تویوتا bZ؛ رونمایی از جایگزین bZ۴X با طراحی جذاب و قدرت بیشتر

تویوتا اخیراً از نسل جدید تویوتا BZ رونمایی کرده است که جایگزین تویوتا BZ۴X خواهد بود
تویوتا bZ مدل ۲۰۲۶ تازهترین شاسیبلند برقی ژاپنی آمده است تا جای نسل قبلی خود یعنی bZ4X را پر کند و تجربهای متفاوت و بهروز از خودروهای برقی به بازار ارائه دهد.
به گزارش آخرین خودرو، اگرچه bZ4X با ظاهر مدرن و امکانات اولیهاش در زمان خود توجه بسیاری از علاقهمندان خودروهای برقی را جلب کرده بود اما محدودیتهایی مانند برد حرکتی نهچندان بالا، توان متوسط موتور و شارژرهای محدود باعث شده بود که این خودرو در مقایسه با رقبای جهانی چندان رقابتی نباشد.
نسل جدید تویوتا bZ نهتنها ظاهر جذابتر و طراحی داخلی بهینهتری دارد بلکه تویوتا در این نسخه تلاش کرده است با بهبود برد حرکتی، افزایش قدرت موتور و ارائه گزینههای شارژ متنوعتر، فاصله خود را با رقبا کاهش دهد. برای بازار ایران، جایی که دسترسی به زیرساختهای شارژ برقی هنوز کامل نیست و قیمت خودروهای وارداتی نقش مهمی در تصمیم خرید دارد، bZ ۲۰۲۶ با افزایش محدوده پیمایش و امکانات کاربردی، یک گزینه قابل توجه به شمار میآید.
همچنین تویوتا با حفظ کیفیت ساخت ژاپنی و افزایش قابلیتهای سفارشیسازی سعی کرده است تجربه رانندگی با خودروی برقی را نه تنها لوکس و راحت بلکه مطمئن و کارآمد هم کند. این خودرو با تمرکز بر نسل جدید فناوری باتری و موتورهای برقی کارآمد، سعی دارد هم خریداران تازهوارد به دنیای خودروهای برقی و هم کسانی که تجربه bZ4X را داشتهاند راضی نگه دارد.
در ادامه به بررسی دقیق ویژگیها، تیپها و مقایسه تویوتا bZ ۲۰۲۶ با رقبا و نسل قبلی خود خواهیم پرداخت تا مشخص شود آیا این خودرو واقعاً میتواند در بازار ایران و میان خودروهای برقی وارداتی جایگاه ویژهای پیدا کند یا خیر.
روند رایج این روزهای صنعت خودرو معمولاً بهصورت «بیشتر با همان قیمت» یا در برخی موارد «بیشتر با قیمت بیشتر» است اما تویوتا bZ مدل ۲۰۲۶ خلاف این جریان حرکت میکند؛ درست همانطور که دو حرف آخر نام قبلی خود را هم کنار گذاشته است. بله، شاسیبلندی که پیشتر با نام bZ4X شناخته میشد قرار است سفر جدید و مختصرتر خود را با قیمتی بیش از ۲۰۰۰ دلار ارزانتر آغاز کند. فراموش نکنید که bZ مدل ۲۰۲۶ علاوه بر این کاهش قیمت، از شارژ بهتر و برد حرکتی بیشتری نسبت به bZ4X مدل ۲۰۲۵ نیز بهرهمند است.
