bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۸۲۹۸

نقاط ضعف ایران از منظر تحلیلگر آمریکایی

مایکل سینگ مدیر ارشد پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا طی مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست با تاکید بر اینکه ایده غرب در مورد زمان دادن به تحریم ها برای مشاهده اثرات آن کاملاً اشتباه است، عنوان می کند که تحریم های نفتی غرب بیش از این بر ایران اثر نخواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۱

فرارو- در حالی که بعضی از تحلیل گران داخلی معتقدند غربی‌ها تعمدا به دنبال تطویل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هستند تا از این طریق شاهد تاثیرگذاری اعمال تحریم‌ها بر تغییر احتمالی رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات آینده باشند؛ (نظرات دو تن از این تحلیل گران را اینجا و اینجا بخوانید) مایکل سینگ مدیر ارشد پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا طی مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست با تاکید بر اینکه ایده غرب در مورد زمان دادن به تحریم ها برای مشاهده اثرات آن کاملاً اشتباه است، عنوان می کند که تحریم های نفتی غرب بیش از این بر ایران اثر نخواهد کرد.

این نویسنده آمریکایی می نویسد: «درست است که صادرات نفت ایران از دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز به روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافته اما ایران هنوز یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است و از این طریق میلیاردها دلار درآمد کسب می کند.»

وی می افزاید: «ضمن اینکه هیچ مدرک و نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد کاهش درآمد ایران باعث توقف روند حرکتی برنامه هسته ای ایران  که آماج خشم غربی ها قرار گرفته، شده باشد. ایران غنی سازی اورانیوم را با سرعت بیشتر و در سطوحی بالاتر از پیش ادامه می دهد.»

وی معتقد است: «دلایل خوبی وجود دارد که باور کنیم دولت هایی که مجبور به اجرای تحریم های نفتی علیه ایران شدند، بیش از این واردات خود را کاهش نخواهند داد و حتی ممکن است در پی بهبود روند فعالیت های اقتصادی و نفتی، میزان واردات نفت از ایران افزایش نیز بیابد. آمار و ارقامی که اخیراً منتشر شده نشان می دهد خرید نفت چین از ایران طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی افزایش یافته است.»

وی اضافه می کند: «اگر آمریکا و متحدان این کشور بخواهند صبر کنند و در انتظار پیامد تحریم ها باشند، نتایج می تواند یک دوره طولانی انفعال باشد که بی شباهت به دوره پس از قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن 2010 نخواهد بود که تا تصویب تحریم های نفتی کنگره و اتحادیه اروپا در اواخر سال 2011 ادامه داشت.»

این نویسنده آمریکایی بر این باور است که واشنگتن باید مانند یک مشت زن واقعی عمل کند و در پی تحریم های سنگین نفتی، فشارهای بی امانی را بر ایران تحمیل کند.

وی مدعی است که تحریم های اخیر از آن جهت اینچنین چشم گیر بوده اند که بر وابستگی ایران بر درآمد صادرات نفت که یکی از نقاط آسیب پذیری این حکومت است، تاثیر گذاشته اند و سیاست گذاران برای افزایش فشارها به معنای واقعی، دیگر نقاط آسیب پذیری ایران را بیابند.

سینگ معتقد است: «مهمترین متحد جمهوری اسلامی سوریه است و تلاش بیشتر جامعه بین الملل برای سرنگون کردن رژیم اسد می تواند موقعیت تهران را تضعیف کند.»

وی هم چنین در ادامه خواستار تقویت اعتبار تهدیدات نظامی واشنگتن شده و گام های اخیر آمریکا در تحکیم موقعیت نیروهای خود در خلیج فارس را شروعی خوب می خواند. (متن کامل مقاله سینگ را اینجا بخوانید)

مجله خواندنی ها
مجله فرارو