bato-adv

دفاع مریلا زارعی از فیلم لاکچری

زارعی ادامه داد: شنیدم آپارتمان در تهران با ودیعه پانصد میلیون ماهی ۴۷ میلیون اجاره هرماه است ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردمش به نان شب محتاجند اما در همین جامعه چنین املاکی است!
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

نشست خبری فیلم سینمایی «ایده اصلی» در حالی برگزار شد که مریلا زارعی در دفاع از این فیلم درباره لاکچری بودنش صحبت‌هایی کرد و بهرام رادان نیز سینما را در اصل یک سرگرمی به شمار آورد.

به گزارش فارس، نشست خبری فیلم سینمایی «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی و با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای نشست آزیتا موگویی درباره سرمایه‌گذاری کار گفت: نه شهرداری و نه بانک شهر در این زمینه همکاری نکردند. ضمانت بخش اصلی معاملات ضمانت نامه‌های بانکی است من از بانک شهر خواهش کردم تا اسپانسر شوند که شدند.

وی درباره هزینه فیلم گفت: در تیتراژ اول بزرگ درباره سرمایه‌گذاران کار زدند شخصی به نام مهدی کریمی که یک شرکت دار و علاقه‌مند به هنر هستند و شرکت توسعه گردشگری دارند و آن هم به واسطه نزدیکی فضاهای این فیلم به امر گردشگری سرمایه‌گذاری کردند، خود من هم در این زمینه مشارکت داشتم و منطقه آزاد کیش هم در امر لجستیک به ما کمک کرد.

موگویی افزود: من از خیلی وقت پیش استقبال از شفافیت‌های مالی کردم حتماً درباره بودجه فیلم و بازیگران سرشناس و سفرهای مختلف آن می‌پرسید بودجه این فیلم کمی بیش از ۴.۵ میلیارد تومان است ما تمام تلاشمان را کردیم که برآورد بالاتر از آنچه فکر کردیم نشود و آنچه قرار است بی‌پرده باشد به واسطه بالا پایین شدن عرض تغییری نکند.

وی در ادامه گفت: من در این کار یک قصه تعریف کردم وقتی یک قصه درباره طبقه اجتماعی خاص و صحبت از معاملات میلیون دلاری بین کشورهای مختلف است من مجبورم زندگی واقعی آدم‌هایی که بسیار پولدار هستند را تصویرکنم. خودم تصور می‌کنم بسیار کمتر از واقعیت زندگی آنها به خاطر پرهیز از شوآف بدان پرداختیم.

بهزاد عبدی آهنگساز فیلم عنوان کرد: ویژگی که موسیقی فیلم داشت با توجه به نظر کارگردان تلفیق موسیقی ارکسترال دنیا و ادوات الکترونیک دنیا با کم‌توجهی به موسیقی لوکال و اینکه هر شخصیتی بار مفهومی خاص خود را داشت که من سعی کردم آن را با موسیقی نشان دهم.

مریلا زارعی نیز طی سخنانی گفت: خدمت عزیزی که گفتند آیا دوره فیلم‌های لاکچری تمام نشده باید بگویم من متأسفانه یا خوشبختانه بیشتر از اینکه اخبار اقتصادی را دنبال کنم اخبار اجتماعی را دنبال می‌کنم چندی پیش مقاله‌ای حیرت‌انگیز خواندم درباره اجاره املاکی که در شهر تهران رویش بحث می‌شود حتی این اجاره‌ها در مقاله برایم غیر قابل باور بود.

زارعی ادامه داد: شنیدم آپارتمان در تهران با ودیعه پانصد میلیون ماهی ۴۷ میلیون اجاره هرماه است ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردمش به نان شب محتاجند اما در همین جامعه چنین املاکی است!

وی اظهار داشت: همین مقاله می‌گفت بر سر تصاحب این املاک مسابقه ایجاد می‌شود و هیئت مدیره ساختمان گزینش می‌کند که چه کسی و چگونه این املاک را تصاحب کند. صاحبان این آپارتما‌ن‌ها بهرحال بخشی از این جامعه و نبض اقتصاد جامعه را دارند. خانم موگویی و دوستان دیگر علاقه‌مند بودند که همچنان چنین اتفاقی هست و چگونه است، به نظرم پس این سوال قدری کلیشه است و خوب است که قضاوت نکنیم. وضعیت الان ما شکاف طبقاتی زیاد بین مردم است یک فردی آنقدر دارد که نمی‌داند چه کار کند و یک کسی آنقدر ندارد و او هم نمی‌داند چه کند!

موگویی درباره تکرار سکانس‌ها گفت: این پیشنهاد دهقانی تدوین‌گر کار بود که به نظرش آمد سکانس‌ها برای بهتر شدن ریتم تکرار شود، حتماً بعد از جشنواره و برای اکران عموم ممکن است تغییراتی در این بخش بدهیم.

مهرداد صدیقیان در ابتدای صحبتش به طنز بیان کرد که فردا هم اینجا برای کار دیگری حضور دارد و در این خصوص گفت: من چون سر سریال نمایش خانگی هستم نمی‌توانستم به طور کامل در نقش‌های اصلی حضور یابم. برای همین این نقش که برایم جذاب هم بود را پذیرفتم.

هانیه توسلی نیز عنوان کرد: به نظرم این فیلم خوش‌ساخت با فیلمنامه پیچیده‌ای است. نقش لاله هم به نظرم خاص است و به نظرم نقش متفاوتی در کارنامه کاری من است.

پژمان جمشیدی نیز گفت: جواب‌های کلیشه‌ای نمی دهم و می‌گویم از فرصت استفاده می‌کنم تا از شما برای تماشای فیلم تشکر کنم.

بهرام رادان نیز گفت: دفعه اولی که خانم موگویی چند خطی از فیلم‌نامه را تعریف کردند، با انتهای فیلم تراژدی آشنا بودم زیرا قبل از آن در فیلم آدمکش حضور داشتم. به نظرم این کار یک جاه طلبی از قسمت خوبش است. نزدیک فیلمبرداری دلار و ارزش پول‌های خارجی بالاتر می‌رفت و ساخت این فیلم بیشتر شبیه یک رویا می‌شد اما خانم موگویی مصمم‌تر می‌شدند من چندی قبل از ساخت به او گفتم: واقعا شما می‌خواهید امسال این فیلم را بسازید و او هم مصمم پاسخ مثبت داد.

وی در ادامه گفت: سینما در اصل باید سرگرم کننده باشد حال تمام مناقشه‌ای که پشت الفاظی چون لاکچری و شیک بودن است، به کنار و ما هم سعی کردیم که شما را سرگرم کنیم و پشت این سرگرمی شاید برداشت‌های متفاوتی شده باشد که اینها همه قابل قبول است.

مریلا زارعی نیز گفت: برای من این نقش زمانی آغاز می‌شود که مخاطب به من این اجازه را بدهد که نقش‌هایی را که برایم چالش دارد تجربه کنم چه بسا گاهی این نقش‌ها مورد پسند قرار بگیرد یا خیر. من حضور جدی‌ام را در سینما با خانم تهمینه میلانی آغاز کردم و دو تا از جایزه‌های مهم سینمایی‌ام را با فیلم‌سازان زن گرفتم و نقش‌هایی که بازی کردم به قدر کفایت برایم چالش‌های بزرگی داشت و همیشه برایم این نکته مطرح بود که فیلم‌سازان زن سینمای ایران خیلی جذاب هستند و من هم یک تعلق عاطفی به آنها دارم چون ورودم به سینما با یک کارگردان زن بوده است.

امیر عربی فیلمنامه‌نویس نیز درباره سوالی مبنی بر ایده فساد اقتصادی در کار گفت: ایده برای آقای کریمی بوده و در اجرا و پی رنگ ممکن است ما از یک سری فسادهای اقتصادی الهام گرفته باشیم. الان هم در پرونده متهمان اقتصادی می‌بینیم که یک نفر به نام کارگر خانه‌اش میلیارد‌ها تومان وام گرفته شاید کارگر خانه‌اش اصلا مطلع هم نبوده است.

موگویی در پایان عنوان کرد: امسال چهلمین سال انقلاب است زمان انقلاب نسل ما بچه بود اما بسیاری از برهه‌های مهم این آب و خاک را چون جنگ، دولت‌هایی که عناوین مختلفی چون سازندگی، پس از سازندگی، عدالت، تدبیر و امید و ... به یاد داریم. فکر می‌کنم در چهل سالگی انقلاب رودربایستی را بگذاریم کنار و واقع بینانه به مسائل اطراف جدی نگاه و فکر کنیم و راجع به آنها راه حل پیدا کنیم. بزرگترین دلیل همه زشتی‌های پیرامون آن از هر آنچه که هست ریشه در فساد اقتصادی دارد که اکنون در یک دهه اخیر وحشتانک شده است قبح دزدی، کلاهبرداری و چیزهای دیگر ریخته شده و این چیزی است که همه‌مان می‌دانیم چون دستمان توی جیب دیگری است و از آن می‌گذریم. تمام مشکلاتی که امروز گریبانمان را گرفته به این دلیل است که یک عده اندک همه چیز را برای خود می‌خواهند، شایسته سالاری به سختی در این مملکت پیروز است حتی شایستگان هم برای برنده شدن دست به کارهای غیراخلاقی می‌زنند مثل سعید پارسا در فیلمنامه.

وی در ادامه افزود: همه کاراکترهای این فیلم را خوب می‌شناسیم افرادی که فقط می‌خواهند بیایند و بزنند و بروند من هم به اندازه توان و سواد خودم اعتراف می‌کنم شاید این حرف‌ها را اجازه نداشته باشم بزنم من به اندازه توان و تجربه‌ام توانستم حرفی را بزنم و گفتمانی را آغاز کنم که در پس ظاهر ماشین‌های قشنگ و لباس‌های قشنگ گمش نکنیم، بدترین برداشت ممکن از این قصه اشتباه‌ترین کار است.

bato-adv
مجله خواندنی ها