نگاهی به فیلم سینمایی «بالاترین و پایینترین» (Highest ۲ Lowest)؛ روایتی از ترکیب جنایت و هنر

«اسپایک لی» در اقتباسی از فیلم ژاپنی «بهشت و دوزخ» جدیدترین و یکی از بهترین آثار خود در چند سال اخیر را ساخته است. اساسا بازسازی یا اقتباس از فیلمهای قدیمی محبوب ریسک بالایی دارد. با توجه به کیفیت بالای فیلم «بهشت و دوزخ» کمتر کسی انتظار داشت تا «بالاترین و پایینترین» بتواند در این اقتباس موفق باشد.
فرارو- فیلم سینمایی «بالاترین و پایینترین»، اولین بار در جشنواره کن 2025 به نمایش درآمد. در عین حال نمایش عمومی از 22 آگوست (31 مرداد) در سینماهای جهان آغاز شده است.
به گزارش فرارو، «اسپایک لی» در اقتباسی از فیلم ژاپنی «بهشت و دوزخ» جدیدترین و یکی از بهترین آثار خود در چند سال اخیر را ساخته است. اساسا بازسازی یا اقتباس از فیلمهای قدیمی محبوب ریسک بالایی دارد. با توجه به کیفیت بالای فیلم «بهشت و دوزخ» کمتر کسی انتظار داشت تا «بالاترین و پایینترین» بتواند در این اقتباس موفق باشد.
این فیلم نوعی تریلر جنایی پر زرق و برق است و زمانی که انتظارش را ندارید شما را غافلگیر میکند. در بخش زیادی از داستان، فیلم فراتر از انتظار ظاهر میشود و در دقایق پایانی دنیای جدیدی را به تماشاگر نشان میدهد که در نسخه ژاپنی فیلم هیچ معادلی ندارد. در واقع کارگردان در حالی که به اثر اقتباسی وفادار است در دقایقی از آن فاصله میگیرد و «بالاترین و پایینترین»، تبدیل به اثر مستقل میشود.
داستان آدمربایی و معنای هنر در جهان امروزی
«دیوید کینگ»، ستاره موسیقی و کارگردان هنری با بازی «دنزل واشنگتن» در پنتهاوسش در بروکلین به شهر نگاه میکند. او از آن آدمهایی است که ترجیح میدهد خودش بر همه چیز نظارت داشته باشد، به همین دلیل مدیریت کسب و کارش را بین خانواده تقسیم کرده است. ماجرا از جایی آغاز میشود که یک آدم ربا به جای دزدیدن پسر «دیوید»، فرزند راننده شخصیاش «کایل» را میدزدد. آدم ربا با تهدید کردن این ستاره موسیقی درخواست مبلغ 17 میلیون فرانک سوئیس میکند، اما نمیداند پسری که دزدیده، فرزند «دیوید» نیست. با این حال او باید تصمیم بگیرد که آیا باید این پول را بپردازد یا نه؟ در ظاهر پرداخت باج به بهای از دست رفتن برنامههای بزرگش در تجارت و صنعت موسیقی تمام میشود، به همین دلیل است که دچار تردید و نگرانی میشود.
در حالی که فیلم «بهشت و دوزخ» عمدتا به مسئله طبقات اجتماعی پرداخته بود، «بالاترین و پایینترین» این پرسش را مطرح میکند که آینده هنر به کجا خواهد رسید و اساسا معنای دستاورد هنری چیست؟ فیلمنامه، میزانسن و قاب بندیها یک ادای دین به کارگردان ژاپنی «کوروساوا» است. با این حال فیلم بازتابی از دغدغههای «اسپایک لی» است. چگونه یک هنرمند در چشمانداز امروزی هنر، زمانی که همه چیز با پول سنجیده میشود میتواند خلاقیت خود را حفظ کند؟ وقتی که «کینگ» از نگرانیهایش درباره قدرت هوش مصنوعی، فضای مجازی و اهمیت دیده شدن صحبت میکند، به نظر میرسد کلمات بازتابی مستقیم از تفکر کارگردان است. فیلم در عین حال به فضای مجازی و رسانههای زرد میتازد و آنها را یکی از دلایل اصلی از بین رفتن هنر معرفی میکند.