ترنج موبایل
کد خبر: ۱۸۸۸۰۶

روحانی در جمع اساتید و معلمان نمونه:

برخی از تحریم خوششان می‌آید

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی ها از تحریم خوششان می آید، گفت: این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است.

تبلیغات
تبلیغات
فرارو- رئیس جمهور با بیان اینکه برخی ها از تحریم خوششان می آید، گفت: این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی که به مناسبت روز معلم در جمع اساتید و معلمان نمونه کشور سخن می‌گفت، با اشاره به تجربه خود در دوران سیاست و زمان نهضت انقلاب اسلامی تا امروز، اظهار کرد: در این دوران همیشه مسئولیتی در حوزه‌های مختلف بر عهده داشته‌ام و آنچه که می‌فهم این است که تندروی و افراط به ما لطمه زده است و تندروی و افراط برای مملکت نفعی نداشته است. گزيده اي از اظهارات روحاني را به نقل از ايسنا مي‌خوانيم:
  • باید مسیر اعتدال و عقلانیت را در پیش بگیریم. باید فضای آرام بحث و انتقادپذیری در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد و اگر اشکالی مطرح شد، باید به آن پاسخ بدهیم، نه اینکه منتقدان را به کمیته انضباطی ببریم،‌ بلکه باید از اشکال و نقد استقبال کنیم و به آن پاسخ بدهیم.
  • آنچه من می‌فهم این است که این کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس می‌خواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم.
  • ما می‌خواهیم با دنیا منطقی صحبت کنیم، البته ممکن است در مواردی مشکلات حل نشود، اما صددرصد راه‌حلی دارد که باید به دنبال راه‌حل بگردیم.
  • این دولت معتقد است در این کشور تحریم، ظلم بزرگ برای ملت ایران است. اگر کسی از تحریم خوشش می‌آید استدلالش را بگوید، اما ما می‌گوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود.
  • مگر کشوری در دنیا می‌تواند بگوید در حوزه علم از دنیا بی‌نیاز است. باید از دیگران بیاموزیم و باید رفت و آمدهای علمی داشته باشیم و در کنفرانس‌های علمی حضور داشته باشیم، اما شاهدیم وقتی استادی با یک خارجی حرف می‌زند عده‌ای می‌گویند نکند جاسوسی شده است و بعضی‌ها انگار سلول‌شان با شک ساخته شده است در حالیکه باید به اساتید‌مان اعتماد کنیم و بگذاریم بیاموزند و یاد بگیرند. در همین راستا آقایی را می‌شناسم که می‌گفت باید کاری کنیم زبان انگلیسی جایی تدریس نشود، چون خطری بزرگ است، من این حرف‌ها را نمی‌فهمم و شاید از قدرت درک من خارج است.
  • در دنیای امروز تربیت دانشجو به مفهوم آموزش دادن متدهای تحقیق و مطالعه است، استاد باید متد و نحوه استفاده از علم را به دانشجو بیاموزد و این‌که چطور می‌توانیم از دنیای علم و دانش بهره ببریم. همچنین استاد باید یک زبان علمی را به دانشجو یاد بدهد که من غیر از این را نمی‌فهمم و درک نمی‌کنم.
  • کلید را در این می‌دانم که به دانشجو متد، زبان و راه تحقیق و مطالعه یاد بدهیم که مجتهد همین کار را می‌کند و در حوزه نیز به طلاب متد را یاد می‌دهند.
  • باید در شرایط امروز ببینیم دانشگاه چگونه می‌تواند مفیدتر باشد تا در نهایت به تولید، خدمات کارآمد، ثروت ملی، قدرت ملی و بهبود زندگی مردم تبدیل شود. اگر دانشجو تبدیل به کاغذی به نام مدرک و مدارک‌دار بیکار در جامعه شود یک ایراد است که باید آن را رفع کنیم و ما برای حل این مشکلات به شما معلمان و اساتید امیدواریم چون شما تجربه دارید و همه باید دست به دست هم دهیم و به این مشکلات رسیدگی کنیم پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا دولت، هیات‌های علمی، دانشگاه‌ها و اساتید همه باید با هم راه بهتر را یاد بگیریم تا از راه بهتر به کشور، نظام، انقلاب و تاریخ خود خدمت بیشتر کنیم.
  • حل معضلات سیاسی شعار نیست و باید راه‌حل داد. از طریق راه‌حل باید وارد شویم وگرنه از صبح تا شب شعار دهیم مشکلی حل نمی‌شود. من با شعار دادن مخالف نیستم، اما ما باید ببینیم در دنیا چه می‌گذرد و راه‌حل چیست؟
  • گذشته خودم را می‌گویم هشت ماه گذشته. مگر ما معصومیم ما هم غلط و اشتباه داشتیم. یک نفر بیاید انتقاد کند که دنیا، سیاست، حقوق و منطقه را بشناسد. با عظمت ملت ایران آشنا باشد و از زجر ملت خبر داشته باشد. بداند مشکل مردم چیست و راه‌حل آن در کجاست؟ این اشکال ندارد.
  • پایه های علم اسلامی، مسیحی و یهودی نداریم. پایه علم جهانی است، جغرافیا نمی شناسد. یک سری اهداف داریم که بله آن اهداف برای هر کشوری فرق دارد و اگر می خواهیم علم کاربردی در کشور داشته باشیم باید آن را بومی سازی کنیم.
  • 35 سال است در این دانشگاه ها تابلوها و شعارهای سیاسی تغییر نکرده است و انگار نمی خواهد تغییر هم بکند. اینها مهم نیست مشکل چیز دیگری است باید بفهمیم دنیا چگونه است، چه کسی دوست است چه کسی دشمن است.
  • این دولت از آن اول هم گفته و امروز هم تاکید می کند راهی جز اعتدال، دوری از افراط و تفریط و تحجر نداریم، من با تجربه ای که در دنیای سیاست دارم می دانم آن چه که به کشور ما آسیب زد تندروی و افراط بود و کاری هم به جناح بندی ها ندارم.
  • شما استادید و باید به ما جواب بدهید ما با دنیا راه تقابل را در پیش نگرفته ایم، تعامل دولت با دنیا سازنده است. عده ای می گویند می خواهید با دنیا بسازید می گوییم نخیر. می خواهیم جنگ بکنیم و خنجر بکشیم، نه این طور نیست ما می خواهیم حرف بزنیم و بسازیم و گفتگو کنیم. دولت معتقد است در کشور تحریم ظلم بزرگتری برای ملت است. از سوی دیگر هر استادی که با یک خارجی زبان صحبت می کند می گویند این جاسوس است. مگر می شود که جاسوس باشد مگر اطلاعاتی دارد که جاسوس به شمار می آید. بگذارید دانشجویان بروند یاد بگیرند و ارتقا یابند و اصلاً این یکی از راه های ما برای ارتباط با دنیای اسلام است.
  • این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است. کسی که از تحریم خوشش می آید استدلال کند که دلیلش چیست. تحریم یعنی حتی اگر جنسی را می خواهیم صادر یا وارد کنیم نمی توانیم و یا برای وارد کردن باید چند برابر قیمت واقعی را بپردازیم.
  • هیچ کشوری از علم بی نیاز نیست. تحریم یعنی اینکه اساتید نمی توانند به مراکز علمی دنیا رفت و آمد داشته باشند.
  • استاد یعنی یاددادن متد یعنی استفاده از اینترنت تا دانشجو بتواند از دنیای علم و دانش بهره ببرد البته با یک زبان علمی. من به عنوان کسی که سال ها در پژوهش بوده ام می گویم حوزه و دانشگاه کلید این ها است. همه باید دست به دست هم بدهیم و برای راه حل ها کاری کنیم، از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا دولت و دانشگاه ها باید در این کار سهیم شوند.
تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات

نظرات بینندگان

(۹۳ نظر)
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات