bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۹۳۲۴
بررسی کابینه در مجلس

بحث داغ پیرامون وزارت پورمحمدی

حجت الاسلام پورمحمدی نهمین وزیر پیشنهادی بود که در صحن علنی مجلس به دفاع از عملکرد خود پرداخت.

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
 حجت الاسلام پورمحمدی نهمین وزیر پیشنهادی بود که در صحن علنی مجلس به دفاع از عملکرد خود پرداخت.

به گزارش فرارو، نهمین وزیری که مورد بررسی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت مصطفی پور محمدی وزیر پیشنهادی دادگستری بود. پور محمدی مورد مخالفت مهدی کوچک زاده و احمد بخشایش قرار گرفت.


مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران؛ مخالف

  • آقای پورمحمدی طی سال‌های بعد از جنگ یعنی در زمان سازندگی قائم‌مقام وزیر اطلاعات بود. ایشان در سه سال اول دولت نهم مسوولیت وزارت کشور و طی پنج سال اخیر ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشته است.
  • بنده برای وزارت کشور در دولت آقای احمدی‌نژاد به آقای پورمحمدی رای مثبت ندادم شاید در این دوره و به احتمال کم نظرم بعد از طرح موضوعات عوض شود. اکنون نیز رای منفی من به ایشان حاصل عملکرد آقای پورمحمدی بدون ورود به جزییات و مصادیق است.
  • آقای پورمحمدی، شما زمانی قائم مقام وزارت اطلاعات بوده‌اید که گسترده‌ترین فعالیت اقتصادی توسط این وزارتخانه در این دوره انجام شده است به طوری که آقای ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون در مهرماه سال 86 با ماهنامه صبح در این باره اظهاراتی را مطرح کرد.
  • آقای ربیعی در این رابطه گفته است که در این دوران برخی از مسائلی که قبیح و ضدارزش بودند، آرام آرام حالت قبح و ضد ارزشی خود را از دست داد. حتی یکسری آیات و احادیث نیز داشتیم که متعلق به زمان‌های گذشته تلقی شد و در این دوره جامعه شاهد ظهور پدیده‌ای بود که مقام معظم رهبری با تعبیری چون طبقه جدید و مرفه و ثروت‌های بادآورده از آن یاد کرده است.
  • این دوره همان دوره‌ای است که دعوت‌های افراطی نظیر دعوت مردم به نمازجمعه تبدیل به مانور تجمل انجام شده است. مسوول این دوره را وزیر دیگر این کابینه یعنی آقای علوی که ایشان هم یک روحانی است جوشش چشمه‌های پرفیض می‌داند.
  • شما قائم مقام وزارت اطلاعات در این دوره بودید که باز آقای ربیعی در توصیف آن می‌گوید که در این دوران در مدیران باورهای جدیدی به وجود آمد. یادم است برای خرید میوه رفته بودم دیدم ساعت 10 صبح یک وزیر با لباس گرمکن و با سه اتومبیل بیت‌المال و با چند محافظ و وسایل تنیس از ورزش برمی‌گشت.
  • شما در راستای جلوگیری از این رفتارهای نابودکننده عدالت و زمینه‌ساز افراط چه کردید؟
  • در همین دوران است که رهبر معظم انقلاب بیاناتی را فرمودند. مقام معظم رهبری بارها از گرایش به تجمل و رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری مسوولان فریاد زدند. برای مثال ایشان در 23 مرداد سال 70 در دیدار با مسوولان که شما هم جزو آن بودید، فرمودند که من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلاب هستیم اما حالا مثل خانه اشراف خانه درست می‌کنید، مثل خانواده اشراف در خیابان‌ها حرکت می‌کنید. مگر اشراف چگونه بوده‌اند؟ چون آنها ریششان را تراشیده بودند ولی ما ریش گذاشته‌ایم همین کافی است؟ در جامعه اسلامی ممکن است قدرت به وجود آید. این چه وضعی است که همین‌طور بی‌حساب و کتاب جلوی هر وزارتخانه و اداره‌ای ده‌ها ماشین لوکس و مدل بالا به رنگ‌های گوناگون متعلق به مسوولان به چشم می‌خورد. به حد ضرورت اکتفا کنید، اندازه نگه دارید چون مردم رودربایستی ندارند.
  • خدا با کسی رودربایستی ندارد. مگر خدا با من و شما و یا نام جمهوری اسلامی قوم و خویشی دارد. من و شما هستیم که باید معین کنیم این جمهوری اسلامی است یا نیست؟ این هم در رفتار ما مشخص می‌شود.
  • شما در راستای تحقق این خواست رهبری یعنی جلوگیری از اشرافی‌گری مدیران که ادامه اینچنینی و افسارگسیخته آن موجب شکل‌گیری جریان‌های افراطی و در نهایت صدمه به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌شود، چه اقدامی انجام دادید؟ آیا شما خدای ناخواسته همراه این موج اشرافی‌گری شدید؟ اسناد و مدارک موجود خلاف این را نشان می‌دهد.
  • آقای روحانی شما مکررا در اظهارات خود گفته‌اید که جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده و خواهان اعتدال است. این حرف حقی است ولی خدا کند که از آن اراده باطلی نشود.
  • با استناد به یک نظریه صحیح و علمی به وزیر پیشنهادی رییس جمهوری یعنی آقای ربیعی آن زمان که انقلابی‌تر بود، موضوعی را مطرح کنم. ایشان گفته که اگر در جامعه افراط مشاهده می‌شود، یکی از دلایل عمده و بلکه اصلی‌ترین دلیل آن به تنگ آمدن از بی‌عدالتی است.
  • به این افراط‌ها هر نامی که می‌خواهید بگذارید همچون جنبش اصلاحات یا سبز، فتنه، انحراف و یا حرکت افراطی در حرم امام (ره)، حرم حضرت معصومه (س) و یا امام رضا (ع). بدانید بی‌عدالتی به افراط می‌انجامد. مردم که طبق فطرت‌شان بیمار نیستند که حرکت افراطی کنند.
  • آقای ربیعی آن وقت‌ها که به خاطر آزردگی از بی‌عدالتی، افراطی نشده بود، گفته است بحثی به عنوان تئوری عدالت در حقوق دستمزد مطرح است که می‌گوید هرکسی داده‌ها و ستاده‌های خودش به یک سیستم را با داده‌ها و ستاده‌های دیگران مقایسه کند، اگر احساس عدالت نکرد یا وفاداری خود را نسبت به آن سیستم از می‌دهد یا در آن سیستم تخریب می‌کند و یا در آن سیستم منزوی می‌شود که تخریب در سازمان جزو افراط‌گری چه نامی دارد.
  • ما نام‌هایی چون اصلاحات، سبز، انحراف را برای افراط‌گری استفاده می‌کنیم ولی اسم افراط در دوران‌های مختلف فرق می‌کند. البته گاهی اوقات این نام‌ها را خود افراطیون درست می‌کنند. در همین رابطه آقای ربیعی می‌گوید، نیروها می‌بینند که جوانی‌شان را برای نظام گذاشتند، شهید داده‌اند...
  • آقای ربیعی می‌گوید وقتی نیروها می‌بینند جوانی‌شان را برای نظام گذاشته‌اند، شهید داد‌ه‌اند و همه جور فداکاری کرده‌اند، ولی ستاده‌هایی که از نظام گرفته‌اند، با ستاده‌های افراد بی‌هویتی که هیچ‌چیز برای نظام نداده‌اند، قابل مقایسه نیست، این باعث انفعال این جوانان و یا باعث اقدام آنها در جهت تخریب سیستم می‌شود.
  • در کارنامه شما در دوران وزارت کشور و یا سازمان بازرسی نشانی از مقابله با بی‌عدالتی به عنوان ریشه افراط و پدیده‌ای که آقای رییس جمهور به دنبال ریشه‌کنی آن است، چیزی یافت نمی‌شود.
  • اگر می‌خواهید ریشه افراط کم شود، فتنه کور شود و اعتدال برقرار شود، عدالت را پیگیر شوید. این مهم با غیر باورمندان به عدالت به عنوان پیش‌نیاز کلیدی بقای نظام و یا افراطی که در کابینه مشاهده می‌شود، میسر نیست.

