ترنج موبایل
کد خبر: ۱۷۴۲۹۹

دكتر خاكساري در گفتگو با فرارو تحلیل کرد

خودرو چینی یا فرانسوی؛ جنگ منافع یا ...؟

اين كارشناس حوزه خودرو در پايان با اشاره به اين مباحثات ظاهري تاكيد كرد: «كساني كه وارد بازي هاي سياسي در حوزه خودرو مي شوند بايد بدانند كه اين بازي هاي علاوه بر تاثيرات مخربي كه بر محيط زيست و صنعت كشور دارد با جان مردم سر و كار دارد و اين افراد نانشان را در خون مردم مي زنند و مي خورند و تقاص خداوند از آنها سخت خواهد بود.»

تبلیغات
تبلیغات
فرارو- در برنامه مناظره كه شب گذشته از صدا و سيما پخش شد، در پاسخ به سوال نظر سنجي «آیا با کاهش تحریم‌ها، باید باز هم بازار خودروی ایران را در اختیار شرکت‌های فرانسوی قرار داد یا از دانش دانشکده‌های فنی و توان علمی داخلی و بومی استفاده کرد؟»، 90 درصد مردم همکاری جدید خودروسازان با پژو و رنو را نفی کردند.

سمت و سوي اين نظر سنجي وقتي مشخص مي شود كه برخی از رسانه‌ها اخيرا در گزارشات متعدد از قرارداد با پژو انتقاد كرده است و برخي از نمايندگان مجلس نيز از وزير صنعت به دليل بازگشت مجدد پژو توضيح خواسته اند.

اين در حالي است كه جاده هاي كشور اين روزها مملو از خودروهاي وارداتي چيني است و هر روز بر تعدادشان افزوده مي شود. اما تاكنون نسبت به كيفيت اين خودروها حرفي به ميان نيامده است.

از دكتر علی خاکساری رفسنجانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی يكي از ميهمانان برنامه مناظره پرسيده ايم با توجه به شرايط خودروسازان داخلي و وجود تعرفه 45 درصدي براي واردات، تلاش جمعي براي جلوگيري از همكاري با برند هاي مشخص با چه دلايل صورت مي گيرد و به چه منافعي گره خورده است؟

دكتر علی خاکساری در گفتگو با فرارو گفت: «محدود كردن همكاري خودروسازان با چند برند مشخص صنعت خودرو را در مسير انحصار قرار خواهد داد . به طور كلي اگر به مسائل اقتصادي و اجتماعي بحث توجه شود بايد در يك شرايط رقابتي به هر شركت خارجي كه توانايي عرضه خودروي با كيفيت و با قيمت مناسب داشته باشد، اجازه همكاري داد.»

دكتر خاكساري ادامه داد: «جبهه گرفتن در مقابل يك كشور يا يك شركت و تسهيل همكاري با يك كشور و يا يك شركت ديگر به شدت خطرناك است و حاكي از دست هاي پشت پرده و وجود يك مافيا است. ما در صنعت خودرو بايد به سمت رفع انحصار هم در توليد و هم در واردات برويم.»

وي ادامه داد: «جز چند شركت چيني كه اخيرا در كشور، خودرو توليد مي كنند در بيست سال گذشته صنعت خودرو به شدت در انحصار شركت فرانسوي بوده است. اين به آن دليل است كه متاسفانه خودروسازي در كشور ما در انحصار دو شركت خودروساز است و روابط محكم ايران خودرو با پژو اجازه همكاري صنعت خودرو با شركت هاي ديگر را سلب كرده است.»

دكتر علي خاكساري گفت: «از سوي ديگر شركت پژو نيز بازار جذاب ايران را در شرايطي كه مي تواند خودرو هاي قديمي همچون 405 و 206 را به عنوان خودروهاي كيفي عرضه كند از دست نخواهد داد و بازگشت اين شركت با توجه به شرايط حتمي خواهد بود.»

اين كارشناس حوزه خودرو در پايان با اشاره به اين مباحث ظاهري تاكيد كرد: «كساني كه وارد بازي هاي سياسي در حوزه خودرو مي شوند بايد بدانند كه اين بازي هاي علاوه بر تاثيرات مخربي كه بر محيط زيست و صنعت كشور دارد با جان مردم سر و كار دارد و اين افراد نانشان را در خون مردم مي زنند و مي خورند و تقاص خداوند از آنها سخت خواهد بود.»
تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات

نظرات بینندگان

(۵۰ نظر)
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات