دخل و خرج پرفروشترین سریال شبکه نمایش خانگی
نخستین قسمت از فصل دوم سریال شهرزاد حدود یک ماه پیش در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. سریالی که سال ۹۴ با توزیع فصل اولش در شبکه نمایش خانگی، توانست جایش را در میان دوستداران سریالهای تلویزیونی به خوبی باز کند.
به هر حال به سنت بازارهای هنری و فرهنگی در ایران، رقم درآمدها و هزینههای محصولات هنری مشخص و شفاف نیست. اگرچه در حوزه سینما تا حدودی رقم کلی هزینه فیلمها و رقم نسبتا دقیق فروش آنها اعلان عمومی میشود و امکان درک ابعاد بازار سینما را برای مخاطبان، کارشناسان و رسانهها فراهم میکند، اما همچنان در بازار شبکه نمایش خانگی اطلاعاتی از دخل و خرج سریالها در دست نیست.بنابراین هرگز به قطعیت نمیتوان از میزان دقیق هزینهها و درآمدهای سریالهای تلویزیونی در شبکه نمایش خانگی سخن گفت. این موضوع باعث میشود تا دامنه شایعات درباره دستمزدهای بازیگران، هزینههای کلی و درآمدهای پرفروشترین سریال ایرانی در شبکه نمایش خانگی روز به روز گستردهتر شود.
بهطور معمول در صنعت سینما و تلویزیون در کشورهای توسعهیافته، رقم دقیق دستمزدهای بازیگران و هزینههای کلی تولید سریالها اعلام رسانهای میشود. چنانکه صنعت تولید آثار نمایشی عمدتا شفاف و شیشهای است. اتفاقی که شاید بتوان گفت هرگز در ایران نیفتاده است. آنچه در ادامه میخوانید، برآورد و تخمین کارشناسی هزینهها و درآمدهای سریال شهرزاد در فصل اول این سریال بر اساس گفتوگوهای تهیهکنندگان، برخی از بازیگران و برخی از روایتهای رسانهای است. همچنین بر همین اساس تخمینهایی درباره درآمد سریال شهرزاد در فصل دوم نیز ارائه خواهیم کرد.
نگاهی به دخل و خرجهای فصل اول
تابستان سال گذشته بود که سیدهادی رضوی یکی از تهیهکنندگان سریال شهرزاد در گفتوگویی اعلام کرد رقم کل هزینه شده برای ساخت سریال شهرزاد یک، معادل 12 میلیارد تومان بوده که او و شریک تجاریاش سیدمحمد امامی بهطور مشترک و مساوی این هزینه را تقبل کردهاند. البته رضوی پیش از این و در جریان تولید سریال گفته بود که هزینه سریال شهرزاد بیش از 12 میلیارد تومان بوده است.
این در حالی بود که برخی سانهها نیز از رقم 14 میلیارد تومانی ساخت سریال خبر دادند که اگرچه هماهنگی متناسبی با 28 قسمت سریال داشت اما به نظر میرسید این رقم نیز کمتر از هزینه واقعی تولید شهرزاد یک باشد. به هر حال سریال شهرزاد، بنا به تایید همه کارشناسان سینما، تلویزیون و همچنین سرمایهگذاران این سریال، گرانترین اثر نمایشی بخش خصوصی در قالب سریال است. سریالی که با استقبال گسترده مخاطبان توانست در فروش هم رکوردهای قابل توجهی را جابهجا کند.
شمارگان توزیع فصل اول سریال
در اطلاعاتی که پیش از این در لابه لای گفتوگوهای متعدد برخی از کارشناسان و سازندگان سریال به دست آمد، معلوم شده تیراژ واقعی سریال در طول دوران توزیع برای هر قسمت 400 هزار نسخه بوده است. به هر حال با توجه به 28 قسمتی بودن فصل اول و قیمت سه و چهار هزار تومانی هر نسخه، میتوان گفت درآمد نهایی سرمایهگذاران از محل فروش دی.وی.دیهای سریال چیزی حدود 35 میلیارد تومان بوده است.
درآمد فصل دوم
فصل دوم این سریال براساس تخمینهای کارشناسی و برخی آمارهای غیررسمی همچنان با تیراژ 400 هزار تایی منتشر شده و این در حالی است که قیمت هر نسخه دی.وی.دی به پنج هزار تومان رسیده است. یعنی درآمد اولیه در صورت فروش همه نسخهها در هر قسمت، دو میلیارد تومان است که در صورت ادامه این روند تا قسمت بیست و دوم، درآمد نهایی سریال به 44 میلیارد تومان خواهد رسید.
آگهیهای تجاری فصل دوم نیز احتمالا با افزایش قیمت همراه شدهاند و درآمد سریال را از محل تبلیغات بیشتر خواهد کرد؛ بر اساس تخمین حدود 30 میلیارد تومان. البته این در شرایطی است که تیراژ این سریال کم یا بیشتر نشود. زیرا به نظر میرسد با توجه به نارضایتی بسیاری از مخاطبان سریال شهرزاد در قسمتهای نخستین فصل دوم آن، احتمالا تیراژ سریال در آینده با کاهش روبه رو شود.به هر حال تا زمانی که آمار و ارقام مشخصی دراین باره منتشر نشود، نمیتوان از صحت و دقت این تخمینها سخنی گفت. با این حال به نظر نمیرسد که این برآوردها چندان دور از ذهن باشند. شاید از همین رو باشد کهسازندگان سریال، به فکر ساختن فصلسوم آن افتادهاند.