرانسه و دوران جنگهای صلیبی روایت میشود. جایی که کاراکتر «بالین ابلین» برای دفاع از پادشاهی اورشلیم در برابر «صلاحالدین ایوبی» مبارزه میکند. «قلمرو بهشت» در دل یک داستان تاریخی روایتی پیچیده و جذاب از یک ملودرام انسانی ارائه میدهد.
فیلم سینمایی «آخرین امپراطور» (1987)
این فیلم بر اساس کتابی به همین نام روایتگر داستان زندگی شخصیتی به نام «پویی» است. او آخرین بازمانده خاندان «منچوری» است که در سه سالگی از مادرش جدا میشود و به عنوان امپراطور در شهر ممنوعه بر تخت مینشیند. «آخرین امپراطور»، اولین اثر شرق شناسانه «برتولوچی» محسوب میشود که در شهر ممنوعه چین فیلمبرداری شده است. این فیلم به طرز چشم گیری با طراحی صحنه و دکورهای باشکوه عظمت مقام امپراطوری و وقایع تاریخی را به تصویر میکشد. در عین حال با بررسی عمیق کاراکتر »پویی» تجربهای احساسی و تاثیرگذار را برای مخاطب رقم میزند.
فیلم سینمایی «آخرین دوئل» (2021)
این فیلم داستان واقعی دوئل میان دو شوالیه فرانسوی به نامهای «ژان دو» و «ژاک لو» است که بر اثر اتهامی ترسناک شکل میگیرد. «آخرین دوئل»، قصه را از سه زاویه مختلف روایت میکند و به مخاطب اجازه میدهد که کاراکترها را قضاوت کند و در مورد سرنوشت آنها احساس نگرانی کند. این فیلم در حالی که به درستی یک واقعه تاریخی را به تصویر میکشد با بررسی موضوعاتی چون عدالت و برابری در مبارزه به راحتی توانسته بیننده را با خود همراه کند.
فیلم سینمایی «شجاع دل» (1995)
این فیلم داستان داستان زندگی «ویلیام والاس»، قهرمان ملی اسکاتلند را روایت میکند. او کسی است که مردم ستمدیده کشورش را علیه حکومت استبدادی انگلستان رهبری میکند. «شجاع دل»، تصویری رمانتیک و سوپر قهرمانانه از «والاس» ارائه میدهد و انگیزههای او برای مبارزه را به گونهای نشان میدهد که به گفته مورخان برگرفته از تخیل است. این فیلم یکی از جذابترین آثار سینما در این ژانر است که برای «مل گیبسون» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به ارمغان آورد. همچنین «شجاع دل» به طرز ماهرانهای صحنههای نبرد و خشونت بیرحمانه کاراکترها در میدان جنگ را به تصویر میکشد و همین موضوع سبب شده تا این اثر با گذشت سالها همچنان در ذهن مخاطب ماندگار باشد.
فیلم سینمایی «گلادیاتور» (2000)
این فیلم اثری بود که «ریدلی اسکات» در ژانر حماسی ساخت و جان تازهای به این سبک داد. داستان درباره یک مردی به نام «ماکسیموس» است که بعد از خیانت امپراطور «کومودوس» به عنوان برده فروخته میشود و کم کم تبدیل به گلادیاتور میشود. او به مرور در نزد مردم به محبوبیتی میرسد که دوباره تبدیل به یک تهدید برای امپراطوری رم میشود. «گلادیاتور» از همان صحنه آغازین نبرد، حس ماجراجویی و هیجان را به مخاطب القا میکند. در عین حال در درون خود عناصری دارد که برای خلق یک حماسه تمام عیار موثر و کافی است، به همین دلیل بعد از گذشت بیست سال همچنان در نگاه مخاطب جذاب است.
فیلم سینمایی «اسپارتاکوس» (1960)
قبل از موفقیت «گلادیاتور» به کارگردانی «ریدلی اسکات» یک حماسه تاریخی دیگر با محوریت گلادیاتور وجود داشت که در دهه 1960 میلادی توسط «استنلی کوبریک» کارگردانی شده بود. فیلمی به نام «اسپارتاکوس» که کاراکتری به همین نام شورشی بزرگ علیه امپراطوری روم رهبری میکند. این فیلم از نظری بصری خیره کننده است و در میان بهترین آثار این ژانر نیز برجسته به نظر میرسد. با این حال آنچه «اسپارتاکوس» را برای مدت طولانی محبوب نگهداشته، داستانگویی عمیق درباره احساسات و عواطف انسانی است. این فیلم روایتگر شجاعت در برابر طبقه حاکم است، داستانی که در زمان برای مخاطب جذاب است. صحنه نمادین «من اسپارتاکوس هستم» نه تنها یکی از لحظات به یادماندنی تاریخ سینماست، بلکه نشان میهد یکی از دلایل ماندگاری فیلمها ریشه در پیام انسانی اثر دارد.
فیلم سینمایی «بنهور» (1959)
این فیلم یکی از بهترین آثار نمادین ژانر حماسی سینمای هالیوود است، اثری که الهام بخش بسیاری از آثار بعد از خود شد و نشان داد که چگونه میتوان روایتها و وقایع عظیم تاریخی را روی پرده سینما نشان داد. «یهودا بنهور» از دوست صمیمیاش خیانت میبیند و ماجرای از جایی آغاز میشود که او تصمیم به انتقام میگیرد. آن چیزی که «بنهور» را در حافظه ژانر حماسی جاودانه کرده است، سکانس مسابقه ارابه رانی آن است که با گذشت سالها هنوز یکی از نفسگیرترین لحظات اکشن تاریخ سینما محسوب میشود. در عین حال که مدت زمان فیلم بیش از سه ساعت است، اما در طول تماشای آن لحظهای کسالتبار وجود ندارد.
فیلم سینمایی «آخرین بازمانده موهیکانها» (1992)
این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته «جیمز فنیمور» است که به نبرد میان فرانسویان و سرخپوستان در آمریکا میپردازد. داستان درباره پسری سفیدپوست به نام «هاوک» است که توسط بازماندگان قبیله «موهیکانها» به فرزندی پذیرفته میشود. در جریان جنگهای سرخ پوستان و استعمارگران او و خانوادهاش مامور میشوند تا از یک سرهنگ انگلیسی و دو دخترش در برابر حملات محافظت کنند. در «آخرین بازمانده موهیکانها»، صحنههای نبرد نقطه قوت محسوب میشوند، به خصوص نبرد پایانی که تنش بالایی میان کاراکترها وجود دارد. همچنین ترکیب داستانی عاشقانه با ماجراهایی هیجان انگیز، این فیلم را به یک اثر حماسی متفاوت تبدیل کرده است.
فیلم سینمایی «هفت سامورایی» (1954)
این فیلم یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای حماسی اکشن در تاریخ سینماست که نشان داده اثری با کیفیت بالا میتواند فراتر از مرزهای فرهنگی حرکت کند و داستانی را نمایش دهد که برای همه افراد با هر زبانی قابل درک کردن باشد. داستان این اثر با طرحی ساده آغاز میشود. گروهی سامورایی دور هم جمع میشوند تا از روستا در برابر حملات راهزنها محافظت کنند. همین قصه ساده، اثری را شکل داده که با فیلمها بزرگ جهان قابل مقایسه است. روابط میان ساموراییها و روستائیان، طنز ظریف فیلم و مرگ غمانگیز شخصیتها، همگی در کنار هم داستانی جذاب را به وجود آورده که با گذشت دههها همچنان تاثیرگذار و تماشایی است.
فیلم سینمایی «لورنس عربستان» (1962)
این فیلم درباره افسر ارشد ارتش بریتانیا «لورنس» است که قبایل عرب را متحد میکنند تا در جنگ جهانی اول مقابل عثمانی مبارزه کنند. او شخصیتی چند لایه دارد و در عین حال که هوش بالایی دارد پر از ویژگیهای متضادی است که تماشای داستان را برای مخاطب جذاب میکند. در واقع با اینکه دیگر اثری، مانند «لورنس عربستان» ساخته نمیشود اما این فیلم نوعی معیار و الگو برای ساخت آثار حماسی و ماجراجویانه است.