در بازار داغ کراس اوورهای چینی، قصد داریم به مقایسه دیگنیتی با لاماری بپردازیم و ارزش خرید این دو خودرو را بررسی کنیم.
گجت نیوز نوشت: هر یک دهه که میگذرد، ذائقه خودرویی مشتریان تغییر میکند و تمایل به خرید کلاسهای جدیدتر بیشتر میشود. تا چند سال پیش اگر از جوانترها درباره ماشینهای مورد علاقهشان سوال میشد، پاسخ آنها خودروهای کوپه، کروک یا هاچ بک بود؛ ولی این روزها بازار داغ کراس اوورها و شاسی بلندها نظر خریداران را بهکلی تغییر دادهاند.
علاوه بر این خودروسازان هم همواره در کنار تولید به فکر بازاریابی و بازارشناسی محصولات خود هستند و با تغییر دیدگاه مشتریان، سبد خودرویی خود را هماهنگ میکنند. در حال حاضر بازار ما بیش از همه با شرکتهای چینی همکاری میکند و چشمبادامیها نیز علاقه زیادی به تولید و عرضه کراس اوورهای جدید دارند.
البته این از شانس بد ما ایرانیهاست که نمیتوانیم سوار خودروهای کراس اوور بهروز دنیا نظیر پورشه ماکان یا بی ام و ایکس ۴ شویم؛ ولی همانطور که گفتیم چینیها در تار و پود صنعت خودروسازی ما رخنه کرده و کراس اوورهای اسپرت خود را راهی بازار کشورمان کردهاند.
از آنجایی که بازار فعلی پر شده از همین کراس اوورهای جذاب و زیبای چینی، قصد داریم نگاهی به مقایسه دو خودروی قدرتمند مونتاژی، لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ بیندازیم و ارزش خرید هر یک از آنها را بررسی کنیم. اگر مشتاق خرید یکی از این دو شاسی بلند هستید، مطلب پیش رو را از دست ندهید.
از نظر اصالت باید گفت که لاماری خودروی شرکت معروف دانگ فنگ است. البته دانگ فنگ زیربرندی با نام فورتینگ دارد و نام اصلی لاماری هم فورتینگ T۵ EVO است. تاریخ معرفی و عرضه کراس اوور جذاب لاماری در چین به سال ۲۰۲۰ میلادی برمیگردد و آرین موتور پس از تلاشهای فراوان موفق شد این شاسی بلند زیبا را از سال ۱۴۰۱ وارد بازار کشور کند.
آرین موتور جزو خودروسازهای تازهوارد کشور است و شاید انتظار چندانی برای تجربه اول از آن نمیرفت؛ ولی خوشبختانه بهلطف مشخصات جذاب لاماری نظیر ظاهر زیبا و مشخصات فنی قابل قبول توانست خودی در بازار نشان دهد و مشتریان بسیاری را به سمت و سوی خود بکشاند.
در آن سوی میدان رقابت با گروه خودروسازی بهمن موتور بهعنوان یکی از شرکتهای باسابقه کشور روبهرو هستیم. دیگنیتی در نسل اول خود موفق شد مدل پرایم را به فروش برساند و سهم خوبی از بازار کراس اوورها داشته باشد؛ ولی طبع سیریناپذیر و علاقه زیاد این خودروساز به رقابت باعث شد نسخه پرستیژ این شاسی بلند وارد جادهها شود.
چهره این خودرو با لاماری متفاوت است، ولی از نظر نسبتهای فامیلی، تشابهاتی بین این دو کراس اوور دیده میشود. با این حساب دیگنیتی پرستیژ هم محصولی از دانگ فنگ بهحساب میآید و در پکن با نام ix۵ شناخته میشود. پلتفرم این ماشین نسبت به لاماری قدیمیتر و برای سال ۲۰۱۸ است، ولی همچنان جذابیت دارد.
گفتیم که مدل پرایم دیگنیتی با استقبال خوب مشتریان روبهرو شد، ولی بهمن موتور از اواخر سال شمسی گذشته تصمیم گرفت برای تصاحب بیشتر بازار، نسخه جدیدی از آن رونمایی و عرضه کند. مشخصات فنی این دو تیپ خودرو با یکدیگر کاملا متفاوت است، ولی تفاوتهای ظاهری آنها چندان ملموس نخواهد بود. با این حال از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تغییراتی در این مدل جدید اعمال شده است. در ادامه به مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی پرستیژ خواهیم پرداخت.
