مناظره است نه مسابقه مشتزنی!
به گزارش ایسنا، او با اعتقاد بر اینکه روند انتقاد همواره برای فضای رسانهای خوب است، اظهار کرد: امیدواریم موقعیتی که در انتخابات برای رسانه ایجاد شد، در آینده نیز ادامه داشته باشد.
حسین فردرو درباره نحوهی پوشش مناظرههای انتخاباتی، طراحی دکور و شیوه اجرای مناظره نکاتی را بیان کرد.
این برنامهساز قدیمی گفت: شیوه مناظرههای ما در این دوره، همچون مناظرههای زندهی دنیا بود و به نوعی صداوسیما از این شیوه عاریه گرفته بود که اصلا اشکالی هم ندارد و این منطقی است که ما هم از این الگو استفاده کنیم چرا که از این جریان مبرا نیستیم.
او ادامه داد: در کشورهای دیگر نامزدها برای تبلیغات هزینه پرداخت میکنند و آگهی میدهند اما در ایران دولت یک بودجه کلی برای انتخابات به صداوسیما میدهد و همه امکانات برای نامزدها مساوی اعمال میشود.
فردرو سپس دربارهی محتوای مناظرهها و تأثیر آن بر مخاطبان، اظهار کرد: انگار برخیها دوست دارند مسابقه مشتزنی در مناظرهها ببینند.
او اظهار کرد: جای شکر دارد که صداوسیما این فضا را برای کاندیداها باز کرده است، اگرچه فضا کمی هیجانانگیز بود، اما در کل مسیر درستی را رفته است و از این جهت به وظیفه خود عمل کرده است.
فردرو دربارهی نماها و تصاویری که از چهرهی کاندیداها در مناظرهها گرفته میشد، اظهار کرد: تصاویر و عکسالعملهایی که تصویربردار و کارگردان از نامزدها در مناظرهها ارائه میداد، معقول و کاملا درست بود اما نکتهای که وجود دارد این است که در برنامههای مناظره در دنیا، نمایش عکسالعملها محافظتشده است که مبادا با نشان دادن تصویر فرد مورد نظر، نکته دیگری القاء شود.
او دربارهی شیوه اجرای مرتضی حیدری در مناظرهها نیز گفت: مرتضی حیدری تجربههای خودش را دارد و درخصوص حضورش در مناظرهها به این تجربهاندوزی ادامه میدهد، اما نکتهای که وجود دارد این است که متأسفانه صداوسیما نمیتواند به مجریهایش هویت بدهد و آنها را قوی کند که در گفتوگوها مثل یک داور با طرف مقابل رفتار کنند.
این برنامهساز پیشکسوت سپس با اشاره به اینکه مجریان برنامههای زنده تلویزیونی در دنیا، از جرأت لازم در مناظرهها برخوردار هستند، اظهار کرد: ما در صداوسیما تجربههای خودمان را داریم و باید روش خودمان را پیدا کنیم.
او افزود: مجریان برنامههای زنده در دنیا، مجریانی هستند که خبر را زنده میکنند؛ چرا که کاملا این اجازه به آنها داده شده است که در صورت لزوم سیستم را تغییر دهند اما ما در کشورمان نتوانستهایم به مجریانمان اعتماد کنیم. ستارهساز بودهایم، اما این روش، روشی نبوده است که دوست داشته باشیم جا بیفتد.
فردرو درباره محتوای مناظره روز جمعه (۲۲ اردیبهشت ماه) اظهار کرد: روز گذشته ما شاهد هر نوع صحبت و رفتاری از سوی نامزدها بودیم؛ صحبتهایی که در حالت معمول به شنیدن آنها عادت نداشتیم. اما نکتهای که وجود دارد این است که آیا اتفاقی افتاد؟ آیا شورشی شد؟ آرامش باز هم به جامعه برمیگردد و مردم میبینند که مسئولان از عملکرد یکدیگر بیخبر نیستند و همدیگر را رصد میکنند و این اتفاق خوبی است.
او سپس یادآور شد: حرفهای تلخ دیروز از محبوبیت آن افراد کم نکرد اما نشان داد که مردم این تحمل را دارند که بدانند این افراد چه کارهای کردهاند. دیروز مناظره به گونهای برگزار شد که دیگر کسی نبود بگوید بگم بگم و همه چیز را گفتند.
فردرو سپس درباره عملکرد تلویزیون در برگزاری مناظرهها در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: تلویزیون راه خوبی را در پیش گرفته است. امیدواریم که فرصتی ایجاد شود که این فضای انتقاد همچنان باز باشد و تلویزیون و رسانههای خودمان در رأس باشند نه شبکههای خارجی.
او با اشاره به زنده بودن مناظرهها و برخی برنامههای دیگر نیز یادآور شد: در دورانی حدود ۱۵ سال پیش، پخش مستقیم آنقدر در تلویزیون مشکل بود که قابل تصور نیست، اما در حال حاضر به جایی رسیدهایم که خود مسئولان برنامه ضبط شده را قبول ندارند.
فردرو بخش آخر صحبتهای خود را به اظهار نظر درباره دکور برنامه مناظره اختصاص داد.
این کارگردان و تهیهکننده در این زمینه اظهار کرد: در دکور تلاش شده بود بیطرفی لازم در بکگراند صفحه نمایش تلویزیون اعمال شود به صورتی که از رنگ و لعاب شاد استفاده شد اما باز هم شیوه چینش کاندیداها با مجری به شکلی خطی که همه نگران آن بودند، اعمال شد.
او با اعتقاد بر اینکه چینش دکور به شکل خطی فضای مناظره را خنثی میکند اظهار کرد: این خود کاندیداها بودند که باعث هیجان فضای مناظرهها شده بودند. در نتیجه سیستم طراحی صحنه بسیار خنثی بود و اگر این سیستم به شکل دایرهای تعبیه میشد این بالا و پایینها رعایت میشد.
حسین فردرو در پایان تأکید کرد: سیستم خطی فاقد هیجان است و از طرفی در سیستم خطی نیازمند قرعهکشی هستیم که بالا و پایین مجلس مطرح نباشد اما به هر ترتیب سلیقهای در دکور مناظرهها اعمال شده بود که فکر شده بود.