بررسی شرایط فروش بیجینگ U۵ پلاس؛ هشت نکته اقتصادی که نباید مخفی بماند

بخشنامه فروش بیجینگ U۵ پلاس را تحلیل کردهایم تا هیچچیز درباره قیمت تمامشده، سود مشارکت و هزینههای جانبی از دید خریداران مخفی نماند
فرارو - ثبتنام بیجینگ U5 پلاس از روز چهارشنبه 29 مرداد 1404 توسط شرکت دیار خودرو آغاز شده است. این خودرو بهعنوان یک سدان چینی وارداتی، در نگاه اول گزینهای وسوسهکننده به حساب میآید اما نمیتوان بخشنامه فروش پرجزییات آن را نادیده گرفت.
به گزارش فرارو؛ قیمت U5 پلاس به شکل قطعی یک میلیارد و 395 میلیون تومان تعیین شده است که مشتری باید موقع ثبتنام 795 میلیون تومان بپردازد و 600 میلیون تومان باقیمانده را تا 60 روز کاری، یعنی موعد تحویل آماده کند. سود مشارکت، سود تاخیر و سود انصراف احتمالی جداگانه محاسبه میشوند و در پایان، هزینههای شمارهگذاری، مالیات و بیمه شخص ثالث هم برعهده خریدار است. پیچیده شد نه؟ بیایید جنبههای اقتصادی ماجرا را بررسی کنیم.
قیمت تمامشده بیجینگ U5 پلاس چقدر است؟
قیمت U5 پلاس در نمایندگی یک میلیارد و 395 میلیون تومان اعلام شده اما با توجه به شرایط فروش، دو عامل سود مشارکت و هزینههای جانبی در محاسبات نهایی تاثیر میگذارد.
محاسبه سود مشارکت به نفع مشتری
برای پیشپرداخت 795 میلیون تومانی، سود مشارکت سالانه 12 درصد در نظر گرفتهاند. با فرض تحویل سر وقت (60 روز کاری)، مبلغ این سود به حدود 15 میلیون و 900 هزار تومان میرسد. این مبلغ از پرداختی نهایی کسر خواهد شد و قیمت خودرو را به یک میلیارد و 379 میلیون و 100 هزار تومان کاهش میدهد.
هزینههای جانبی که نباید فراموش شوند
بخشنامه به صراحت اعلام میکند «کلیه هزینههای عوارض، بیمه شخص ثالث، شمارهگذاری و... جداگانه دریافت میشود». قیمت بیمه شخص ثالث برای یک خودروی چهار سیلندر با توجه به تعرفههای سال 1404، حدود هشت میلیون تومان است و سایر هزینههای شمارهگذاری، مالیات و عوارض نیز میتواند بین 20 تا 25 میلیون تومان متغیر باشد.
قیمت بیجینگ U5 پلاس با احتساب این موارد، به حدود یک میلیارد و 408 میلیون تومان تا یک میلیارد و 440 میلیون تومان میرسد.
سود مشارکت 12 درصدی چقدر از قیمت U5 پلاس کم میکند؟
سود مشارکت 12 درصدی سالانه، برای 60 روز کاری باعث میشود مبلغی حدود 15 میلیون و 900 هزار تومان از هزینه نهایی کسر شود. این موضوع امتیاز مثبت کوچکی خواهد بود اما در مقابل قیمت کل خودرو که یک میلیارد و 395 میلیارد تومان است، تقریبا به معنای 1.1 درصد تخفیف خواهد بود.
سود مشارکت در واقع جبرانکننده بخشی از افت ارزش پول مشتری است که طی دو ماه 795 میلیون تومان را در اختیار شرکت قرار میدهد.
در صورت انصراف از خرید U5 پلاس چقدر پس میگیرید؟
فرض کنید پس از 60 روز و زمان صدور دعوتنامه، شما توانایی پرداخت 600 میلیون تومان دوم را ندارید و تصمیم میگیرید انصراف بدهید. در این حالت، شرکت سود مشارکت 12 درصدی را برای مشتری محاسبه و جریمه انصراف 9 درصدی را از آن کسر میکند.
سود مشارکت در این حالت برای 60 روز، به 15 میلیون و 900 هزار تومان و جریمه انصراف به 11 میلیون و 925 هزار تومان میرسد. مابهالتفاوت این دو مبلغ، سه میلیون و 975 هزار تومان میشود و 798 میلیون و 975 هزار تومان به حساب مشتری برمیگردد.
جریمه تأخیر در تحویل بیجینگ U5 پلاس چقدر است؟
یکی از نقاط قوت بخشنامه فروش بیجینگ U5 پلاس، جریمه تاخیر 24 درصدی (سالانه) است. این رقم میتواند اهرم فشار مناسبی برای تحویل به موقع خودرو باشد. در صورتی که دیار خودرو در تحویل تاخیر کند، به ازای هر 30 روز، موظف است مبلغی معادل 15 میلیون و 900 هزار تومان (بر اساس مبلغ پیشپرداخت 795 میلیونی) در قالب جریمه به مشتری بدهد.
U5 پلاس از نظر فنی تفاوت چشمگیری با رقبای داخلی ندارد اما برگ برندهاش سطح امکانات رفاهی و ایمنی بالاتر است
مقایسه با رقبا؛ بیجینگ U5 پلاس کجای بازار ایستاده؟
بیجینگ U5 پلاس، با قیمت نهایی بیش از 1.4 میلیارد تومان عرضه میشود و از نظر اقتصادی رقبای زیر را پیشرو دارد.
- تارا اتوماتیک V4: این سدان ایرانخودرو در بازار آزاد حدود یک میلیارد و 160 میلیون تومان قیمت دارد.
- دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال): پرچمدار خانواده دنا با قیمتی نزدیک به یک میلیارد و 180 میلیون تومان در بازار معامله میشود.
- شاهین پلاس اتوماتیک: نسخه فول آپشن و جدید سدان سایپا با قیمت یک میلیارد و 219 میلیون تومان یکی از گزینههاست.
- خودروهای وارداتی کارکرده: در این بازه قیمت، گزینههایی مانند هیوندای اکسنت یا کیا سراتو مدل پایین در دسترس هستند.
بیشتر بدانید | تحلیل این بخش نشان میدهد قیمت بیجینگ U5 پلاس به شکل قابل توجهی بالاتر از رقبای داخلی خود در بازار آزاد است و این امر، تصمیمگیری برای خرید را سخت میکند
مقایسه مشخصات فنی U5 پلاس با رقبا
بیجینگ U5 پلاس، به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که میتواند حدود 112 اسب بخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس اتوماتیکCVT دارد و در رده سدانهای اقتصادی شهری قرار میگیرد. با توجه به این مسئله خودروهای زیر از نظر فنی رقیبش هستند.
- تارا اتوماتیک: با موتور TU5P که 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتنمتر گشتاور دارد، مشخصات فنی مشابهU5 پلاس ارائه میدهد.
- شاهین اتوماتیک: با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ، 110 اسب بخار قدرت اما گشتاور بالاتر 178 نیوتنمتر را در اختیار راننده قرار میدهد که در شتابگیری اولیه برتری ایجاد خواهد کرد.
- جک J4: با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی و 103 اسب بخار، یکی دیگر از رقبای بیچینگ U5 پلاس در این سگمنت محسوب میشود.
بیشتر بدانید | U5 پلاس از نظر فنی تفاوت چشمگیری با رقبای داخلی ندارد و برگ برنده اصلیاش سطح امکانات رفاهی و ایمنی بالاتر است
با پول پیشپرداخت بیجینگ U5 پلاس چه خودروهایی میتوان خرید؟
برای ثبتنام این خودرو باید 795 میلیون تومان پیشپرداخت بدهید. با این مبلغ امکان خرید چند خودرو صفر و کارکرده دیگر وجود دارد.
- خودروهای صفر کیلومتر داخلی: خرید خودروهایی مانند پژو 207 اتوماتیک، دنا پلاس دندهای، پژو پارس یا حتی شاهین G (دندهای) به صورت نقدی و تحویل فوری امکانپذیر است.
- خودروهای مونتاژی: میتوان به عنوان پیشپرداخت برای خرید اقساطی خودروهایی مانند X22 پرو یا جک J4 از آن استفاده کرد. خرید KMC J7 و چری آریزو 6 هم قابل بررسی است.
- خودروهای کارکرده: بازار دست دوم گزینههای وسوسهانگیزی را پیش روی شما قرار میدهد؛ از جمله چری آریزو 5 توربو، برلیانس H330 یا حتی خودروهای کرهای و ژاپنی مدل پایینتر که از نظر کیفیت ساخت در سطح بالاتری قرار دارند.
آیا خرید حواله U5 پلاس از بازار سیاه منطقی است؟
ثبتنام بیجینگ U5 پلاس هنوز در جریان است اما همزمان شاهد شکلگیری بازار سیاه برای حواله این خودرو هستیم. آگهیهایی با قیمت یک میلیارد و 540 میلیون تا یک میلیارد و 590 میلیون تومان برای فروش حواله این خودرو منتشر شده است. این به چه معناست؟
تحلیل قیمت حواله
آگهیها نشان میدهند فروشندگان حواله، قیمت تمام شده خودرو را در چه بازهای پیشبینی کردهاند. سوای این مسئله اگر فردی حواله را به قیمت 1.54 میلیارد تومان خریداری کند، باید 600 میلیون تومان دیگر برای شرکت واریز کند. در این صورت، قیمت U5 پلاس به 2.14 میلیارد تومان میرسد.
ثبتنامکننده اصلی نیز با سرمایهگذاری 795 میلیون تومانی، تنها در دو ماه معادل 745 میلیون تومان سود به جیب میزند.
آیا خرید حواله منطقی است؟
اختلاف قیمت کارخانه و بازار معمولا از وجود تقاضای بالا و جذابیت خودرو برای دلالان خبر میدهد اما نه در شرایطی که ثبتنام U5 پلاس هنوز جریان دارد. برای خریدار نهایی، این معامله به معنای پرداخت یک هزینه اضافی 740 میلیون تومانی نسبت به قیمت کارخانه است. در این مورد خاص که هنوز شرایط بازار آزاد و سطح استقبال مشخص نیست، خرید حواله به هیچ وجه منطقی به نظر نمیرسد.