bato-adv
کد خبر: ۳۵۳۴۹۰

اتصال کرمانشاه به شبکه سراسری راه آهن

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶

رئیس جمهور روز سه شنبه در آستانه سال جدید، راه آهن فیروزان-کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر را افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاعه رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با حضور در ایستگاه راه آهن کرمانشاه، ضمن بهره برداری از پروژه راه‌آهن فیروزان- کرمانشاه، دستور حرکت اولین قطار مسافربری از کرمانشاه به مقصد مشهد مقدس را صادر کرد.

رئیس جمهور هنگام پرده‌برداری از یادمان افتتاح این پروژه، گفت: با توسل به روح مولایمان امیرالمومنین علی(ع) اتصال راه آهن کرمانشاه به خط سراسری ریلی کشور را افتتاح می‌کنیم.

همچنین روحانی در دستور حرکت قطار کرمانشاه-مشهد، اظهار داشت: با میمنت و مبارکی و تبریک به همه مردم قهرمان کرمانشاه، حرکت قطار را برای اولین از این شهر زیبا به سمت مشهدالرضا(ع) اعلام می کنیم.

با بهره برداری از پروژه راه‌آهن فیروزان-کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر امکان اتصال شهر کرمانشاه به شبکه ریلی کشور فراهم و تسهیل ارتباطات، ترانزیت کالا، رفت و آمد مسافران و زائران عتبات عالیات و کاهش ترافیک جاده‌ای میسر خواهد شد.

طرح راه‌آهن غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر از ایستگاه سمنگان شروع و ضمن عبور از شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصر شیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم می‌شود.

طـرح راه آهـن غرب کشور بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر مسافری و ۱۲۰ کیلومتر باری مشتمل بر محور‌های اراک (سمنگان) - کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول ۷۵ کیلومتر می‌باشد.

بخشی از راه‌آهن غرب کشور، حدفاصل اراک تا ملایر به طول ۹۰ کیلومتر و ملایر تا فیروزان به طول ۶۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. بخش دیگری از این طرح حدفاصل فیروزان تا کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر آماده بهره برداری است.

اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه‌آهن، ایجاد بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه، بهره‌مندی زائرین عتبات عالیات از حمل و نقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی و در نتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره‌مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی از حمل و نقل ریلی از جمله اهداف و مزیت‌های بهره‌برداری از این پروژه ملی است.

bato-adv
مجله خواندنی ها