جزییات تازه از نفتکش توقیفی ایران؛ «گریس» حامل چه بود؟


به گزارش مهر، این نخستین بار نیست که انگلیسیها نفتکشی حامل نفت ایران را توقیف میکنند؛ نخستین محموله نفتی ایران در دوران ملی شدن صنعت نفت توقیف شد و یک نفتکش ایتالیایی (رزماری) با پرچم هندوراس، پس از بارگیری نفت ایران، در مسیر اروپا، در خلیج عدن توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد.
محموله اخیری که توقیف شده است حامل ۲ میلیون بشکه نفت و یا فرآوردههای نفتی است که همین موضوع و مسیر انتخاب شده، ابهامات فراوانی را بوجود آورده است.
نفت کوره یا نفت خام؟
یکی از مسائل مهم درباره محموله توقیف شده، نوع محموله آن است. با توجه به اینکه محموله مورد نظر از جبل الطارق عبور کرده، برخی کارشناسان معتقدند این نفتکش حامل نفت کوره بوده است؛ وزن نفت کوره نسبت به نفت خام سنگینتر است.

سوالی که ایجاد میشود این است که چرا نفتکش گریس ۱ بجای سوئز که نزدیکتر به مقصد بود، از جبل الطارق استفاده کرده است؟ به گفته کارشناسان شاید یکی از دلایل آن نوع محوله باشد که اگر نفت کوره باشد مسیر جبل الطارق انتخاب میشود، اما این بدان معنا نیست که نمیتوان از کانال سوئز برای عبور محموله فول کارگو نفت کوره استفاده کرد.
با توجه به دردسر فراوان این موضوع و اینکه مصریها در انجام این امور، بدسابقه هستند صاحبان نفتکش و محموله ترجیح میدهند از جبل الطارق استفاده کنند. مصریها در تحویل محموله و گرفتن پول جابجایی، رفتارهای آزاردهندهای دارند و در میان دریانوردان به خوبی از آنها یاد نمیشود.
مسیر و هزینه سوخت
نگاهی به نقشه راه و مسیر نفتکش گریس ۱ نشان میدهد که مسیر انتخابی بیش از ۴ برابر بوده است؛ در نتیجه این افزایش طول مسیر هزینهها نیز افزایش مییابد بویژه در زمینه سوختی که نفتکش مصرف میکند.

مسیر طی شده توسط کشتی گریس ۱