گزارشی از آخرین تمرین گروه «آران»
جادوی موسیقی و شعر خیام بر صحنه

بهروز غریبپور هشتمین اپرای عروسکی خود را از یکشنبه ۲۵ تیرماه روی صحنه میبرد. غریبپور برای هشتمین اجرای خود، زندگی شاعر بزرگ ایرانی خیام را در نظر گرفته است. این اپرای عروسکی که در ۱۳ اپیزود طراحی شده است، مراحل مختلف زندگی این شاعر و تاثیری که اشعارش بر جهان داشته را به تصویر میکشد.
بهروز غریبپور هشتمین اپرای عروسکی خود را از یکشنبه 25 تیرماه روی صحنه میبرد. غریبپور برای هشتمین اجرای خود، زندگی شاعر بزرگ ایرانی خیام را در نظر گرفته است. این اپرای عروسکی که در 13 اپیزود طراحی شده است، مراحل مختلف زندگی این شاعر و تاثیری که اشعارش بر جهان داشته را به تصویر میکشد.
تمرینی برای اجرا
به گزارش فرارو؛ چند روز بیشتر تا اجرا باقی نمانده، قرار یک ساعت پیش از زمانی است که برای اجرا درنظر گرفته شده. تالار رودکی سالن فردوسی قرار ما برای دیدن نمایش و گفتوگو با بهروز غریبپور است. ترافیک پایتخت باز هم دلیل بدقولی میشود و یک ربع دیرتر از قرار به تالار رودکی میرسیم. گروه همراه را رها میکنی و خودت را به سرعت به سالن فردوسی میرسانی. در سالن باز است، فرصت گپ ابتدایی با کارگردان را از دست دادهای. وارد سالن میشوی، سه نفر در بالاترین ردیف صندلیها نشستهاند، ردیف میانی صندلی وسطی را انتخاب میکنی و به تماشای «اپرای خیام» مینشینی.
پرده نخست، خیام تا جنگ جهانی دوم
پرده نخست، ملغمهای از تصاویر مختلف جنگی است و معرف جنگ جهانی دوم. خیام بر صحنه میآید، در رصدخانهاش و با خوانش اشعارش این نمایش آغاز میشود. اشعاری که میشنوی کم و بیش به گوشت آشناست. شناخت تو از خیام آنقدر زیاد نیست که همه آنچه روی صحنه اتفاق میافتد را بتوانی پیشبینی کنی؛ پس دقیق به صحنه خیره میشوی و به داستانی که بهروز غریبپور روایت میکند چشم میدوزی. اپرای خیام تنها گوشهای از زندگی این شاعر را به تصویر میکشد تا تاثیر تفکرات او را بر اتفاقات عصر خود نمایان کند.

اشعاری که خوانده میشوند تنها متعلق به خیام نیست، مجموعی از شعرهای شاعران بزرگ است به همراه اشعاری که نویسنده متن آنها را تصحیح کرده و بحر طویلی که برای پیشبرد داستانش سروده است. اشعار به جز فارسی، به زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و کردی روی صحنه ادا میشوند.
تقدیر در اپرای خیام هم تاثیرگذار بود
صدای خیام آشناست، محمد معتمدی خواننده سنتی که حالا پنجمین تجربه همکاری خود را با بهروز غریبپور پشت سرمیگذارد. او پیشتر در «اپرای عاشورا»، «اپرای مولوی»، «اپرای حافظ»، «اپرای سعدی» خوانندگی کاراکترهای اصلی اپراهای غریبپور را برعهده داشته است.
همه چیز آن بالاست، در تاریکی مطلق

اپیزود پایانی نمایش، بازگشت خیام به رصدخانهاش است؛ جایی که سفر او و شعرهایش در جهان به پایان میرسد و این انتخاب کارگردان برای پایان داستان اشارهای به تاثیر خیام به واسطه سفر اشعارش در گوشه گوشه جهان دارد. پرده نمایش بسته میشود، درهای کناری صحنه باز میشوند و بازیدهندگان یکی یکی بیرون میآیند و مقابل و پایین صحنه کوچک نمایش میایستند. تمرین گروه «آران» به پایان رسیده و از 25 تیرماه 20 شب اجرا اپرای عروسکی خیام در تالار فرودسی آغاز میشود.