ترنج موبایل
کد خبر: ۹۰۲۷۱۸

سایپا رقیب ام‌وی‌ام X۵۵ را معرفی کرد

سایپا رقیب ام‌وی‌ام X۵۵ را معرفی کرد

سیتروئن C۳-XR جدیدترین محصول مونتاژی سایپا است که پیش‌بینی می‌شود طرح فروش این خودرو در اواخر شهریور ماه آغاز شود

تبلیغات
تبلیغات

 سیتروئن C۳ XR از سال ۲۰۱۴ در بازارهای جهانی مانند چین و آمریکای لاتین عرضه شد و در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ فیس‌لیفت‌های قابل توجهی را تجربه کرد، از جمله به‌روزرسانی‌های ظاهری و فنی برای بهبود کارایی و کاهش آلایندگی. ورود این خودرو به ایران پس از تأخیرهای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و مسائل زنجیره تأمین، در اردیبهشت ۱۴۰۴ (می ۲۰۲۵) به صورت رسمی معرفی شد و با آغاز طرح فروش در روزهای آینده، به زودی شاهد تردد این خودرو در خیابان‌ها خواهیم بود.

به گزارش پرشین خودرو؛ سیتروئن C۳ XR با تمرکز بر اقتصادی بودن، هندلینگ و پایداری مناسب و امکانات مدرن، به عنوان گزینه‌ای رقابتی در برابر کراس‌اوورهای چینی مانند ام‌وی‌ام X۵۵ یا فردا T۵، برای خریدارانی که به دنبال ترکیبی از کیفیت اروپایی و هزینه نگهداری پایین هستند، جذابیت ویژه‌ای دارد. این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۶ سازگار است و در سه تیپ مختلف (وی۱، وی۲ و وی۳) از سوی سایپا عرضه می‌شود تا نیازهای متنوع بازار را پوشش دهد.

سیتروئن C۳-XR

بررسی طراحی سیتروئن C۳-XR

از منظر طراحی، سیتروئن C۳ XR با رویکردی مینیمالیستی و کاربردی، ظاهری پویا و مدرن را به نمایش می‌گذارد که الهام‌گرفته از زبان طراحی Airbump سیتروئن است، هرچند در نسخه XR، این عناصر با لمس‌های کراس‌اوور مانند رکاب‌های پلاستیکی مشکی و ارتفاع از زمین ۱۶۰ میلی‌متری تعدیل شده تا حس استحکام و عبور از موانع شهری را القا کند.

ابعاد کلی خودرو شامل طول ۴۲۸۸ میلی‌متر، عرض ۱۷۵۰ میلی‌متر (بدون آینه‌های جانبی) و ارتفاع ۱۵۷۰ میلی‌متر است که با فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی‌متر، فضای جاداری برای چهار سرنشین بزرگسال فراهم می‌آورد و شعاع گردش ۱۰.۶ متری، مانورپذیری عالی در ترافیک‌های شهری ایران را تضمین می‌کند.

نمای جلویی با جلوپنجره باریک کرومی دوتکه، چراغ‌های LED باریک با دی‌لایت‌های عمودی LED و مه‌شکن‌های LED، ظاهری تهاجمی و بروز ایجاد کرده، در حالی که سپرهای پلاستیکی مشکی با ورودی هوای بزرگ، جریان آیرودینامیک را بهبود می‌بخشد (ضریب درگ سیتروئن C۳-XR در منابع خارجی حدود ۰.۳۲ اعلام شده است).

در نمای جانبی، خطوط شانه‌ای برجسته و عضلانی از گلگیرها تا درهای عقب کشیده شده، همراه با رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی دورنگ با لاستیک‌های ۲۰۵/۶۰ R۱۶، تعادل بصری بین جمع‌وجور بودن و استحکام را برقرار می‌کند؛ هرچند برخی منتقدان، طراحی عقب با چراغ‌های دوتکه LED و اسپویلر کوچک را نسبتاً محافظه‌کارانه و فاقد نوآوری‌های اخیر سیتروئن توصیف می‌کنند.

سیتروئن C۳-XR

داخل کابین، داشبورد افقی با مواد پلاستیکی نرم و بافت‌دار (soft-touch) در بخش‌های بالایی، ارگونومی بالایی ارائه می‌دهد؛ فرمان D-cut چرمی با دکمه‌های چندمنظوره، صفحه آمپر دیجیتال ۷ اینچی با گرافیک‌های قابل تنظیم، و نمایشگر مرکزی ۹ اینچی لمسی، فضایی مدرن و کاربرپسند ایجاد کرده است.

صندلی‌های جلو با تنظیم برقی ۶ جهته برای راننده و تودوزی ترکیبی چرم مصنوعی و پارچه با دوخت‌های آبی‌رنگ، راحتی طولانی‌مدت را تضمین می‌کنند، در حالی که صندلی‌های عقب تاشوی ۶۰:۴۰ با حجم صندوق ۴۲۰ لیتر (قابل افزایش به ۹۲۰ لیتر)، کاربردی بودن را برای خانواده‌ها افزایش می‌دهد. نورپردازی محیطی LED در کنسول و درها، حس لوکس فرانسوی را تکمیل می‌کند.

