چهار خودرویی که ایرانخودرو را زمین زد

چهار خودرو وارداتی ایرانخودرو آنطور که باید نتوانستند در بازار داخلی بدرخشند و مورد استقبال قرار نگرفتند
ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در ایران و با داشتن شبکه خدمات گسترده، همیشه یک مزیت رقابتی نسبت به واردکنندگان دیگر داشته است. اما بررسی فهرست محصولاتی که این شرکت به ایران وارد کرده و میزان موفقیت آنها نشان میدهد ایرانخودرو، با وجود تمام ظرفیتها و امکاناتش، یکی از ضعیفترین واردکنندگان خودرو در کشور بوده است.
به گزارش اکو ایران، در ادامه به معرفی خودروهایی میپردازیم که ورودشان به ایران شکست بزرگی برای ایرانخودرو رقم زد.
1. دانگفنگ شاین مکس (Shine Max)
قیمت(بنزینی): یک میلیارد و 900میلیون تومان
جدیدترین عضو لیست بازندهها یک سدان متوسط از کمپانی دانگفنگ چین است. در شرایطی که بازار جهانی به سمت کراساوورها رفته، انتخاب یک سدان با طراحی محافظهکارانه تصمیمی عجیب از سوی ایرانخودرو بود.
مشخصات فنی و امکانات(نسخه بنزینی):
موتور 1.5 لیتری توربو شارژ / 197 اسب بخار / 300 نیوتنمتر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اتومات
شتاب حدود 9 ثانیه / مصرف ترکیبی 7 لیتر
امکانات: نمایشگر بزرگ لمسی، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما، ایربگهای جانبی
2. سوزوکی کیزاشی (Kizashi)
قیمت (2012): از 900 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان
بسیاری حتی نام این خودرو را نشنیدند، اما با توجه به اعتبار برند سوزوکی و پشتوانه ایرانخودرو، کیزاشی میتوانست جایگاهی در بازار ایران داشته باشد. عرضه محدود، قیمتگذاری غیرمنطقی و خدمات پس از فروش ضعیف باعث شد مالکان این خودرو حسرت خرید برندهای کرهای و ژاپنی دیگر را بخورند.
مشخصات فنی و امکانات:
موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی / 185 اسب بخار / 230 نیوتنمتر
گیربکس CVT یا 6 سرعته دستی
شتاب 8.5 ثانیه / مصرف ترکیبی 8 لیتر
امکانات: سیستم AWD (چهارچرخ متحرک)، صندلیهای برقی، کیلس استارت، 6 ایربگ، کنترل پایداری ESP
3. پژو 407
قیمت(2009): از 700 میلیون تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان
در حالی که نسلهای قبلی پژو در ایران محبوبیت بالایی داشتند، ایرانخودرو تصمیم گرفت 407 را وارد کند. اما در بازاری که سدانهای کرهای و ژاپنی مثل تویوتا کمری، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا حکمرانی میکردند، پژو 407 هیچ شانسی برای رقابت نداشت.
مشخصات فنی و امکانات:
موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی / 143 اسب بخار / 200 نیوتنمتر
گیربکس 4 سرعته اتومات
شتاب حدود 11 ثانیه / مصرف ترکیبی 9 لیتر
امکانات: سانروف، کروز کنترل، ترمز ABS+EBD، تهویه اتومات دوگانه، صندلی برقی راننده
4. پژو 301
قیمت(2016): از یک میلیارد تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان
محصولی که برای بازارهای در حال توسعه طراحی شده بود و قرار بود یک گزینه اقتصادی باشد. اما قیمتگذاری بالا در ایران و شروع تحریمها باعث شد تا پروژه مونتاژ آن شکست بخورد. با این حال، پژو 301 غیرمستقیم به ایرانخودرو کمک کرد، چراکه تارا بر اساس همین پلتفرم ساخته شد.
مشخصات فنی و امکانات:
موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی / 115 اسب بخار / 150 نیوتنمتر
گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتومات
شتاب حدود 12 ثانیه / مصرف ترکیبی 6.5 لیتر
مکانات: سیستم مولتیمدیا لمسی، کنترل پایداری (در برخی نسخهها)، ایربگ جلو و جانبی، تهویه اتومات، سنسور عقب
البته باید اشاره کرد که محصولاتی مانند پژو 2008، سوزوکی گرند ویتارا، پژو 206 و 405 جزو نمونههای موفق ایرانخودرو بودهاند. اما نکته مهم این است که به جز پژو 2008، سایر خودروها زمانی به موفقیت رسیدند که وارد فاز مونتاژ گسترده یا داخلیسازی شدند؛ نه بهعنوان وارداتی خالص.