عبدالرضا عزیزی؛ موافق

  • همه پیشینه اجرایی آقای پورمحمدی را می‌دانند و دوستان و دشمنان نظام کارآمدی و موفقیت وی را تصدیق می‌کنند، سابقه وی تمام دوره حیات انقلاب را در بر می‌گیرد و حضور او در این سالها یک لحظه هم در صحنه اجرایی خالی نبوده است.
  • دوستان آقای پورمحمدی را معتمد نظام و دشمنان کینه‌اش را به دل دارند، توانایی‌های ایشان بیش از حوزه مسئولیت وزارت دادگستری است، ایشان از نوادگان آیت‌الله حائری یزدی استاد امام (ره) و بنیانگذار حوزه علمی است و تعلق خاطرش به آرمان‌های امام (ره) و رهبری نیاز به اثبات ندارد به ویژه که سالها خدمت در دفتر رهبری تولی و تبری او را به خوبی آشکار کرده است.
  •  برای تصدی وزارت دادگستری که رسالتش حفظ حقوق فردی و اجتماعی و نگرانی برای اجرای عدالت است چه کسی بهتر از آقای پورمحمدی است که حاشیه‌سازی و غوغاسالاری را به وظایف خود ترجیح نداده است.
  • برخی بی قانونی‌ها و سرپیچی‌ها را که مجلس در برابر آن موضع گرفت را از یاد نبرده‌ایم. کانون فعالیت‌های آقای پورمحمدی در سازمان بازرسی پاسداشت قانون و توصیه به قانون‌گرایی، تاکید بر شفافیت، پاسخگویی، مبارزه با فساد و نظارت دستگاه‌ها بر خود بوده است و نمایندگان نیز از مدیران مطالبه‌ای جز این ندارند.
  • اندیشیدن به کار و ناآرامی برای انجام وظیفه در مرام و منش آقای پورمحمدی او را مصداق کلام رهبری کرده است ما در وضع فعلی داخلی و خارجی کشور به مدیرانی نیاز داریم کم بیش از هر چیز به کار فکر کنند و در انجام کارشان جسارت به خرج دهند.
  • آقای مخالف چرا این حماسه سیاسی بزرگ که مورد نظر مقام عظمای ولایت بوده را با حرف‌هایتان به کام ملت ایران تلخ می‌کنید. این حرف‌ها را باید زمانی می‌زدید که خاوری دزد سه میلیارد دلار را از این مملکت دزدی کرد اما هیچ حرفی نزدید.
  • در هشت سال گذشته دولت 600 میلیارد دلار نفت فروخت و 12 سال است که دو میلیارد دلار سهم خانواده شهدا و ایثارگران داده نشده اما یک نفر نیامده از اینها دفاع کند. وقتی هم که خاوری سه میلیارد دلار را برد هیچ اتفاقی نیفتاد. ما انتظار داشتیم از خانواده و حق شهدا دفاع می‌کردید.
  • آقای کوچک‌زاده بر علیه وزیر تعاون که از رزمندگان دفاع مقدس و جانبازان هستند صحبت کردند در حالیکه باید برنامه وزیر پیشنهادی دادگستری را به نقد می‌کشیدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد؛ موافق

  • یکایک همکاران به این حقیقت اذعان دارند که حجت‌الاسلام پورمحمدی به عنوان استاد حوزه و دانشگاه و یک مدیر کارآزموده با کوله‌باری از انباشته‌های امنیتی و قضایی از شایسته‌ترین افراد با شناخت نزدیک از دو حوزه مسئولیت اجرا و قضا برای وزارت دادگستری است.
  • بر اساس ماموریت‌های موضوع فصل یازدهم قانون اساسی مسئولیت ایجاد، تقویت، هماهنگی و ارتباط دولت، وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی با قوه قضاییه در راستای کاهش عناوین مجرمانه و قضازدایی، ارائه خدمت به نظام دادرسی و قضایی کشور توسط دستگاه‌های اجرایی با هدف تضمین عدالت، گسترش نظام معاضدت و مشاورت قضایی و تبیین، تعمیق و ارتقای جایگاه و حیثیت نظام دادرسی به عهده وزیر دادگستری است.
  • امیدواریم در این مقطع حساس از تاریخ اسلامی شاهد عالی‌ترین سطح تعامل و همکاری قوای سه‌گانه به ویژه دولت و مجلس در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی و آرمان‌های امام بزرگوار که در کلام، سخن و منش رهبر معظم و عالیقدر انقلاب تجلی یافته، باشیم.

احمد بخشایش؛ مخالف
  • سازمان بازرسی یا وزارت تشریفاتی دادگستری، کدام یک بهتر است؟دلیل اینکه تصمیم گرفتید از سازمان بازرسی به وزارت کشور بروید چیست توضیح دهید؟
  • ظاهرا ایشان فرد ناآرامی است. ایشان در دولت احمدی‌نژاد در قلب این دولت یعنی وزارت کشور مسئولیت داشتند ولی از این دولت خارج شده و به سازمان بازرسی کل کشور رفتند. حالا نیز از این سازمان به دولت روحانی آمده است. آیا این وزارتخانه راحت‌تر از سازمان بازرسی کل کشور است؟
  • اندیشمندان برای مهار فساد قدرت را مهار می‌کنند. کشورها و مکاتب نیز مهار قدرت را دنبال می‌کنند اما عده‌ای هم معتقدند ثروت فسادساز است بنابراین مهار ثروت را عامل مهار فساد می‌دانند.
  • معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی طی قراردادی به مبلغ دو میلیارد تومان با سازمان بازرسی کل کشور قراردادی را منعقد کرد که پس از دریافت 500 میلیون تومان توسط این سازمان کارها رها شد. سوال اینجاست که چرا اصلا سازمان بازرسی کل کشور که مسئول نظارت بر دستگاه‌ها است با مجلس قرارداد بسته است مگر نباید بی‌طرفی خود را در مسائل کشور حفظ‌ کند. آیا این قراردادها موجب خروج از جایگاه انصاف و عدالت سازمان بازرسی کل کشور نشده است؟
  • وظایف وزارت دادگستری در اصل 160 قانون اساسی در حد یکی دو جمله تعیین شده است. این وزارتخانه چه چیز بهتری نسبت به سازمان بازرسی کل کشور دارد که آقای پورمحمدی تصمیم گرفتند به آنجا بروند؟
  • رئیس قوه قضاییه حجت‌الاسلام بنایی را به عنوان رابط مالی این قوه تعیین کردند بنابراین وزیر دادگستری که در قانون این اجازه به او داده شده است که نهایتا درامور مالی قوه قضاییه نیز می‌تواند دخالت داشته باشد عملا با حضورحجت‌الاسلام بنایی مسئولیت جدیدی نخواهد داشت.
  • برنامه‌های آقای پورمحمدی صرفا «حرافی» است لااقل به افراد بالادستی و به سخنان بزرگان جهان نگاهی می‌کردید و سخنان خود را منطبق با آن مکتوب می‌نمودید. آدمی که می‌گوید استاد حوزه و دانشگاه است لااقل اسناد بالادستی را نگاهی می‌انداخت.
  • زمان مسئولیت آقای پورمحمدی در وزارت کشور ایشان 20 میلیادر تومان از بودجه این شرکت برداشت و به شرکت تعاونی کارکنان وزارت کشور داد ولی هنوز این مبلغ به حساب وزارت کشور بازنگشته و پرونده آن تشکیل شده است که آقای پورمحمدی خودش باید جواب دهد.
  • در زمان مسئولیت پورمحمدی به معاون مالی خود دستور می‌دهد که 500 میلیون تومان به دفتر ایبشان پرداخت شود و معاونت مالی نیز این مبلغ را به (مسعود ن)می‌دهد که ایشان هم چند وقتی است مرحوم شده ولی این مبلغ بازپرداخت نشده است.
  • علاوه بر این مبالغ 10میلیارد تومان هم به (کاووس س) که یک برج‌ساز است پرداخت شده است پرونده این موضوع در دادسرای دولت نیز تشکیل و شاکی آن نیز وزارت اطلاعات است ولی قاضی این پرونده که مردی شریف است و در عین حال نماینده مجلس هم است این پرونده را به جای دیگری ارجاع داد که معلوم نیست چه شد.
  • بخشهایی از نامه رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات خطاب به پورمحمدی رئیس ستاد سوخت کشور را برایتان می‌خوانم. در این نامه آمده است شرکت پرسان که وجود خارجی ندارد و البته ممکن است تا این لحظه تشکیل شده باشد در قراردادی مشارکت داده می‌شود که ارزش آن 4میلیارد دلار و یک میلیارد تومان برای انعقاد خرید 6500 دستگاه اتوبوس انجام شد. پورمحمدی 500 اتوبوس از شرکت بوتانگ چین به این شرکت واگذار می‌کند.
  • آقای پورمحمدی چکاره بوده است که با شرکت چینی چین‌چن با وزارت کشور برای طراحی و ساخت هتل و تامین اتوبوس به ارزش 3.5 میلیارددلار قرارداد می‌بندد؛ سوالم از آقای پورمحمدی این است که مگر فقط دولت‌ها اجازه ندارند با دولت‌های خارجی آن هم از طریق شرکت‌های خصوصی قرارداد ببندند، پس این اقدام شما چه ارتباطی با وزارت کشور داشت و اصلا چرا پذیرفتید که در صورت ایجاد مشکل دراین قرارداد دادگاه زوریخ سوئیس در مورد آن حکم کند.

رحیم زارع؛ موافق
  • در بخشی از صحبت‌های مخالفان از مبحثی در مورد قراردادی که با مجلس به مبلغ 2 میلیارد تومان بسته شده سخن به میان آمد که لازم می‌دانم توضیح دهم.
  • بنده به عنوان سردادرس و در رکاب آقای پورمحمدی از هفت سالی که در سازمان بازرسی کل کشور بودند، 4سال در این سازمان مشغول بودم، مجلس مصوبه‌ای به تصویب رساند که به دلیل نداشتن وقت از سوی نمایندگان تنقیح قوانین کشور توسط سازمان بازرسی انجام شود آن هم به این دلیل که کارشناسان این سازمان بر روی قوانین کشور مسلط بودند.
  • در آن زمان دو میلیارد تومان با امضای آقای ابوترابی نیز برای تنقیح قوانین کشور به سازمان بازرسی داده شد، می‌توان نتیجه گرفت که باید از ظرفیت دستگاه نظارتی که مسلط به قوانین است استفاده کنیم.
  • در مورد مبلغ 20 میلیارد و 10 میلیارد تومانی نیز که مخالف محترم مطرح کرد، موقعی که در سازمان بازرسی بودم در مورد آقای پورمحمدی تردید داشتم ولی وقتی داشتم مدیریتی روی کار می‌آید که به نشاط و تحقق و پیشرفت اعتقاد دارد خوشحال شدم.
  • این 20 میلیارد تومان برای زمینی است که برای کارکنان وزارت کشور و تعاونی آنها داده شده است آیا این اختلاف است؟ چرا تهمت‌هایی که در دادگاه اثبات نشده است را روبروی مردم ایران و پخش مستقیم تلویزیون مطرح می‌کنیم.
  • در مورد مبلغ 10 میلیارد تومان نیز باید گفت که همه نمایندگان به شهرداری‌های حوزه‌های انتخابیه خود برای ارتقای وضعیت حمل و نقل عمومی مراجعه می‌کنیم، حال آقای پورمحمدی از بودجه ده میلیارد تومان را برای خرید اتوبوس داده است این پول که در جیب خودشان نرفته است.
  • در سال‌های اخیر معاون وزیری که منزلش در یاغچی‌آباد بود در دولت گذشته و یک شبه ویلای چند هزار متری در نیاوران خرید، آیا این‌ها اختلاس نیست؟
  • از نمایندگان درخواست دارم که کارهای انجام شده در دوران وزارت اطلاعات پورمحمدی را با بعد از آن مقایسه کنند، ماشین‌هایی که با ارز مرجع وارد شدند به چه معناست؟ آیا شما تاریخ به وجود آمدن ابرثروتمندها را مطالعه کرده‌اید؟
  • پورمحمدی فردی است که در هرجا و هرکجایی که بوده دایرة‌المعارف مبارزه با فساد بوده به طوریکه بعد از انکه آقای پورمحمدی برای وزارت دادگستری معرفی شد همه رسانه‌های بیگانه مخالفت کردند که این نشان می‌دهد ایشان دوست نظام و سرباز ولایت است که اکنون هزینه فساد را می‌دهد.
  • اولین کسی که چند ماه قبل از برملا شدن پرونده سه هزار میلیارد تومانی این اختلاس را هشدار داد آقای پورمحمدی بود ایشان در اسفندماه 89 جلوی پذیره‌نویسی بانک آریا را گرفت الان آن سه هزار میلیارد تومان به اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان تبدیل شده است برای مقایسه ما در سه دوازدهم بودجه امسال 6 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم که حتی یک ریال آن نیز محقق نشد.
  • با این وجود اکنون دولتمردی که در پرونده بیمه ایران اختلاس کرده است مصاحبه می‌کند و به روزنامه‌ها خوراک می‌دهد آن هم علیه این شخصیتی که همه انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها مخالف حضور او در کابینه هستند. آن آقا خودش بگوید که پول بیمه بین چه کسانی تقسیم شد.
  • مدیری بود که در مناطق ازاد 100 میلیون تومان به هیات مدیره پاداش داد که در مقابل اقدام دستگاه نظارتی برای مقابله با این اقدام گفت که پدرم پول دارد و چک می‌دهد، باید بدانید که این اقدامات در کدام دولت شده است که ما حالا سنگ آن دولت را به سینه می‌زنیم.
  • آقای پورمحمدی تاوان مبارزه با فساد را الان می‌دهد مطمئنا رانت‌خواران و مفسدان داخلی نیزاز پورمحمدی دل‌چرکین هستند و از نام او هراسانند چون دستان آنها از بیت‌المال کوتاه شده و امروز برای انتقام‌جویی هم‌دست بیگانگان هستند.
  • در این بین برخی با دروغ، تزویر و نفاق برای دیگران آتش تهیه می‌کنند، آنها برای تطهیر خود ر اهی جز زیر سوال بردن عملکرد پورمحمدی را ندارند، آنها به زیرکی دریافتند که برای گریز از چنگال عدالت باید عدالت قاضی را زیر سوال ببرند و راه دیگری ندارند.
  • آنها می‌دانند که حضور پورمحمدی در کابینه آقای روحانی امید موفقیت را در دولت تدبیر و امید بیشتر خواهد کرد و حضور او باعث می‌شود که راه و دراز دستی‌هایشان در بیت‌المال بسته شود.

شمس‌الله بهمئی؛ موافق

  • آقای پورمحمدی را همه با سابقه درخشان در کشور می شناسند که کارنامه‌ای به کارنامه موفق در تمام دوران خدمت خود در سازمان بازرسی و وزارت کشور داشته است.
  • پورمحمدی از لحاظ عملکرد فردی کارآمد، موفق و شایسته است که می‌تواند در راستای مبارزه با فساد و بازگشت سرمایه‌های از دست رفته به بیت‌المال عملکرد بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد.

دفاع وزیر پیشنهادی
  • من از دوستانی که معتقدند وزارت دادگستری هیچ جایگاه و فایده‌ای ندارد، می‌پرسم پس این همه درگیری برای چیست؟
  • جلسه رای اعتماد برای وزارت کشور در آن دولت با سر و صدای زیادی همراه بود. همچنین برای توضیح در مورد پرونده سه هزار میلیارد تومانی هم درگیری‌ها در مجلس بسیار شدید بود. کار به جایی رسید که من 72 دقیقه همراه با سکوت نمایندگان صحبت کردم و باز هم دوستان خواهان ادامه صحبت بودند. تصورم این بود که امروز فضای آرام‌تری خواهیم داشت اما چنین نشد.
  • 15 اسفند ماه 59 بعد از آنکه در 14 اسفند 59 در دانشگاه تهران غوغایی به پا شده بود، عده‌ای پشت دیوار ساختمان دادگستری در میدان ارگ شعار مرگ بر بهشتی می‌دادند و بهشتی را مظهر سرمایه‌داری و حافظ سرمایه‌داری می‌دانستند در حالیکه ما که برای دیدار با آقای بهشتی رفته بودیم، متشنج بودیم؛ آقای بهشتی سکوت کرده بودند و گفتند خداوند مدافع حقوق کسانی است که ایمان آورده‌اند.
  • آیا ما مظهر اشرافیت بوده‌ایم؟ باید چه چیزی در پاسخ بگویم. همین برخورد را قبلا با بزرگان دیگری هم داشته‌اند و امروز خوراک برای آن طرف آب فراهم می‌کنند. آن کسی که امروز برای آن طرف آب مطلب فراهم می‌کند هم قبلا شعارهای سوپرحزب‌اللهی می‌داد. من برای خودم و این منتقدم دعا کرده‌ام که عاقبت به خیر شویم و اگر آن مطلب مطرح نمی‌شد همین چند کلمه را هم نمی‌گفتم.
  • می‌گویند که در وزارت کشور چه کرده‌ام؟ هیچ پرونده مبارزه با فسادی نبوده است، همین‌طور در سازمان بازرسی کل کشور؛ این بی‌عدالتی کجا بود؟ شما مگر دوست دولت گذشته نبودید، آیا شما معتقدید که در دولت گذشته فساد وجود داشته است؟ اگر شما می‌گویید که دولت گذشته فاسد بوده من تمام این اتهام‌ها را می‌پذیرم. اگر سکوت کرده‌ام تاوان آن همین است. عدالت تاوان دارد، عدالت و اصرار بر حق تاوان دارد.
  • از من می‌پرسند که چرا وزارت کشور را رها کرده‌ام و بعد خودشان می‌گویند که بنده از وزارت کشور اخراج شده‌ام. حالا می‌گویند وزارت دادگستری که چیزی نیست، چرا سازمان بازرسی را رها می‌کنم؟ من در این مورد توضیحی نمی‌دهم. آقای دکتر لاریجانی می‌دانند که در این خصوص چه چیز گذشته است و می‌توانند در این مورد توضیح دهند. من وارد نمی‌شوم اما عدالت تاوان دارد، 10 روز است که من به عنوان نامزد وزارت دادگستری معرفی شده‌ام و پنجاه شبکه ماهواره‌ای، سایت، روزنامه و مجله علیه من مطلب می‌نویسند، به همین دلیل از رییس‌جمهور خواسته‌ام که معرفی مرا پس بگیرد و از شما می‌خواهم که به من رای ندهید. البته من نمی‌خواهم منتقدانم در اینجا را به آن لیست اضافه کنم. 10 روز دیگر برای رسانه‌های آن طرف خوراک فراهم کرده‌ایم.
  • من افتخار می‌کنم که بر مواضع، آرمان‌ها و اصول انقلاب ایستاده و مورد غضب و خشم دشمنان هستم و خوشحالم که دولت یازدهم در این فضای بحث و این جریان سالم انقلابی حضور دارد و بر مواضع خود پای می‌فشارد. اگر می‌گفتند برای چه آمدی و چه می‌خواهی بکنی مساله تفاوت می‌کرد.
  • به داستان 500 میلیون تومان اشاره کردند. تنقیح قوانین 40 سال است که روی زمین مانده است. حالا در طول فعالیتم در سازمان بازرسی یازده یا دوازده برنامه از پنجاه برنامه این موضوع را حاضر کرده‌ایم و امیدواریم دوستان بعدی هم به سرعت این روند را ادامه دهند.
  • بسیاری به من گفتند که در مورد مسائلی کوتاه بیایم وگرنه چنین برخوردهایی با من صورت خواهد گرفت اما من بر مواضع حق و عدل ایستاده‌ام. وقتی این شاهدها مطرح شد به رییس قوه عرض کردم دولتی‌ها از من شکایت دارند، گفتند شکایت نیست اما من گفتم همان که هست را به شعبه ارجاع بدهید. وقتی به شعبه ارجاع شد از شعبه خواستم که در مورد موضوع تحقیق کند اما شعبه گفت که چون من قاضی هستم نمی‌تواند حکم تحقیق بدهد مگر اینکه من کتبا این موضوع را بنویسم.
  • من کتبا نوشتم که از من تحقیق بشود و رفتم در آن مورد بازجویی پس دادم. من مثل آنها که خط قرمز گذاشتند و اجازه بازجویی ندادند و باعث شدند بسیاری از پرونده‌ها هنوز معلق باشد رفتار نکردم، همان شعبه به مساله رسیدگی کرد و نظر قاضی و دادستان این بود که اقدامات منطبق با قانون در حوزه اختیارات و در زمان وزارت بوده و اصلا جرمی واقع نشده و الا آخر که من نمی‌خواهم وقت شما را با این مساله پر کنم.
  • بیاییم برای عدالت بیشتر وقت بگذاریم. به خاطر مسائل سیاسی، عدالت و منافع کشور در حاشیه قرار گرفته است. مشکلات برطرف نشده و این اتفاقات به خاطر غلبه مسائل سیاسی بوده است. بیایید این فضا را تغییر دهیم. عدالت را واقعی و جدی بگیریم.
  • از کارهایی که باید انجام شود تبیین اختیارات وزارت دادگستری است. همچنین باید مشخص شود که چه کسانی باید به مجلس پاسخگو باشند. ما حق سوال را برای مجلس محترم می‌دانیم و معتقدیم به علت اینکه مجلس در راس امور است باید به آن پاسخگو باشیم و این را وظیفه خود می‌دانیم. در وزارت کشور هم نشان داده‌ام که این روحیه را داشته‌ام، بیایید فضا را هموار کنیم.
  • من به عنوان وزیر دادگستری که اگر مورد عنایت شما باشد برای آن انتخاب خواهم شد، برای خودم یک رسالت بزرگ‌تر قائل هستم و آن این است که وزیر عدالت، خادم عدالت و مبلغ عدالت باشم تا بتوانیم مصوبات عادلانه داشته باشیم و جلوی رانت‌خواری و بروز فساد در دولت را بگیریم و از دولت، مبارزه با فساد را شروع کنیم. فضای مبارزه با فساد را به درون دولت ببریم. حالا که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری معرفی شده‌ام امیدوارم بتوانیم خودمان عامل مبارزه با فساد باشیم.
  • دغدغه‌های زیادی در مورد عدالت وجود دارد و تلاش‌های بسیاری هم انجام شده اما خروجی آنچه که می‌خواهیم نیست. انتظار این است که تلاش کنیم در خدمت همکاران قضا باشیم و فضایی عادلانه بسازیم و با کمک شما قوانین عادلانه تصویب کنیم، با عدالت قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فضای عدالت بسازیم، جامعه عادل به وجود بیاوریم که این خواست بزرگ و آرمانی با همت و پشتیبانی شما و تلاش ما قابل دسترسی است.
  • در مورد قراردادی که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند باید بگویم متهمی با وزارت کشور قرارداد داشته و برای این کار پول گرفته اما وارد ماجراجویی‌های سیاسی شدند و کار را هم انجام ندادند، تحقیقات در این زمینه در جریان است حالا به ما گفتند که مجلس هم می‌خواهد در این زمینه تحقیق کند که ما هم اعلام کردیم که استقبال می‌کنیم.
رضا
United States of America
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
مخالفت کوچک زاده با پورمحمدی میدونید معنیش چیه؟؟؟
دقیقا دارن از این سیستم استفاده می کنن که پورمحمدی طرفدار پیدا کنه.
چون کوچک زاده با هرکی مخالفت کنه همه میگن حتما یه داستانی هست...
عزیزان هرچند کاری دستمون نیست و واسه نبودن پورمحمدی صدامون به جایی نرسید ولی حواستون جمع باشه لااقل...
سلام
United Arab Emirates
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
رسایی ، کوچک زاده و دوستان کلاً مخالفن . فرقی نداره کی باشه فقط مخالفت مهمه . خیلی جالبه والله
ناشناس
Germany
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
پورمحمدی کوبنده و صریح جواب داد، خوشم اومد....
بالاخره در همیشه رو 1 پاشنه نمی چرخه و اون روی سکه افراطیون هم داره نمایان می شه، وقتشه دیگه...
روحانی متشکریم از اعتدال...
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
برادر من! چرا سیاست بازی را رها نمی کنید؟ اصلاح طلب و اصولگرا بس است! بیایید فکری برای کشور کنیم. وزیر باید کاردان و مدیر و پاکدست باشد؛ چه اصلاح طلب و چه اصولگرا.
احمد
Germany
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
دوست عزيز مثل اين ميمونه كه بگي چه سياه چه سفيد بيائيد شفاف باشيم اخه سياهي با شفافيت در تضاد است .
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
اصلاح طلبان فریب نخورند
این پورمحمدی هر چند با احمدی نژاد نیست ولی یه اصول گراست
کاش وزیر اطلاعات یونسی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
ایشون قراره وزیر دادگستری بشن نه اطلاعات.
انتشار یافته: ۷
bato-adv
bato-adv
bato-adv