مشخصات فنی سیتروئن C۳-XR

مشخصات فنی سیتروئن C۳ XR بر پایه پیشرانه PureTech ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژر (EB۲DT) بنا شده که با سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)، ۱۱۶ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور در محدوده ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند؛ این پیشرانه که از فناوری‌های پیشرفته مانند زنجیر تایم دوگانه و سیستم خنک‌کننده پیشرفته بهره می‌برد، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در حدود ۱۱.۸ ثانیه (در تست‌های اولیه) و حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌آورد.

سیتروئن C۳-XR

نیروی محرکه توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک (DCT۶) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که با حالت‌های رانندگی Eco (برای صرفه‌جویی سوخت)، Sport (برای پاسخگویی سریع‌تر) و Standard (تعادل کلی)، انعطاف‌پذیری بالایی ارائه می‌دهد؛ این گیربکس با نسبت دنده‌های بهینه‌شده، تعویض‌های نرم و بدون لگ را تضمین می‌کند.

مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (شهری ۶.۵، بزرگراهی ۴.۸) است که با باک ۵۳ لیتری، برد تقریبی ۹۵۰ کیلومتری را ممکن می‌سازد. سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون با فنرهای کوئل و کمک‌فنرهای هیدرولیک در جلو، و نیمه‌مستقل میله پیچشی با بازوهای مورب در عقب، تعادلی بین نرمی سواری (با تمرکز بر جذب ناهمواری‌های جاده‌های ایران) و پایداری در پیچ‌ها ایجاد کرده؛ همچنین، سیستم فرمان برقی با نسبت دنده متغیر (EPS)، دقت هدایت را افزایش می‌دهد.

ترمزها دیسکی خنک‌شونده در جلو و دیسکی جامد در عقب با سیستم‌های ABS (ضدقفل)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و BA (کمک ترمز اضطراری) مجهز شده، و وزن خالص ۱۲۲۰ کیلوگرمی خودرو (با توزیع وزن ۶۰:۴۰ جلو به عقب)، هندلینگ چابکی را در محیط‌های شهری فراهم می‌کند. این ترکیب فنی، با تمرکز بر کارایی و دوام، C۳ XR را به گزینه‌ای مناسب برای رانندگی روزمره تبدیل کرده، هرچند صدای موتور سه سیلندر در دورهای بالا ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

امکانات ایمنی و رفاهی سیتروئن C۳-XR

امکانات رفاهی و ایمنی سیتروئن C۳ XR در سطح مناسبی برای کلاس ساب‌کامپکت قرار دارد. سیتروئن سی تری ایکس آر قرار است در سه تیپ راهی بازار خودرو شود. ۲ کیسه هوای جلو، دو کیسه هوای جانبی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، صفحه نمایش ۹ اینچ لمسی مرکزی، کلاستر دیجیتال، روکش چرم و پارچه صندلی ها، رینگ ۱۶ اینچی و فرمان کمکی برقی از جمله امکانات مشترک در هر ۳ تیپ سیتروئن است.

همچنین تیپ V۱ این خودرو به امکانات دیگری نظیر هشدار کمربند ایمنی(SBR)، کمکی تعویض دنده، کروز کنترل، سنسور نور و باران مجهز است.

نسخه تیپ V۲  خودرو سیتروئن به امکاناتی نظیر کیسه هوای پرده ای، صندلی برقی، چراغ بدرقه، شیشه های دودی بخش عقب، گرم کن صندلی جلو، آینه های تاشو برقی، آینه الکتروکرومیک، شارژر سرنشینان عقب مجهز خواهد بود. در فول‌ترین تیپ نیز ورود و استارت بدونه کلید، سانروف و فرمان دی کات نیز به امکانات خودرو افزوده می‌شود.

سیتروئن C۳-XR

آیا سیتروئن C۳-XR ارزش خرید دارد؟

با در نظر گرفتن سطح بالای داخلی‌سازی (حدود ۴۰-۵۰ درصد در مراحل اولیه مونتاژ سایپا، با هدف افزایش به ۷۰ درصد در آینده)، که هزینه‌های تولید و واردات قطعات را به طور قابل توجهی کاهش داده، برند معتبر سیتروئن با بیش از یک قرن سابقه در نوآوری‌های خودرویی، قیمت کارخانه‌ای اقتصادی زیر ۱.۶ میلیارد تومان (بسته به تیپ، در تابستان ۱۴۰۴)، و شبکه گسترده خدمات پس از فروش سایپا با بیش از ۵۰۰ نمایندگی در سراسر ایران (شامل تأمین قطعات اورجینال و گارانتی ۵ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتر)، سیتروئن C۳ XR به عنوان یک خرید مناسب و گزینه اقتصادی در میان رقبایی مانند پژو ۲۰۰۸ مونتاژی قدیمی یا کراس‌اوورهای چینی پیش روی خریداران قرار دارد.

این خودرو نه تنها با ترکیب کیفیت ساخت فرانسوی و صرفه‌جویی سوخت، هزینه‌های نگهداری پایین (حدود ۲۰ درصد کمتر از رقبا) را وعده می‌دهد، بلکه با تمرکز بر دوام در شرایط جاده‌ای متنوع ایران، برای خانواده‌های شهری و جوانان علاقه‌مند به رانندگی پویا، انتخابی هوشمندانه و آینده‌دار به شمار می‌رود.

براساس اخبار بدست آمده، طرح فروش سیتروئن ایکس آر در اواخر شهریورماه ۱۴۰۴ آغاز می‌شود.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات