حواشی عجیب و باورنکردنی بلیتفروشی در مسابقات لیگ برتر
به نام فوتبال، به کام واسطهها
پیرو حاشیههایی که طی چند روز اخیر ایجاد شده بود، عادل فردوسیپور هم بخش قابلتوجهی از برنامه این هفته نود را به بررسی موضوع بلیتفروشی در لیگ برتر اختصاص داد.
این خطاهای فاحش و باورنکردنی نشان میداد سازمان لیگ حتی بر بدیهیات موضوع بلیتفروشی هم اشراف ندارد. با این وجود همچنان مشکل اصلی به سهم وحشتناکی اختصاص داشت که شرکت واسطه فروش بلیت یعنی «برهان مبین» برای خودش بر میدارد. این شرکت که تنها بلیت الکترونیکی مسابقات فوتبال را به هواداران عرضه میکند، چند سال پیش بدون مزایده این امتیاز را بر عهده گرفته و تا سال 1404 هم با فدراسیون قرارداد دارد.
فستیوال تناقضها
یکی از مهمترین حواشی این پرونده مربوط به تناقضهای پرشماری است که در ارائه آمار و اطلاعات مربوط به بلیتفروشی به چشم میخورد. بهعنوان نمونه تعداد تماشاگران خانگی پرسپولیس در فصل گذشته که بهصورت رسمی و بازی به بازی توسط سازمان لیگ اعلام شد، بیش از 700هزار نفر بود، اما شرکت برهان مبین تعداد تماشاگران پرسپولیس را 30درصد کمتر، یعنی کمی بیش از 500هزاز نفر اعلام کرده است.
با این وجود این رقم بهعنوان متوسط قیمت بلیت آزادی در نظر گرفته شده که حیرتآور است. اگر میخواهید شگفتیتان کامل شود، بد نیست بدانید در آماری که خود شرکت برهان مبین روی سایت فروش بلیت الکترونیکی منتشر کرده، متوسط قیمت بلیت مسابقات پرسپولیس و استقلال فقط 7 هزار تومان در نظر گرفته شده؛ عددی که نه با واقعیت و نه با آمار خود این دوستان در سازمان لیگ همخوانی ندارد! بنابراین این همه تناقض و اختلاف به وضوح نشان میدهد سیستم فعلی بلیتفروشی در مسابقات فوتبال نواقص و ابهامات بسیار زیادی دارد و هیچ کمکی به فوتبال ایران نمیکند.
دریافت فوری، پرداخت باتاخیر
بخش دیگری از ابهامات مربوط به بلیتفروشی مسابقات در لیگ برتر اما مربوط به نوع تسویهحساب شرکت واسطه با پرسپولیس و استقلال است؛ جایی که هواداران این تیمها با خرید آنلاین و حضوری بلیت مسابقات، پول مربوط به هر بازی را از چند روز قبلتر یا حداکثر ساعتی پیش از آغاز مسابقه به شرکت برهان مبین میپردازند، اما این شرکت بهصورت تدریجی و با فاصله قابلتوجه پول را به حساب باشگاهها واریز میکند؛ سیستمی که باز هم به ضرر تیمها و به سود واسطهها است.
راه علاج؛ واگذاری کامل
همانطور که بیش از 92درصد شرکتکنندگان در نظرسنجی برنامه نود اعلام کردند، راه علاج واگذاری کامل این امتیاز به باشگاههاست؛ جایی که تیمها بتوانند بلیت مسابقات را هرطور که دوست دارند و به هر قیمتی که مد نظرشان است به فروش برسانند و بیشترین منفعت مالی را از آن حاصل کنند.