سابقه بیمه و روشهای مختلف مشاهده سوابق بیمه

برای مشاهده سوابق بیمه به طور معمول از چهار روش مراجعه حضوری، مراجعه به سامانه سوابق سازمان تامین اجتماعی، استفاده از کد USSD و بهرگیری از نرم افزار سازمان تامین اجتماعی استفاده میشود.
سابقه بیمه چیست و چه اهمیتی دارد؟
در واقع منظور از سابقه بیمه مدت زمانی است که فرد در محل کارش مشغول به کار است و کارفرما برای او بیمه رد کرده است. فرد بیمه (کارگر) وقتی در محلی مشغول به کار میشود، سوابق پرداخت بیمه او در سازمان تأمین اجتماعی ثبت میشود و این سوابق همیشه در دسترس و قابل استعلام است. همچنین وقتی فرد در طول دوران کاری خود در مکانهای مختلفی مشغول به کار شود، این سوابق ثبت میشود و قابل استعلام است؛ بنابراین فرد چه در صورت نیاز داشتن به سابقه کاری برای شغل جدید و چه برای بازنشستگی خود میتواند از این سوابق بیمه بهره ببرد.
روشهای مختلف مشاهده سابقه بیمه
۱. مشاهده سابق بیمه با مراجعه حضوری به کارگزاریهای بیمه
۲. مشاهده سابقه بیمه با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی و کد ملی

ــ ابتدا وارد بخش سوابق سایت سامانه تامین اجتماعی ( https://sabeghe.tamin.ir ) شوید و با کلیک روی دکمه ثبتنام به مرحله بعد وارد شوید.

ــ در مرحله ثبتنام وارد پنجره جدیدی میشوید که از شما میخواهد اطلاعات درخواستی را وارد کنید. در کادر نخست کد ملی و در کادر بعدی شماره همراه خود را وارد میکنید؛ سپس روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. دقت کنید که حتما شماره خودتان را وارد کنید. در صورتی که شماره تلفن همراه وارد شده متعلق به شخص شما (بیمه شده) نباشد؛ نیاز است شخص بیمه شده پس از طی همه مراحل ثبتنام با در دست داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید.

ــ در گام بعد برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی فرایند ثبتنام در سامانه سابقه بیمه را با پر کردن فرم مشابه شکل زیر تکمیل کنید. توجه داشته باشید که کلیه اطلاعات هویتی باید مطابق با اطلاعات کارت ملی و شناسنامه بیمه شده باشد. همچنین گزینهها باید با حروف فارسی تکمیل شود. درصورتی که شماره شناسنامه شما دارای رقم صفر در ابتدای آن است، در فرم زیر رقم صفر ابتدایی را وارد نکنید.

ــ در مرحله بعد با سه قسمت مواجه خواهید شد که در ابتدا باید آدرس ایمیل خود را وارد کنید. سپس در قسمت دوم باید رمز مورد نظر خود را وارد کنید. توجه داشته باشید به هنگام وارد کردن رمز انتخابی خود باید صفحه کلید خود را به حالت انگلیسی (EN) برگردانید. رمز شما نباید کمتر از ۸ کاراکتر باشد و بهتر است که از کاراکترهای متفاوت همچون ترکیبی از اعداد و حروف استفاده کنید. در انتها نیز باید به سه سوال امینتی پاسخ بدهید و به مرحله بعد بروید. هنگام وارد کردن جواب سوال امنیتی توجه داشته باشید که جوابها نباید یکسان باشد.

ــ پس از ورود به مرحله بعد صفحهای مانند تصویر زیر مشاهده میکنید که تمام اطلاعات وارد شده در مرحلههای پیشین به شما نمایش داده میشود. در صورت وجود خطا یا مغایرت با اطلاعات شناسنامه گزینه مرحله قبل را انتخاب کنید و موارد اشتباه را تصحیح کنید. در صورت بازبینی کامل و تایید صحت آنها روی دکمه تایید و ارسال درخواست کلیک کنید. در نهایت بعد از کلیک روی دکمه ثبتنام پیامی برای شما به نمایش در میآید که اطلاعات شما ثبت شده و در حال بررسی است و از شما میخواهد که برای دریافت نتیجه منتظر پیامک بمانید.

ــ پیامک در صورت فعالسازی حساب کاربر: «جناب آقای/سرکار خانم؛ به سیستمهای متمرکز سازمان تأمین اجتماعی خوش آمدید. حساب کاربری شما فعال گردید».
ــ پیامک در صورت فعال نشدن حساب کاربری: جناب آقای/سرکار خانم؛ ثبت نام شما تائید شد، جهت فعال سازی حساب کاربری با در دست داشتن مدارک هویتی به نزدیکترین شعبه مراجعه فرمائید.
ــ پیامک در صورت مغایرت اطلاعات هویتی: اطلاعات هویتی وارد شده تو سط شما با پایگاه مرجع مطابقت ندارد، میتوانید مجدداً ثبت نام نمائید. چنانچه از صحت اطلاعات ثبت شده اطمینان دارید با در دست داشتن مدارک هویتی خود به نزدیکترین شعبه مراجعه فرمائید. چنانچه در زمان ورود اطلاعات اشتباهی از طرف شما صورت گرفته میتوانید مجدداً اقدام به ثبت نام نمائید. چنانچه پس از گذ شت ۴۸ ساعت از زمان ثبت نام پیامکی مبنی بر فعال سازی یا عدم فعالسازی حساب کاربری خود دریافت نکردهاید، مجدداً اقدام به ثبت نام کنید.
ــ در صورتی که ثبتنام شما در سایت سوابق بیمه موفقیت آمیز بوده است، برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی دوباره وارد سایت سازمان تامین اجتماعی شده و این بار با ارائه نام کاربری (کدملی) و گذرواژهای که در هنگام ثبتنام انتخاب کردهاید، به پنل سوابق بیمه خود وارد شوید.
۳. مشاهده سوابق بیمه با استفاده از کد USSD

ــ در ادامه برای مشاهده سوابق بیمهای خود یکی از گزینهها را انتخاب کنید. برای مثال برای مشاهده آخرین سابقه خود عدد ۱ را شمارهگیری کنید؛ سپس با وارد کردن کد ملی میتوانید از آخرین وضعیت خود در سامانه بیمه تامین اجتماعی آگاه شوید و سوابق خود را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفنی که با آن شمارهگیری میکنید، حتما باید با شماره تلفن کاربری شما در سامانه تامین اجتماعی یکسان باشد. در غیر این صورت نمیتوانید استعلام بیمه را دریافت کنید.
