یک تحلیلگر حوزه مسکن در گفتگو با فرارو بررسی کرد
"مسکن" بعد از آخوندی به کدام سمت میرود؟

پیش از انتخاب وزیر جدید اکثر کارشناسان بر این باور بودند که بهتر است فردی برای این وزارتخانه انتخاب شود که از بدنه این وزارتخانه باشد و تسلط و شناخت کافی از این حوزه و مشکلات و موانع موجود داشته باشد. با اینحال اگر آقای اسلامی بتوانند از مشورت کارشناسان به بهترین شکل استفاده کنند و جهت گیریهای درستی انجام دهند. یعنی میخواهم بگویم که هنوز امیدواریهایی وجود دارد

او ادامه داد: «اختلاف بعدی بر سر مسئله کنترل کیفی ساختمان بود که سازمان نظام مهندسی اصلا با آقای آخوندی راه نیامدند و بخش عمده مجلس هم از سازمان نظام مهندسی حمایت کردند. در این ماجرا آقای آخوندی سعی کردند که یک سری تغییرات مختصر و مفیدی که در چارچوب اختیارات قانونی خودشان بود انجام دهند که حتی همین اختیارات قانونی هم زیر سوال بود که آیا این اختیارات را وزیر دارد یا خیر. نتیجه این شد که تغییرات بسیار بسیار محدود انجام شد و اساس همان نظام کنترلی پابرجا باقی ماند. در این مسئله هم حق با آقای آخوندی بود. زیرا این نظام فعلی کارایی کافی را ندارد و بیشتر جنبه صوری و شکلی دارد و عملا سازمان نظام مهندسی را تبدیل به یک ماشین بزرگ امضا فروشی کرده است. این هم باید در اولویتهای وزیر جدید قرار بگیرد و اگر بتواند مسیر آقای آخوندی را ادامه دهد میتواند تغییرات قابل توجهی در این سیستم نظارتی ایجاد کند که از لحاظ کیفی بسیار مفید خواهد بود. هرچند که قدرت آقای آخوندی کفاف این مسائل را نداد و فکر میکنم وزیر جدید هم با این چالشها مواجه باشند.»
او افزود: «البته ادعاها و حرفهایی در ادوار مختلف مطرح میشد، اما واقعیت این است که بیش از ۹۷ درصد بازار مسکن در اختیار مردم و بخش خصوصی است و دولت و وزارت راه و شهرسازی تاثیر چندانی در آن ندارند و بیشتر نقش نظارتی و کنترلی داشته است و آن هم در حد بسیار محدودی میتوانست انجام دهد؛ لذا من بعید میدانم در این بخش، تغییر وزیر تاثیر خاصی داشته باشد و آن را وضعیت بازار مشخص میکند و الان هم با توجه به چشم انداز حداقل سه ساله فکر نمیکنم با رونق خاصی مواجه شویم.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا به طور کلی اسلامی گزینه مناسبی برای وزارت شهرسازی هست، عنوان کرد: «البته بهتر است الان که ایشان انتخاب شده اند، قضاوت خاص انجام ندهیم، ولی به هرحال پیش از آن اکثر کارشناسان بر این باور بودند که بهتر است فردی برای این وزارتخانه انتخاب شود که از بدنه این وزارتخانه باشد و تسلط و شناخت کافی از این حوزه و مشکلات و موانع موجود داشته باشد. با اینحال اگر آقای اسلامی بتوانند از مشورت کارشناسان به بهترین شکل استفاده کنند و جهت گیریهای درستی انجام دهند. یعنی میخواهم بگویم که هنوز امیدواریهایی وجود دارد.»
سلطان محمدی در پایان گفت: «اما اگر قرار باشد این ناهماهنگیهایی که با آنها اشاره کردم ادامه پیدا کند ما مشکلاتمان به مراتب بیشتر خواهد شد. زیرا این ناهماهنگیها نشان از این است که ما حتی در سطح کارشناسی هم اتفاق نظر نداریم. مثلا همان بحث بافتهای فرسوده که عرض کردم، بخش زیادی از کارشناسان با یک نگاه شهرسازانه به ماجرا نگاه میکنند و توجه بیشتری به بافت اجتماعی میکنند تا شکل فرمی. این گروه موافقند که با مشارکت مردم بازسازی انجام شود که خب این روند طولانی است و نیازمند آن است که تعامل سازندهای میان مردم، بانکها، دولت و سازندهها ایجاد شود. اما دیدگاه مقابل معتقد است که این بافت اصلا ارزش نگهداری ندارد و باید یکباره تخریب شود. البته من نگرشم با دیدگاه اول موافق است، اما خب به هرحال سیاستگذار انتظار دارد خیلی سریع به نتیجه سیاستهای خود برسد. با همه اینها باید صبر کرد و دید شرایط به کدام سمت پیش خواهد رفت.»