bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۰۷۱۷۷
دکتر صباح زنگنه در گفتگو با فرارو بررسی کرد:

وزیر خارجه عمان در تهران به دنبال چیست؟

وزیر خارجه عمان در تهران به دنبال چیست؟

وزیر امور خارجه عمان با روحانی دیدار کرد. بن علوی از دیروز وارد تهران شده است. در حالی که اخباری در مورد میانجیگری عمان بین ایران و انگلستان به گوش می رسد به اعتقاد یک کارشناس خاورمیانه عمان بیشتر پیام‌رسان است. بحث میانجیگری در این موضوعات خیلی معنا ندارد، چون خواست ایران مشخص است.

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
فرارو- وزیر امور خارجه عمان ساعاتی پیش با روحانی دیدار کرد. با گذشت یک روز از سفر بن علوی به تهران، بحث در مورد محتوای مذاکرات ادامه دارد. در حالی که سلطان عمان پیشتر از تهران خواسته بود کشتی انگلیسی را آزاد کند، سخنگوی دولت ایران امروز اعلام کرد سفر بن علوی برای میانجیگری نبوده است. به نظر می‌رسد خطر درگیری در منطقه و فشار آمریکا و انگلستان، عمان و سایر کشور‌های عربی منطقه را به تلاش برای کاهش تنش‌ها واداشته است.

به گزارش فرارو، بن علوی، وزیر خارجه عمان برای دومین بار در طول ۳ ماه به ایران سفر کرد. سفر قبلی او را می‌توان تلاش عمان برای وساطتت در تنش‌ها بین ایران و آمریکا دانست، اما این بار ظاهرا پای انگستان در میان است.

 

میانجیگری عمان برای آزادی نفتکش‌ بریتانیایی

۲۸ تیر ماه بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد. برخی مقامات کشورمان علت توقیف کشتی را موارد قانونی اعلام کردند و برخی دیگر اشاره‌ای هم به مقابله به مثل داشتند. دو هفته پیش از این رویداد، نیروی دریایی انگلیس یک کشتی ایرانی را در جبل الطارق توقیف کرده بود.

پس از توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» توسط ایران، سلطان عمان از ایران خواست کشتی انگلیسی را ازاد کند. هرچند وزارت خارجه عمان در این پیام همه طرف‌ها را به حل اختلاف از طریق دیپلماتیک دعوت کرده بود، اما چنین درخواست مستقیمی از سوی دوست قدیمی ایران کم سابقه بود. روز گذشته و در شرایطی که بیش از ۱۰ روز از ماجرای توقیف نفتکش بریتانیایی می‌گذشت، وزیر خارجه عمان وارد تهران شد و با مقامات کشورمان دیدار کرد.

پس از دیدار بن علوی با ظریف و شمخانی اخباری در مورد میانجیگری عمان بین ایران و انگلستان منتشر شد. پیش از سفر بن علوی، وزارت خارجه عمان «آزادی ناوبری در تنگه هرمز» را از جمله محور‌های گفت‌وگوی دو طرف اعلام کرده بود.

صبح امروز و پیش از دیدار بن علوی با رییس جمهور کشورمان شبکه لبنانی المیادین به نقل از منابعی که آنان را «موثق» نامید، اخبار مربوط به اینکه «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان حامل پیامی از جانب آمریکا و انگلیس بود، رد کرد. ساعاتی بعد ربیعی، سخنگوی دولت درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران گفت: «ما از اینکه کشور‌هایی بخواهند خیر خواهانه دیدگاه‌های خود را با ما در خصوص مسائل منطقه مطرح کنند استقبال می‌کنیم، ولی این قبیل سفر‌ها به منزله میانجیگری نیست».
 
بن علوی و روحانی
 


هدف وزیر امور خارجه عمان از سفر به ایران

در حالی که مقامات ایرانی تاکنون در گفتگو‌های منتشر شده، عناوین کلی که موضع ایران در قبال شرایط منطقه است را بیان کرده اند، به گزارش ایرنا بن علوی در این سفر بر «خاتمه استفاده از ابزار‌های نظامی برای رفع اختلافات سیاسی» تاکید کرده است. این جمله را می‌توان پیامی معنادار در ادامه درخواست مستقیم سلطان قابوس از ایران دانست. آیا این پیام را می‌توان نشانه از دور شدن عمان از ایران یا نزدیکی به غرب دانست؟

دکتر صباح زنگه کارشناس مسائل جهان عرب در این زمینه به فرارو گفت: عمان کشوری است که هم دوست ایران است هم دوست انگلستان، بنابر این سعی می‌کند در این وسط حرکت کند. البته عمان قطعا این اندازه درک دارد که یک کشتی وقتی مرتکب خلاف شود حتما باید مواخذه شود و به لحاظ حقوقی مورد بازرپرسی قرار گیرد و تخلفات آن مراحل حقوقی را طی کند و اگر لازم است جریمه شود، یا اگر آثاری بر جای گذاشته باشد باید آن آثار را مرتفع کند. فلذا درخواست باید متناسب با شرایط موجود باشد و از آن فراتر نرود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مورد علت سفر بن علوی به ایران در شرایطی که پیشتر برای میانجی‌گری بین ایران و امریکا هم نتیجه ملموسی به دست نیاورده بود، گفت: حتما انگلیسی‌ها با عمان تماس گرفته اند و درخواست کردند کمک کند و وارد موضوع شود. البته هر اتفاقی در منطقه بیافتد هم برای عمان هم برای ایران و هم کل منطقه آثار منفی بر جای می‌گذارد، اما تردد کشتی‌ها طبق قوانین بین المللی دریا‌ها باید "بدون ضرر" باشد. اگر تردد یک کشتی موجب ضرر شده باشد حتما باید مواخذه شود. دادگاه و قانون نحوه مجازات را مشخص می‌کند.
 
صباح زنگنهدکتر صباح زنگنه
 
زنگنه در مورد میزان موثر بودن عمان در نقش میانجی بین ایران و آمریکا یا انگلستان گفت: عمان بیشتر پیام‌رسان است. بحث میانجیگری در این موضوعات خیلی معنا ندارد، چون خواست ایران مشخص است. ایران خواستار تنش نیست. کسانی که تنش‌ها را آغاز کردند باید علت تنش‌ها را خودشان از بین ببرند تا امور به به وضع عادی برگردد و احتیاج به میانجی گری هم نباشد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مورد علت افزایش تلاش‌ها از طرف کشور‌های عربی منطقه برای وساطتت در روابط ایران و غرب گفت: متاسفانه همه کشور‌های منطقه دارای پایگاه نظامی آمریکایی هستند. حتما آمریکا یا انگلیس به تناسب موضوع، با دولت‌های این کشور‌ها تماس می‌گیرند و به آن‌ها فشار می‌آوردند که آن‌ها هم حرکتی از خود نشان دهند. بعضی از این حرکت‌ها بیشتر آثار تبلیغاتی دارد تا آثار واقعی.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در مورد پیشنهاد کشور‌های عربی برای وساطتت در ماجرای توقیف نفتکش‌ها گفت: این‌ها آمال و آرزو‌های کسانی است که هیچ نقش و مسئولیتی در این موضوعات ندارند. تخلف بزرگی توسط نیروی دریایی انگلیس صورت گرفته و باید جوابگو باشد. این تخلف آثار بزرگی به جای گذاشته است. اولا برخلاف قوانین بین المللی تردد آزاد کشتی هاست. هیچ کشوری حق ندارد یک کشتی تجاری را متوقف کند. دوما به قوانین و حق حاکمیت کشور اسپانیا تجاوز کرده است. ثالثا توقیف یک کشتی دارای آثار مالی بزرگی است و انگستان مدت زیادی این نفتکش را معطل کرده است.

زنگنه در پایان در مورد حل مساله از طریق دیپلماسی گفت: همه خساراتی که گفتم باید جبران شود و از تکرار این حوادث جلوگیری شود، بعد می‌توان سر یک کشتی که عملا و رسما مرتکب تخلف در خلیج فارس و تنگه هرمز شده است، صحبت کرد. این دو موضوع کاملا متفاوت اند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv