تبدیل اسناد برای اخذ مالیات صحت دارد؟

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه «تبدیل اسناد دفترچهای به تکبرگ برای اخذ مالیات، صحت ندارد»، گفت: تمام اطلاعات اسناد دفترچهای پیشتر در سامانههای ثبتی موجود است. هدف اصلی از اجرای این طرح، افزایش دقت، شفافیت و تثبیت موقعیت مکانی املاک در سامانه کاداستر است.
مدتهاست که سازمان ثبت از مردم میخواهد با مراجعه به دوایر ثبت اسناد، سندهای قدیمی دفترچهای خود را به سند تکبرگ تبدیل کنند. پرداختن به این مورد موجی از شایعات را در فضای مجازی ایجاد کرده مبنی بر اینکه این همه اصرار برای تبدیل اسناد دفترچهای، برای اخذ مالیات از سوی دولت است.
به گزارش ایران، اعظم قویدل، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در واکنش به این شایعه با تکذیب آن اعلام کرد: «تبدیل اسناد دفترچهای به تکبرگ برای اخذ مالیات، صحت ندارد.»
بر اساس آخرین آماری که اعظم قویدل، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری مطرح کرد، نشان میدهد، املاک بسیاری سند رسمی ندارند و حدود ۲۰ میلیون قطعه زمین و ملک در کشور فاقد سند مالکیت هستند. او گفت: «بخشی از این املاک اساساً سابقه ثبتی ندارند و بعضی دیگر دارای سابقه ثبت بوده، اما با قولنامههای عادی معامله شدهاند.»
قویدل با بیان اینکه مردم برای ثبت املاک فاقد سند به راهاندازی سامانه جدیدی نیاز ندارند، گفت: «افرادی که ملک آنها سابقه ثبتی ندارد، میتوانند با ارائه اسناد مالکیت عرفی مانند قولنامه، گواهی انحصار وراثت و نقشه ملک، درخواست خود را به واحدهای ثبتی ارائه دهند. همچنین افرادی که ملکی در جریان ثبت را با قولنامه عادی خریداری کردهاند، میتوانند با ثبت درخواست در سامانه ثبت ملک و ارائه مدارک، از طریق قانون تعیینتکلیف وضعیت اراضی و املاک فاقد سند، نسبت به صدور سند رسمی اقدام کنند.»
وی در پاسخ به سؤال مبنی بر معاملات مسکن از طریق تعاونیها گفت: «متأسفانه برخی تعاونیها زمینهایی را که هنوز فاقد سند مالکیت است خریداری کرده و بدون اخذ سند، اقدام به فروش قطعات به اعضا میکنند. این اقدام منجر به بروز اختلافات فراوان و تشکیل پروندههای متعدد قضایی شده است. مطابق ماده ۱۴ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، تمام پیشفروشها باید به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.
در این فرآیند، ابتدا دستور نقشه از سوی شهرداری یا مرجع صدور پروانه ساختمانی به صورت الکترونیک برای سازمان ثبت اسناد ارسال میشود و بر اساس آن برای هر واحد یک شناسه یکتای ثبتی صادر خواهد شد. فقط با وجود این شناسه میتوان سند رسمی پیشفروش تنظیم و از بروز معاملات تکراری یا واگذاریهای غیرقانونی جلوگیری کرد.»
تبدیل اسناد برای اخذ مالیات، صحت ندارد
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در واکنش به شایعه تبدیل اسناد برای اخذ مالیات، با تکذیب آن گفت: «تبدیل اسناد دفترچهای به تکبرگ برای اخذ مالیات، صحت ندارد. تمام اطلاعات اسناد دفترچهای پیشتر در سامانههای ثبتی موجود است. هدف اصلی از اجرای این طرح، افزایش دقت، شفافیت و تثبیت موقعیت مکانی املاک در سامانه کاداستر است. با صدور سند حدنگار، نقشه دقیق ملک با مختصات جغرافیایی مشخص در بانک جامع املاک کشور ثبت میشود و در هر نقطه از کشور امکان دسترسی به اطلاعات موقعیت ملک وجود دارد.»
قویدل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تعویض اسناد دفترچهای چقدر زمان میبرد و چه میزان برای مردم هزینه خواهد داشت، گفت: «طبق ماده ۱۱ قانون جامع حدنگار (کاداستر)، همه اسناد مالکیت دفترچهای باید ظرف مدت پنج سال از تاریخ تصویب این قانون (اسفندماه ۱۳۹۳) به اسناد مالکیت حدنگار تبدیل شوند. این موضوع یک تکلیف قانونی برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و مطابق قانون، اگر اسناد دفترچهای در مهلت مقرر تبدیل نشوند، خدمات ثبتی به آنها ارائه نخواهد شد.»
او گفت: «از آنجا که این تبدیل الزامی و قانونی است، انتظار میرود همه هموطنان دارای سند مالکیت دفترچهای، هر چه سریعتر برای تبدیل آن به سند حدنگار اقدام کنند. تبدیل اسناد مالکیت دفترچهای یکی از اهداف اصلی سازمان ثبت اسناد در سال ۱۴۰۴ است. این فرآیند به صورت غیرحضوری نیز آغاز شده و تاکنون حدود ۵۰۰ هزار جلد سند مالکیت در سراسر کشور از این طریق تبدیل شده است.»
قویدل درباره نحوه تبدیل اسناد مالکیت دفترچهای به تکبرگ گفت: «متقاضیان میتوانند به نزدیکترین دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. سردفتر، درخواست تبدیل را از طریق سامانه ثبت ارسال کرده و سند دفترچهای متقاضی را تحویل میگیرد. این سند از طریق پست به سازمان ثبت ارسال میشود و سند حدنگار جدید نیز پس از صدور، از طریق پست برای مالک ارسال خواهد شد. مدت زمان صدور سند جدید بسته به منطقه ثبتی متفاوت است و بین یک روز تا حداکثر یک ماه طول میکشد. همچنین هزینه تبدیل شامل هزینه پستی و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان بابت برگ سند است.»
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در پاسخ به سؤالی درباره علت تأخیر در راهاندازی سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی که قرار بود از خردادماه سال جاری فعال شود، گفت: «پایش سامانه از نظر فنی تقریباً تکمیل شده و در مرحله تست قرار دارد. انشاءالله بهزودی با دستور ریاست قوه قضائیه به طور رسمی راهاندازی خواهد شد. همچنین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیازمند تدوین و تصویب ۱۴ آییننامه اجرایی است که از این تعداد، ۶ آییننامه مربوط به قوه قضائیه و ۸ آییننامه مربوط به هیأت وزیران است. تاکنون ۵ آییننامه از سوی قوه قضائیه و ۵ آییننامه از سوی دولت تصویب شده؛ بنابراین بخش عمده تکالیف قانونی صورت گرفته و زیرساختها نیز آماده است.»