چقدر ارزانتر؟
تویوتا bZ مدل ۲۰۲۶ با تیپ پایه XLE معرفی میشود. این نسخه دیفرانسیل جلو با یک موتور برقی، قیمت پایهای معادل ۳۶,۳۵۰ دلار دارد که آن را ۲,۱۱۵ دلار ارزانتر از ارزانترین نسخه bZ4X میسازد. البته این کاهش قیمت بهایی دارد؛ چراکه نسخه XLE اکنون از باتری کوچکتر ۵۷.۷ کیلوواتساعتی بهره میبرد که طبق اعلام تویوتا برای ۳۷۸ کیلومتر برد حرکتی مناسب است. کاهشی قابل توجه نسبت به برد ۴۰۳ کیلومتری نسخه تکموتوره XLE سال گذشته. همچنین توان خروجی این مدل به ۱۶۸ اسببخار کاهش یافته است در حالی که نسخه پایه bZ4X سال گذشته ۲۰۱ اسببخار قدرت داشت.
خریداران میتوانند با پرداخت ۳,۰۰۰ دلار بیشتر، خرید خود را به تیپ XLE Plus ارتقا دهند که شامل باتری بزرگتر ۷۴.۷ کیلوواتساعتی است. این باتری در ترکیب با سیستم تکموتوره دیفرانسیل جلو، توانایی پیمایش تا ۵۰۵ کیلومتر و قدرت ۲۲۱ اسببخار را فراهم میکند. بهبودی قابل توجه که هم برد حرکتی بیشتری ارائه میدهد و هم قدرت بالاتری نسبت به هر نسخهای از bZ4X مدل ۲۰۲۵ (که در حالت دیفرانسیل جلو تنها ۲۰۱ اسببخار داشت).
خبر بهتر این است که bZ XLE Plus با دیفرانسیل جلو تنها ۸۵۵ دلار گرانتر از نسخه XLE سال گذشته با برد ۴۰۵ کیلومتر است؛ معاملهای منطقی برای دستیابی به برد بسیار بیشتر و شارژ بهبودیافته در طیف وسیعتری از شرایط آبوهوایی. (پیشتر، شارژ bZ4X در هوای سرد دچار افت عملکرد میشد، مشکلی که تویوتا در bZ جدید برای رفع آن تلاش کرده است). فراتر از این تیپها، نسخه XLE AWD قرار دارد که باتری ۷۴.۷ کیلوواتساعتی را با دو موتور برقی ترکیب میکند تا سامانه چهارچرخ محرک را فراهم کرده و قدرت را از ۲۱۴ اسببخار به ۳۳۸ اسببخار افزایش دهد. برد حرکتی نیز از ۳۶۶ کیلومتر به ۴۶۳ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است.
مرحله بعد، تیپ bZ Limited است که طبق اعلام، در نسخه دیفرانسیل جلو بردی برابر ۴۸۰ کیلومتر و در نسخه دو موتوره چهارچرخ محرک ۴۴۷ کیلومتر ارائه میدهد. هر دو بهبود قابل توجه نسبت به bZ4X Limited مدل ۲۰۲۵ که تنها برد ۳۸۰ کیلومتر (دیفرانسیل جلو) و ۳۵۷ کیلومتر (چهارچرخ محرک) داشت.
البته قیمت این تیپهای بالاتر نسبت به bZ4X افزایش یافته است: نسخه XLE AWD حدود ۸۰۵ دلار گرانتر از قبل شده، Limited AWD با افزایش ۱,۴۷۵ دلاری همراه است و بیشترین افزایش مربوط به نسخه Limited FWD است که ۱,۵۵۵ دلار نسبت به bZ4X Limited مدل ۲۰۲۵ گرانتر شده است.
بهبودهای اعلامشده در زمینهی بُرد حرکتی به رفع ضعف بُرد نسبتاً متوسط bZ4X کمک میکنند. در نخستین آزمایش عملی با تویوتا bZ Limited AWD مدل ۲۰۲۶، (رانندگی با سرعت ثابت حدود ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت تا زمانی که باتری تنها ۵ درصد شارژ باقیمانده را نشان دهد) بررسی شد و این خودرو توانست به بُرد ۳۵۷ کیلومتر برسد. بُرد اعلامشده برای این مدل ۴۴۷ کیلومتر است، اما حتی در شرایط واقعی هم توانست با بُرد ادعایی مدل قدیمی bZ4X مطابقت داشته باشد که خود یک پیشرفت به حساب میآید. البته باید انتظار داشت که بُرد واقعی کمی کمتر از برد اعلامی باشد. این مورد حتی در مدلهای با باتری کوچکتر رخ می دهد؛ اما این اختلاف معمولاً آنقدر زیاد نیست چون باتری کوچکتر و موتور تکی به معنای وزن کمتر خودرو است.
خبر خوب این است که کل خانوادهی bZ حالا از درگاه شارژ NACS (تسلا) استفاده میکند که امکان دسترسی به گزینههای بیشتری از شارژرها را فراهم کرده و احتمال یافتن یک شارژر سریع DC مطمئن یا یک شارژر کندتر AC در مقصد را افزایش میدهد. اگر هم نیاز به شارژ AC باشد، حالا سرعت بیشتری دارد؛ چراکه حداکثر توان شارژر AC داخلی به ۱۱ کیلووات افزایش یافته است (در حالی که در bZ4X فقط ۷ کیلووات بود).
در نهایت، ویژگی پیششرطیسازی باتری نیز به همهی مدلهای bZ اضافه شده است. این سیستم دمای باتری را در وضعیت بهینه نگه میدارد تا حتی در هوای سرد یا شرایط نامناسب، نرخ میانگین شارژ بالاتری فراهم شود. این فرایند هم بهصورت دستی و هم بهصورت خودکار (با انتخاب یک شارژر سریع DC بهعنوان مقصد در سیستم ناوبری) انجامپذیر است.
در مقایسه با دیگر شاسیبلندهای برقی پایه
حالا بیایید ببینیم تویوتا bZ مدل ۲۰۲۶ بهبود یافته در برابر رقبایش چگونه ظاهر میشود. یکی از مهمترین رقبا هیوندای آیونیک ۵ مدل ۲۰۲۵ است. خودرویی که از نگاه بسیاری از کارشناسان بهترین انتخاب در میان برقیها بوده است. با این حال bZ در بخش قیمت دست بالا را دارد.
نسخه پایه آیونیک ۵ SE استاندارد دیفرانسیل عقب حدود ۷,۸۵۰ دلار گرانتر از bZ XLE دیفرانسیل جلو است در حالی که برد حرکتی آن فقط ۱۴ کیلومتر بیشتر است. این اختلاف برد به دلیل داشتن باتری بزرگتر با ظرفیت ۵.۳ کیلوواتساعت نسبت به تویوتا است. اما اگر به نسخه تکموتوره دیفرانسیل عقب آیونیک ۵ SE با باتری بزرگتر برویم، برد حرکتی آن به حدود ۵۱۲ کیلومتر میرسد؛ با این حال این هیوندای تقریباً ۲,۰۰۰ دلار گرانتر از یک تویوتا bZ Limited AWD دو موتوره با بالاترین سطح امکانات است.
در بخش فضای بار نیز وضعیت جالب است. هیوندای در حالت عادی (با صندلیهای عقب سر جایشان) تقریباً ۷۷۰ لیتر فضا ارائه میدهد در حالی که تویوتا ۷۸۵ لیتر فضا دارد. اما وقتی صندلیها خوابانده شوند هیوندای با ۱,۶۷۹ لیتر، برتری ۶۸ لیتری نسبت به تویوتا با ۱,۶۱۲ لیتر پیدا میکند.
این مزیت اندک به هیوندای برتری عملی میدهد اما وقتی اختلاف قیمت نزدیک به ۸,۰۰۰ دلار باشد و برد بیشترش تنها ۱۴ کیلومتر، سخت است که آن را برنده واقعی بدانیم. این موضوع زمانی پررنگتر میشود که به نسخههای فول آپشن نگاه کنیم؛ جایی که تویوتا bZ Limited AWD با بردی ۴۸۰ کیلومتری حدود ۳۰ کیلومتر بیشتر از نسخه آیونیک ۵ Limited AWD میپیماید و در عین حال بیش از ۱۳,۰۰۰ دلار ارزانتر است.
در مقایسه با شورولت اکوئینوکس EV مدل ۲۰۲۵ وضعیت چطور است؟ اینجا رقابت نزدیکتر میشود. برای شروع، نسخه اکوئینوکس EV LT1 دیفرانسیل جلو حدود ۱,۳۵۵ دلار ارزانتر از تویوتا bZ XLE دیفرانسیل جلو است و به لطف باتری بزرگتر ۸۵ کیلوواتساعتی (که ۲۷.۳ کیلوواتساعت بیشتر از باتری تویوتا است)، میتواند در هر بار شارژ حدود ۸ کیلومتر بیشتر حرکت کند.
اما وقتی به نسخههای فولآپشن چهارچرخ محرک میرویم شرایط برعکس میشود. نسخه اکوئینوکس EV RS AWD حدود ۲,۳۴۰ دلار گرانتر از bZ Limited AWD است و در هر بار شارژ تنها ۱۱ کیلومتر بیشتر میپیماید (۴۵۹ کیلومتر در برابر ۴۴۸ کیلومتر) آن هم با همان باتری ۸۵ کیلوواتساعتی که در نسخه دیفرانسیل جلو هم استفاده میشود. این باتری در واقع ۱۰.۳ کیلوواتساعت بزرگتر از باتری ۷۴.۷ کیلوواتساعتی تویوتا bZ Limited AWD است.
از نظر فضای بار هم تقریباً میتوان گفت مساوی هستند. در حالت عادی (صندلیهای عقب سر جایشان) تویوتا تنها ۳۷ لیتر فضای بیشتری نسبت به شورولت دارد. اما وقتی صندلیها خوابانده شوند، برتری تویوتا بسیار اندک است؛ فقط حدود ۸ لیتر بیشتر (۱,۶۲۰ لیتر در برابر ۱,۶۱۲ لیتر).
بنابراین اگر اولویت شما ارزانترین شاسیبلند برقی با بیشترین بُرد حرکتی است انتخاب شما باید اکوئینوکس EV LT1 دیفرانسیل جلو ۲۰۲۵ باشد. اگر به دنبال بهترین شاسیبلند میان این دو هستید، از نظر فنی تویوتا با فضای بار کمی بیشتر در حالت عادی دست بالا را دارد و وقتی صندلیها خوابانده شوند هر دو آنقدر نزدیکاند که میتوان گفت مساویاند. اما اگر به دنبال نسخه فولآپشن با کمترین قیمت باشید بدون شک برنده تویوتا bZ Limited AWD مدل ۲۰۲۶ است که ۲,۳۴۰ دلار ارزانتر از شورولت مشابه خود عرضه میشود.
تویوتا با bZ مدل ۲۰۲۶ پیشرفتهای قابلتوجهی به دست آورده است. این خودرو اکنون نسبت به زمانی که با نام bZ4X شناخته میشد، برد حرکتی بیشتر، قدرت بالاتر و گزینههای متنوعتری برای شارژ دارد. همچنین با وجود آنکه باتریهای کوچکتری نسبت به برخی رقبا دارد توانسته در زمینهی بُرد حرکتی فاصلهی خود را با رقبا کمتر کند.
با این حال آیا این تغییرات میتواند به تویوتا برتری نسبت به دیگر خودروهای برقی مدل ۲۰۲۶ بدهد؟ پاسخ هنوز روشن نیست؛ چراکه باتری کوچکتر همچنان میتواند باعث تردید خریداران شود و این نگرانی بهجا است زیرا همانطور که آزمایشهای دنیای واقعی تاکنون نشان دادهاند، اختلاف بین برد اعلامی و برد واقعی همچنان موضوعی مهم خواهد بود.