فرارو- اکنون با به نتیجه نرسیدن در خواست خودرو سازان و اقدامات حمایتی دولت، دو خودروساز بزرگ کشور اقدام به پیش فروش محدود محصولات خود کرده اند. این اقدام خودرو سازان که در راستای تامین بخشی از نقدینگی صورت می گیرد و همچنین رکود موجود در بازار به کاهش 300 تا 500 هزار تومانی قیمت در خودرو های داخلی منجر شد.
به گزارش فرارو در حال حاضر محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا 111 به قیمت حدود 13 میلیون و 300 هزار تومان عرضه میشود. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 11 میلیون و 780 هزار تومان تعیین شده است. در گروه محصولات ایران خودرو نیز خودروی پژو 206 در نمایندگیهای فروش موجود نیست. پژو 206 صندوقدار اما در مدل V9 آن به قیمت حدود 39 میلیون و 700 هزار تومان و مدل V8 نیز حدود 27 میلیون و 900 هزار تومان به فروش میرسد. البته قیمت رسمی مدل V9 حدود 26 میلیون و 370 هزار تومان و مدل V8 نیز 22 میلیون و 690 هزار تومان است.
در عین حال اخیرا با کاهش نسبی قیمت خودرو های داخلی، خودرو سازان در خواست افزایش قیمت جدیدی را به سازمان حمایت ارائه کرده اند. شهرام میرآخورلو، عضو کمیته قیمتگذاری خودرو با تایید این خبر در خصوص احتمال موافقت با این درخواست گفت: «برگزاری جلسات کمیته قیمتگذاری خودرو معطوف به کافی بودن اسناد و مدارک است. البته مشکل این است که خودروسازان و انجمن خودروسازان میخواهند قیمتها براساس حاشیه بازار تعیین شود اما ملاک ما برای قیمتگذاری، محاسبه قیمت تمام شده خودرو است. تفاوت همین دو دیدگاه است که ما را دچار مشکل کرده است.»
از اواخر هفته گذشته تقاضا برای خودرو اندکی رشد پیدا کرد. به طوری که تماسها و مراجعات خریداران به نمایشگاهها افزایش یافت. آنها عنوان میکنند دلیل افزایش تقاضا در بازار خودرو آگاهی مردم از وضعیت قیمت است و بیشتر مراجعهکنندگان نگران واقعی شدن قیمت خودرو بر اساس نرخ جدید ارز هستند، به طوری که مشتریان بعد از مشخص شدن قیمت تمام شده خودروهای داخلی، نگران این هستند که قیمت خودرو متناسب با نرخ ارز شده و به اصطلاح «واقعی» شود.
فعالان بازار معتقدند این اتفاق به گران شدن خودرو در بازار دامن میزند. گفتههای آنها در شرایطی است که با توجه به افزایش تقاضا برای خودرو در سه ماهه آخر سال و همچنین عدم افزایش چشمگیر تولیدات خودروسازان، پیشبینی میشود باز هم شکاف قیمتی کارخانه و بازار خودروها بیشتر شود.
به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به تولید خودرو از سوی خودروسازان داخلی با نرخ ارز مرکز مبادله ای(حدود 2500تومان) بیراه نیست که در کمتر از یک ماه آینده خودروسازان باید 20درصد افزایش قیمت برای محصولات تولیدی خود طلب کنند.
نرخ مواد اولیه قطعات مورد استفاده برای خودروهایی که هم اکنون از سوی خودروسازان عرضه می شود با ارز 1700 تا 1900 تومانی تامین شده است. حال چنانچه فرض کنیم مواد اولیه قطعاتی که در حال حاضر از سوی قطعه سازان تولید و به خودروساز تحویل می شود با نرخ ارز مرکز مبادله ای(حدود 2500تومان) خریداری شده باشد باید در انتظار یک افزایش 20 تا 30درصدی برای خودروهای تحویلی از سوی خودروسازان باشیم.