طراحی ظاهری و کابین لاماری و دیگنیتی
خبر خوب اینکه هم لاماری و هم دیگنیتی استایل و طراحی ظاهری جذابی دارند. خطوط روی بدنه این دو کراس اوور بهروز و مدرن و استایل آنها نسبت به سایر کراس اوورهای بازار خاص است. محصول دیگنیتی حالت کوپه دارد و همین باعث شده در نماهای جانبی و عقب متفاوتتر و زیباتر از لاماری بهنظر برسد.
شاید در نماهای کناری و عقب بخت با دیگنیتی یار باشد، اما در نمای جلو این لاماری است که با چراغهای مخفی در گوشههای سپر پیشتازی میکند. جلوپنجره بزرگ و خطوط عمودی روی آن خشونت خاصی به لاماری آرین موتور میبخشند و ظاهر آن را بهروزتر نشان خواهند داد.
تفاوتهای دیگنیتی و لاماری با ورود به کابین بیشتر احساس میشود. داشبورد محصول آرین موتور مجهز به پشت آمپر دیجیتالی یکپارچه با مانیتور مرکزی شده و دارای لیور دنده الکتریکی است. از آن طرف با دیگنیتی پرستیژ طرف هستیم که مجهز به داشبوردی قدیمیتر شده و اگرچه المانهای مدرن دارد، اما در نهایت طرح سنتی دارد.
یکی از اقدامات خوب بهمن موتور و آرین موتور، بهرهگیری حداقلی از دکمههای فیزیکی است و برای اینکه از امکانات رفاهی و آپشنهای این دو کراس اوور بهرهمند شویم باید از مانیتور بهره ببریم. البته شاید برای برخی از مشتریان چنین طراحی مطلوب نباشد و موجب حواسپرتی راننده شود. در پایان این بخش باید خاطرنشان کنیم که هر دو ماشین ظاهر بهروز و اسپرت دارند و انتخاب یکی از آنها بستگی به سلیقه خریداران دارد.
یکی از جذابترین قسمتهای مقایسه لاماری با دیگنیتی مشخصات فنی آنها است. از نظر قوای فنی با دو کراس اوور پرقدرت چینی سر و کار داریم که میتوانند نیاز جوانان علاقهمند به ماشینهای اسپرت را پاسخگو باشند. با این حال در ادامه به بیان مشخصات فنی هر یک از این دو خودرو میپردازیم و آنها را مقایسه خواهیم کرد.
زیر کاپوت لاماری ایما یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری تعبیه شده که میتواند حداکثر ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. فناوری ساخت موتور لاماری برای شرکت معتبر میتسوبیشی است و عملکرد مطلوبی دارد. نیروی محرکه این کراس اوور از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل میشود.
بهطور ترکیبی لاماری در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافتی که طی میکند، ۶.۶ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد و در عرض ۹.۵ ثانیه نیز میتواند از سکون مطلق به شتاب صد کیلومتر برسد. اما مشخصات فنی دیگنیتی چیست؟
کراس اوور جذاب و قدرتمند بهمن موتور مجهز به پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ شده که میتواند ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. همچنین نیروی محرکه این خودرو از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتومات به محور جلو انتقال مییابد. بهطور ترکیبی در هر صد کیلومتر مسافتی که با دیگنیتی طی میشود، ۸.۳ لیتر بنزین مصرف خواهد شد و شتاب برابر با لاماری ایما دارد.
خوشبختانه این دو خودروی جوانپسند فضای کابین جاداری دارند و میتوان با آنها یک مسافرت ۵ نفره بسیار راحت رفت. البته دیگنیتی از نظر فضای صندوق بار برتری محسوسی خواهد داشت، بهطوری که ۳۰۰ لیتر گنجایش بیشتری برای آن در نظر گرفته شده است.
متاسفانه کیفیت سواری لاماری و دیگنیتی قابل تعریف نیست و خشک ارزیابی میشود. با این حال اگر بخواهیم در مقام مقایسه یکی از آنها را برتر بدانیم، این لاماری است که نرمتر بهحساب میآید. عملکرد فنی دیگنیتی و لاماری در سطح قابل قبولی قرار دارد، ولی آنچه اهمیت دارد، خروجی واقعی است که دارند. شوربختانه نباید به اعداد و ارقام روی کاغذ آنها نگاه کرد، چرا که در عمل آنطور که گفته شده ظاهر نمیشوند. پیشرانه دیگنیتی قویتر از لاماری عنوان شده، ولی در عمل شواهدی دال بر صحت این موضوع یافت نمیشود.
مشکل فنی کراس اوورهای مورد نظر به عملکرد مستقیم گیربکس یا جعبه دنده برمیگردد. گیربکس دیگنیتی پرستیژ وقتی راننده قصد معکوس کشیدن دارد، با تأخیر پاسخ میدهد و هماهنگی با موتور از این نظر ندارد. با این حال هماهنگی و تنظیمات گیربکس لاماری با پیشرانه بیشتر بوده و بههمین دلیل خروجی بهتری از آن انتظار داریم. مهمترین عیب جعبه دنده لاماری، فقدان تیپ ترونیک در آن است.
یکی از نقاط ضعف لاماری ایما، امکانات رفاهی و ایمنی آن است. متاسفانه با اینکه قیمت این کراس اوور گران است، اما از کمبود آپشنهای رفاهی رنج میبرد و آرین موتور فکری به حال این مشکل نکرده است. اگرچه این خودروساز وعده بهروز کردن امکانات لاماری را داده، اما نمیتوان چندان به این صحبتها امیدوار بود.
بهطور قطع میتوان گفت دیگنیتی پیروز رقابت در این مرحله خواهد بود؛ چرا که لیست آپشنهای آن کاملتر است. از جمله امکاناتی که دیگنیتی پرستیژ دارد و در خودروی رقیب کمبود آنها احساس میشود، میتوان به دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، گرمکن صندلیهای جلو، درب صندوق بار برقی، شارژر بیسیم تلفن همراه، سنسور باران و نورپردازی داخلی با قابلیت تغییر رنگ اشاره کرد.
امکانات رفاهی لاماری ایما: چراغهای عقب الایدی، مهشکن عقب، دیلایت، سنسور نور، یواسبی، وایفای، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، ۶ بلندگو، رینگهای ۱۹ اینچی آلومینیومی، شیشههای برقی، شیشههای عقب دودی، پاور ویندوز، سیستم تشخیص مانع شیشههای جانبی، سانروف، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، چراغ خوشآمدگویی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب، سیستم تصفیه هوای کابین، روکش چرمی صندلیها، صندلی راننده با تنظیم برقی در ۶ جهت، تنظیم گودی کمر، کیلس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، کول باکس، فرمان سه حالته، درایو مد دو حالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد و سنسور فشار باد لاستیک.
امکانات رفاهی دیگنیتی پرستیژ: چراغهای جلو و عقب الایدی، مهشکن عقب، دیلایت، سنسور نور، چراغ بدرقه، سیستم صوتی پایونیر با ۸ بلندگو و آمپلی فایر ۱۵۰ واتی، یواسبی، بلوتوث، وایفای، نویگیشن، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، رینگهای آلومینیومی ۲۰ اینچی، شیشههای اتوماتیک در هر ۴ درب، شیشههای عقب دودی، سیستم تشخیص مانع شیشههای جانبی، سانروف، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک، تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب، روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده، در ۱۰ جهت، صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، گرمکن صندلیهای جلو، کیلس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، نورپردازی داخلی با ۷ رنگ مختلف، سنسور باران، درایو مد سه حالته، فرمان سه حالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک، شارژر بیسیم تلفن همراه، درب باک برقی و درب صندوق بار برقی.
بنابراین دانستیم که دیگنیتی پرستیژ بهلحاظ سطح آپشنهای رفاهی برتری محسوسی نسبت به لاماری ایما دارد؛ اما تجهیزات ایمنی این دو کراس اوور در چه حدی است؟ از نظر سطح امکانات ایمنی، هر دو خودرو عملکرد مشابهی دارند و از تجهیزات مشترکی نظیر سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در شیب بهره میبرند.
از نظر تجهیزات ایمنی غیر فعال میتوان گفت برتری با لاماری ایما است؛ چرا که مجهز به ۶ ایربگ ۱۰ نقطهای شده، در حالی که دیگنیتی پرستیژ ۴ ایربگ دارد. متاسفانه تستهای ایمنی شاسی بلندهای چینی مذکور در دست نیست و نمیتوان درباره استحکام و بدنه آنها اظهارنظر کرد.
تجهیزات ایمنی لاماری ایما: کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیش کشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی ردیف جلو و پردهای سرتاسری، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش.
تجهیزات ایمنی دیگنیتی پرستیژ: کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیش کشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی ردیف جلو، ترمز ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش.