bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۵۶۱

"مولانا کافر است"

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۵ آذر ۱۳۸۶

درحالي‌كه برخي كشورها درصدد تصاحب بزرگان تاريخي ايران هستند و از جمله تركيه به‌شدت در حال تبليغ اين است كه "مولانا" اهل اين كشور بوده، تحركاتي در جامعه ما به وجود آمده‌است كه درصدد تخريب و نفي شخصيت بزرگاني چون مولانا، شمس تبريزي و منصور حلاج است.

سایت خبری ایرانیان آورده است؛ اخيرا نشستي تحت عنوان "اجلاس حكمت" توسط سازمان ملي جوانان و با همكاري حوزه علميه قم در مشهد برگزار شده‌است كه طي آن، جوانان برگزيده نمايندگي‌هاي سازمان ملي جوانان در سطح استان‌ها در كارگروه هاي آموزشي با "عرفان‌هاي جديد، تصوف، مسيحيت و وهابيت" و نقد آن‌ها آشنا شدند.

نكته قابل‌توجه در اين برنامه‌ها، توهين‌هاي بي‌حدوحصري بوده‌است كه هم در كلاس‌ها و هم در جزوه منتشره توسط برگزاركنندگان اين "اجلاس" به بزرگان ادب و عرفان ايران شده‌است؛ به‌گونه‌اي كه در برخي كلاس‌ها، اعتراضاتي از سوي جوانان صورت گرفته و حتي منجر به ترك كلاس ها نيز از سوي معترضان شده است.

به عنوان مثال در اين دوره، همنوا با كساني كه منصور حلاج را تكفير كرده و به دار آويختند، اتهاماتي به منصور وارد شده و از دار زدن او به عنوان كسي كه بسياري از انحرافات را وارد دين كرد و مورد مخالفت علماي شيعه و سني بوده، حمايت شده است!

در جزوه اي كه تحت عنوان "نقد و بررسي تصوف" بين شركت كنندگان در اجلاس توزيع شده برخي از اتهامات حلاج به شرح زير بيان شده است:
سحر و جادوگري، ادعاي خدايي (نامه اي در منطقه اي به نام دينور كرمانشاه از يكي از مريدان وي به دست آمد كه در آن نوشته بود از "رحمن رحيم به فلان بن فلان")، تبديل عبادات به ويژه حج (وي براي مريدانش جايگزين درست كرده بود كه به جاي رفتن به مكه، در خانه احرام كنيد و در جايي نيت و جاي حج، آن جا را طواف كنيد)، دفاع از شيطان و فرعون (حلاج مي گويد: صاحب من و استاد من ابليس و فرعون است، به آتش بترسانيدند "ابليس" از دعوي خود بازنگشت، فرعون را به دريا غرق كردند و از دعوي بازنگشت. و سپس مي افزايد: عروس حلاج، در دادگاه از آنها (اتهامات حلاج را) نقل كرده است كه در كتاب تراژدي حلاج بسياري از آنها مطرح شده است.

در اين اثر همچنين با اشاره به شعر معروف امام خميني (ره) كه در آن سروده شده است: "...همچو منصور خريدار سر دار شدم" آمده است كه اين شعر به هيچ عنوان دفاع از حلاج نيست ، زيرا در ادبيات فارسي منصور نماد مقاومت هر چند در راه باطل شده كه در راه عقيده خود بر سر دار شده است " از اين در اشعار اينگونه استفاده مي شود و مي توان نظر حضرت امام را اينچنين تعبير كرد مانند حاتم طايي كه به كرم مشهور شده است !
جا دارد موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني در اين باره اعلام نظر كند همچنين از پرداختن صوفيان به موضوع اعدام حلاج به عنوان "هولوكاست صوفيه" نام برده شده است.

در اين جزوه آموزشي كه توسط معاونت تبليغ و آموزش هاي كاربردي حوزه علميه قم نوشته شده، با حمله به مولانا ادعا شده است كه او، كفر مي ورزيد و آيات و روايات را نفي مي كرده و دعوي امامت داشته است: "مطرح كردن خود به جاي ائمه و نفي روايات و آيات .... نمونه هاي بارز اين جريان را در جريان حلاج، جنيد، شمس و مولوي مي توان ديد" (همان جزوه)

و نيز درباره مولانا آمده است: حكايت "سبحاني ما اعظم شاني" گفتن بايزيد را آورده و آن را با كرامتي از وي نيز مقرون ساخته است"

همچنين درباره شمس نيز آمده است: شمس تبريزي با فرياد بر سر علماي عصر خود، كه غرق فنون و علوم روز بودند، مي گويد: تا كي بر زين بي اسب گشته و در ميدان مردان مي تازيد؟ و تا كي به عصاي ديگران بپا رويد؟ اين سخنان كه مي گوييد از حديث و تفسير و حكمت و غيره، سخنان مردم آن زمان است كه هر يكي در عهد خود به مسند مردي نشسته بودند و خود معاني مي گفتند و چون مردان اين عهد شماييد، اسرار و سخنان شما كو؟

و از اين جملات نتيجه گرفته مي شود كه شمس دچار ضلالت و گمراهي بوده است!

حملات بي سابقه اي كه در اين اجلاس به بزرگان ادب و عرفان به ويژه مولانا شد، انتقادات زيادي را در اين دوره آموزش به دنبال داشته است به ويژه آنكه اين رويكرد تحقيرآميز در سالي صورت مي گيرد كه همه جهان آن را به نام سال "مولانا" مي شناسند و آن را گرامي مي دارند.

تكفير مولانا در شرايطي صورت مي گيرد كه بزرگاني از حوزه علميه ، مانند علامه محمد تقي جعفري (ره)، سال ها درباره مولانا تحقيق كرده و در ستايش او كتاب ها نوشته اند.

از آن گذشته، در كتاب هاي درسي و دانشگاهي جمهوري اسلامي نيز از اين افراد به بزرگي ياد شده است و از اين رو شگفت آور است كه چرا عده اي سعي دارند بزرگاني كه ملتي به آنها مي بالند را اين چنين لگدمال كنند و آنها را تكفير نمايند. براستي آيا اگر اينان در زمان حلاج مي بودند، پاي حكم اعدام او را امضا نمي كردند؟ و براستي در شرايطي بر سر تصاحب مفاخر ايران در دنيا يك جدال فرهنگي وجود دارد، چه تاكيدي وجود دارد كه ما به دست خود سرمايه هاي تاريخي خود را اين چنين تحقير كنيم و عرفان و ادبياتمان را ميراث دار مشتي كافر و كلاش معرفي نماييم.

اما در كارگاه مسيحيت نيز مسائلي مطرح شد كه بنا به حفظ حرمت بزرگاني چون حضرت زكريا، حضرت مريم (س) از ذكر" نسبت نارواي اخلاقي" كه به پدران اين چهره هاي مقدس تاريخي و ديني وارد شده است مي گذريم واز نقل آنچه در اين دوره به جوانان "آموخته" مي شده است خودداري مي كنيم.

گفتني است طبق برنامه سازمان ملي جوانان، قرار است شركت كنندگان در اين اجلاس، با پكيجي از انتشارات و محصولات صوتي و تصويري اين اجلاس، شروع به تبليغ و كادرسازي درباره آموزه هاي خود نمايند.

قرار است اين اجلاس كه با سخنراني معاون رييس جمهور و رييس سازمان ملي جوانان افتتاح شده است، تا پايان سال، به طور ماهانه كارگاه هاي آموزشي خود را ادامه دهد.
برچسب ها: ایران مولوی منصور
bato-adv
bato-adv
bato-adv