bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۹۸۲۲۰
اطلاع رسانی تبلیغاتی؛ دو رقیب داخلی برای طبیعت‌گردی

آسنا بخریم یا پاژن؟

با این حال در واقع موتور پاژن همان موتور دیزلی فوتون است که توسط چین و ایران خودرو ارائه شده اما در مقابل موتور به کار رفته در آمیکو یک مدل ساخت میتسوبیشی ژاپن است.

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

آسنا بخریم یا پاژن؟

اگر یک بار هم پشت خودروهای سدان نشسته باشید می‌دانید که با این ارتفاع و این لاستیک‌ها نمی‌توان دل به کویر زد یا به جنگل‌ها پناه برد. با این حال برای داشتن خودروی خارجی مناسب این جاده‌ها نمی‌توان هزینه هنگفتی کرد. برای همین دو محصول داخلی می‌تواند تا اندازه‌ زیادی حلال مشکلات ما باشند.

لزوما افرادی که پاژن صفر یا دست دوم می‌خرند از طبیعت‌گردان و آفرود سواران نیستند. بسیاری از افرادی که ساکن روستاهای جنگلی هستند یا خانه‌ای در ارتفاعات دارند نیازمند خودرویی با ارتفاع مناسبند که هزینه زیادی هم نبرد. با وجود کاربردی بودن این خودرو، شاید یک ویژگی منفی مهم باعث شده که از محصول دیگری مثل آمیکو آسنا جا بماند. طراحی پاژن متعلق به چندین دهه قبل است و از نظر زیبایی حرف زیادی برای گفتند ندارد. در عوض آسنا که خودرویی با طرح اولیه هایلوکس بیشتر از پاژن باب دنده همه افراد است.

پاژن ابتدا با موتور سه لیتری وارد کشور شد اما پس از آن با تولید هرور موتور آن به یک نمونه چینی 2.8 لیتری تغییر پیدا کرد. این در مقابل آمیکو که به پیشرانه‌ای 2.3 لیتری مجهز شده کمی افتخارآمیز به نظر می‌رسد. با این حال در واقع موتور پاژن همان موتور دیزلی فوتون است که توسط چین و ایران خودرو ارائه شده اما در مقابل موتور به کار رفته در آمیکو یک مدل ساخت میتسوبیشی ژاپن است.

تفاوت در پیشرانه پاژن چهار در یا دو در را تا قدرت نهایی این خودرو می‌توانیم پیدا کنیم. این خودرو با رگ و ریشه انگلیسی که تقلیدی از دیفندر لندروور بوده می‌تواند 165 اسب بخار تولید کند اما در عوض آمیکو توانایی تولید 143 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

این دو خودرو تفاوت‌هایی هم در جعبه دنده‌های خود دارند. پاژن برای خودروهای خود یک جعبه دنده شش سرعته دارد اما آمیکو یک گیربکس پنج سرعته را برای انتقال قدرت به چرخ‌ها ار میتسوبیشی خریده است.

در مقابل امکانات جانبی آسنا باعث می‌شود که افراد بیشتر به آن دل ببندند. برای مثال این خودرو در مقایسه با نیمکت‌های سفت و خشک پاژن، صندلی‌های نرم‌تری دارد. اگرچه کابین پاژن کاملا از روی دیفندر تقلید شده اما اتاق آسنا زیباتر از پاژن است. آمیکو این خودرو را با قطعات پلاستیکی تزیین کرده، در جلوی خودرو یک صفحه نمایش کوچک کار گذاشته و فرمان و داشبورد مدرن‌تر از پاژن شده است. پاژن از این محصول آمیکو 100 کیلوگرم سبک‌تر است همچنین این خودرو در واقع تقلیدی از یک کپی دیگر به نام N2 محصول کشور چین بوده. این در حالی است که پاژن اصالتی انگلیسی دارد. به همین خاطر هم از نظر برخی خرید یک پاژن دست دوم که اجزای انگلیسی بیشتری در آن به کار رفته بود ارزش بیشتری در مقایسه با آسنا دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو خودرو ارتفاع آنهاست. هر دو مدل دو کابین و تک کابین آسنا ارتفاعی برابر با 1830 سانتی متر دارند اما ارتفاع پاژن جی ال دی ۱۹۹۰ و جی ال وی ۲۰۰۰ سانتی‌متر است که این یعنی پاژن در مسیر های ناهموار و حتی سنگلاخی به راحتی عبور می‌کند. امروز یک مدل پاژن فروشی دو کابین مدل سال 1390 را از سایت دیوار با حدود120 میلیون تومان می‌توانیم بخریم ولی قیمت آسنا صفر نزدیک به 100 میلیون تومان است. در سایت دیوار چند مدل پاژن دو کابین سال 87 هم حدود 85 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند که قیمتبسیار منصفانه‌تری در مقایسه با آسنا دارند.